Orkar inte Corsair 750TX driva mitt system?

Permalänk
Medlem

Orkar inte Corsair 750TX driva mitt system?

Sen jag bytte till HAF 922 chassit så har agget börjat va varmare vilket gör att fläkten varvar upp en del.

Borde inte ett Corsair 750TX ha ganska god marginal för att driva mitt system?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Sen jag bytte till HAF 922 chassit så har agget börjat va varmare vilket gör att fläkten varvar upp en del.

Borde inte ett Corsair 750TX ha ganska god marginal för att driva mitt system?

Lol 750 borde väll kunna driva den riggen 2x om? Det kanske börjar ge sig?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur snabbt fläkten går beror på hur varmt agget är, inte på vilken effekt det klarar av att leverera. Kan ju vara så enkelt att det börjar bli sommar och den temperaturstyrda fläkten helt enkelt varvar upp för att kompensera för högre rumstemperatur. Och ja nätagge klarar av att driva ditt system i sömnen

Annars kanske det är dags att ta fram tryckluften/dammsugaren och blåsa rent nätagget så det kan "andas" igen

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

De är inte länge sen jag dammsög agget och datorn står på skrivbordet. och när jag kollar filtrena till front fläkten och fläkten i golvet så är dom alltid rena.

Min sambo är grymt noga med städningen här hemma eftersom vi har en liten på G vilken dag som helst.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Vad hade du för chassi innan? Har du enbart bytt chassi, eller har du bytt några andra komponenter också?

Om du nu kör samma komponenter, så antingen hade förra lådan bättre ventilation till agget så att det inte gick upp i varv på samma sätt, eller så släppte förra chassit ut mindre ljud...

Agget ska definitivt klara din burk, men det är ett relativt ljudligt Corsair agg (vilket till och med en Corsairrepresentat erkänt på hardforum en gång i tiden) och det varvar upp ordentligt under belastning.

Men visst, agget kan väl möjligen även hålla på att fallera, även om jag tvivlar starkt på det. Tex nämnde väl nån på prisjakt att tempgivaren strulade på några agg? Fast då var det väl fabrikationsfel redan från början?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från CM 690 Nvidia till HAF 922 med samma komponenter förutom att jag har kopplat in en hårddisk till.

De skumma är att agget kan bli varmt som fan och varva upp när jag suttit ut på internet med Firefox på sidor med massa java och flash.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat så du inte har någon process som ligger och belastar? I mitt fall tex så drar GPU-Z uppåt 50% cpu efter någon timme i bakgrunden och orskar med detta att mitt agg varvar upp.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Kollat så du inte har någon process som ligger och belastar? I mitt fall tex så drar GPU-Z uppåt 50% cpu efter någon timme i bakgrunden och orskar med detta att mitt agg varvar upp.

Minnes användning typ 40% och CPU användningen ligger mellan 20~50 men då foldar jag 24/7.

Och NEJ Foldingen är inte anledningen till att agget blir varmt och låter. för agget är tyst när jag foldar och spelar.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Pröva att ta bort dammfilterna i botten och se om de skapar onödig turbulens för luften.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ant3:

Minnes användning typ 40% och CPU användningen ligger mellan 20~50 men då foldar jag 24/7.

Och NEJ Foldingen är inte anledningen till att agget blir varmt och låter. för agget är tyst när jag foldar och spelar.

http://www.corsair.com/_images/charts/tx650w_noise.jpg

Låter kontigt att det varvar upp när du sänker belastningen, onekligen. Enligt tabellen ovan borde du ju inte få det att svettas nåt nämnvärt med din rigg..?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Pