Permalänk

Någon som har några uppgifter hur Envy 14 kommer uppdateras?
De går ju knappt att få tag på någonstans, ett tecken på att de verkligen kommer uppdatera modellen?

Är intresserad av en HP Envy 14-1080eo/HP Envy 14-1085eo men känns fel och köpa en nu om det kommer uppdaterad modeller om typ 2 veckor.

Är det någon som har någon mer information i skillnaden på i7 och i5?
Prestanda skillnaden är inte så jättestor om man inte använder fyra kärnor om jag förstått saken rätt.
Är det någon skillnad i batteritid m.m. med dem? Vad får ni med Envy 14 ut för batteritid vid "vanlig" användande?

Permalänk
Medlem

Nya serien HP ENVY 14-1100

HP ENVY 14-1100 Notebook PC-serien Hem och hemmakontoret

Inga nya modeller med högupplöst skärm än. Verkar bara som att de har blivit dyrare och en av modellerna har fått den nya i5-processorn...

Permalänk
Skrivet av f97anka:

HP ENVY 14-1100 Notebook PC-serien Hem och hemmakontoret

Inga nya modeller med högupplöst skärm än. Verkar bara som att de har blivit dyrare och en av modellerna har fått den nya i5-processorn...

Dyrare, tyngre och ingen smärre uppgradering.

Då verkar det inte vara någon "fara" med att köpa de äldre modellerna då.

Men vad har ni som har Envy 14 att säga om batteritiden?
och är det någon större skillnad på i7 och i5 versionerna, de kostar ju lika mycket.

Står i valet och kvalet mellan Asus U35JC, Acer 3820TG och Envy 14.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av f97anka:

HP ENVY 14-1100 Notebook PC-serien Hem och hemmakontoret

Inga nya modeller med högupplöst skärm än. Verkar bara som att de har blivit dyrare och en av modellerna har fått den nya i5-processorn...

Fy vad dåligt! Då blir det absolut än Sony Vaio VPC-F13S0E för mig. Den kom nyss ut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av f97anka:

HP ENVY 14-1100 Notebook PC-serien Hem och hemmakontoret

Inga nya modeller med högupplöst skärm än. Verkar bara som att de har blivit dyrare och en av modellerna har fått den nya i5-processorn...

Vad konstigt nu finns två I7 modeller och en ny I5 men den som är dyrare har sämre hårdisk annars är skillnaden inget annat? ... Den dyrare ska kanske ha bättre upplösning men att de glömt å skriva det

Permalänk
Medlem

har köpt en envy 14 1085eo och formaterat om med original win 7. Allt fungerar bra förutom att jag inte kan hitta drivrutiner till trådlösa nätverkskortet. Hittar ingen info om vad det kan vara för modell jag har. Någon som vet?

Permalänk
Skrivet av salleaa:

har köpt en envy 14 1085eo och formaterat om med original win 7. Allt fungerar bra förutom att jag inte kan hitta drivrutiner till trådlösa nätverkskortet. Hittar ingen info om vad det kan vara för modell jag har. Någon som vet?

Denna kanske: WN966EA
Anledningen till att du inte kan hitta nätverks-drivrutinen på HPs supportsite beror på att den inte finns där, men konstigt nog finns de övriga drivrutinerna upplagda. Jag påpekade detta för HPs Support för en och en halv månad sedan, men de verkar inte göra något åt saken.
Var det originalhårddisken du formaterade? I så fall - Gjorde du recovery diskar av innehållet? Om inte får du beställa dem av HP. Drivrutinerna (med nätverkskortsdrivrutinen) ligger nämligen på originaldisken, i en mapp som heter Drivers. Bytte till en SSD-disk och gjorde en clean install av WIN7 på den, men var tvungen att installera den gamla disken för att plocka ut drivrutinerna - Mycket, mycket dåligt av HP.

Har lagt upp den här om du vill ha den:
https://docs.google.com/leaf?id=0B2SM8EGtKKn8MjNlMzM2YWItYzk3Ni00NGU4LWIyZTItMzk1YzY4NDRmZmJi&hl=en&authkey=CIe00qgK

Värt att nämna är att Envy-serien verkar vara drabbad av svåra kvalitetskontroll-problem. Exempelvis fungerar inte mini displayport-till-vga-adaptrar med Envy 14-serien, se följande forum för detaljer:
Re: Cannot get mDP to DL DVI working on Envy 14 to use a 30 ... - HP Support Forum
HP Envy 14 - mini Displayport to 30 inch monitor

Fick bytt till en helt ny maskin och det är alltså samma fel på denna så det verkar gälla alla HP Envy 14-modeller. Enligt inlägg på forumet jobbar HP på en BIOS-uppdatering.

Vidare har jag upptäckt att den svarta ramen som omgärdar skärmen beskär skrämytan, vilket är riktigt irriterande. Se bilder för detaljer:

Normal vinkel
Brant vinkel
Helhetsbild

Är det fler som har detta problem?

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av waveshell:

Är det fler som har detta problem?
Tack på förhand.

Det ser precis likadant ut på min. Har nyligen inhandlat en Envy 14 1090 och är grymt nöjd med den. Den har kvalitetskänslan från Macbook pro men med ett windows system. Var också besviken att skärmen är så beskuren. Det finns en märklig kontakt på undersidan. Är den för en dockningsstation? Hittar dock ingen info på HP om detta. HP:S svenska hemsida är för övrigt extremt tafflig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uttern:

Det ser precis likadant ut på min. Har nyligen inhandlat en Envy 14 1090 och är grymt nöjd med den. Den har kvalitetskänslan från Macbook pro men med ett windows system. Var också besviken att skärmen är så beskuren. Det finns en märklig kontakt på undersidan. Är den för en dockningsstation? Hittar dock ingen info på HP om detta. HP:S svenska hemsida är för övrigt extremt tafflig.

Kontakten är för slicebatteriet, ett extra, platt batteri som sätts fast under datorn. Har du köpt din 14-1090 i Sverige så borde du fått med det batteriet.

Permalänk

Är det någon som sitter på HP Envy 14 1190 med i7an som kan kommentera på temperaturer och prestanda vid spel?
Sitter värmeutförseln med blåset neråt som den gjorde på tidigare HP modeller som gör att man inte kan ha den i knät eller sängen?
Är batteritiden bra?

Sitter och funderar på att skaffa den eller en acer timelinex 4820-5464G50 som bara ruvar på dubbla kärnor. Har gjort ett dumköp tidigare när jag försökt få in så mkt kraft som möjligt vilket resulterade i överhettning och sjukt kass prestanda..

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Undrar om någon fler sitter på en Envy 14 med radiance screen, lite nyfiken att höra vad ni tycker om skärmen samt om ni uppmärksammat samma problem som jag?

Har tyckt att min 5år gamla Aspire har haft bra skärm tills jag ställde de bredvid varandra. Acern skärm var ganska gul i tonen medan Envyn hade mycket bra färger, vitt var vitt så att säga. Sedan är givetvis Envyn mycket ljusstarkare.

Dock är jag inte helt nöjd med Radianceskärmen då den verkar ha någon störning så fort den vissar rörligt innehåll. Om ni minns hur en gammal tjock-monitor med de-interlaced såg ut så vet ni vad jag menar. Tunna störande linjer som i Envyns fall är i 45-graders vinkel. Detta gör att allt rörligt uppfattas som oskarpt/suddigt. Uppträder vid både spel och filmvisning men även om man t.ex. flyttar runt ett fönster på skärmen.

Är det någon fler som uppmärksammat detta?

Bifogar lite bilder på problemet. Med kamerans hjälp ser det värre ut än det är, antagligen för att den förstorar bilden men ni ser iaf vad jag menar.

Bild2: Rörlig bild ifrån Paint
Flyttar man runt fönstret med Paint så blir problem synligt för ögat och med kamerans hjälp syns det ännu tydligare.

Bild2: Word of Warcraft
Riktigt så illa som på bilden är det inte, kameran överdriver en aning men så fort man rör sig världen så blir allt suddigt. Stannar man upp så är endast de objekt som rör sig suddiga, i det här fallet vindsnurrans vingar.

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Undrar om någon fler sitter på en Envy 14 med radiance screen, lite nyfiken att höra vad ni tycker om skärmen samt om ni uppmärksammat samma problem som jag?

Har tyckt att min 5år gamla Aspire har haft bra skärm tills jag ställde de bredvid varandra. Acern skärm var ganska gul i tonen medan Envyn hade mycket bra färger, vitt var vitt så att säga. Sedan är givetvis Envyn mycket ljusstarkare.

Dock är jag inte helt nöjd med Radianceskärmen då den verkar ha någon störning så fort den vissar rörligt innehåll. Om ni minns hur en gammal tjock-monitor med de-interlaced såg ut så vet ni vad jag menar. Tunna störande linjer som i Envyns fall är i 45-graders vinkel. Detta gör att allt rörligt uppfattas som oskarpt/suddigt. Uppträder vid både spel och filmvisning men även om man t.ex. flyttar runt ett fönster på skärmen.

Är det någon fler som uppmärksammat detta?

Bifogar lite bilder på problemet. Med kamerans hjälp ser det värre ut än det är, antagligen för att den förstorar bilden men ni ser iaf vad jag menar.

Bild2: Rörlig bild ifrån Paint
Flyttar man runt fönstret med Paint så blir problem synligt för ögat och med kamerans hjälp syns det ännu tydligare.

Bild2: Word of Warcraft
Riktigt så illa som på bilden är det inte, kameran överdriver en aning men så fort man rör sig världen så blir allt suddigt. Stannar man upp så är endast de objekt som rör sig suddiga, i det här fallet vindsnurrans vingar.

Japp, jag har också detta, eller ett liknande fenomen. Lade märke till det när man flyttar runt fönster, eller kollar på youtube-klipp... Upplever det som ett tunnt fisknätsmönster som lägger sig över den animerade ytan. Har inte provat köra spel på maskinen så jag märker inte av det så ofta, det är irriterande men jag har börjat vänja mig vid det. Frågan är om det är ett problem specifikt för datorn eller om det är ett generellt fel för grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waveshell:

Japp, jag har också detta, eller ett liknande fenomen. Lade märke till det när man flyttar runt fönster, eller kollar på youtube-klipp... Upplever det som ett tunnt fisknätsmönster som lägger sig över den animerade ytan. Har inte provat köra spel på maskinen så jag märker inte av det så ofta, det är irriterande men jag har börjat vänja mig vid det. Frågan är om det är ett problem specifikt för datorn eller om det är ett generellt fel för grafikkortet.

Verkar ha med skärmtypen att göra, finns tråd på notebookreview.com där Sony Vaio har samma fenomen. Är väl bara att försöka glömma det helt enkelt, skönt att det inte är min dator som är trasig utan en "feature".

Permalänk
Medlem
Skrivet av salleaa:

har köpt en envy 14 1085eo och formaterat om med original win 7. Allt fungerar bra förutom att jag inte kan hitta drivrutiner till trådlösa nätverkskortet. Hittar ingen info om vad det kan vara för modell jag har. Någon som vet?

Hej, har gjort exakt det du gjorde, vet inte om du hittat någon lösning än men jag hittade i alla fall en annars.

Först behöver du uppgradera BIOS då WAN kortet annars kommer ligga i "deep sleep mode".

Här har du link till det
ftp://ftp.hp.com/pub/softpaq/sp50001-50500/sp50247.exe

Sedan installerar du drivrutinerna till nätverket.

Här har du den länken
ftp://ftp.hp.com/pub/softpaq/sp49501-50000/sp49541.exe (64bit)
ftp://ftp.hp.com/pub/softpaq/sp48501-49000/sp48616.exe (32bit)

Hoppas det fungerar lika bra för dig som det gjorde för mig (om du nu inte redan har löst det ^^)

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, är denna prisvärd? Lite sugen på den.
http://cdon.se/hemelektronik/hp_envy_17-1193eo_intel_i5-430m_...

Visa signatur

System: HP Pavillion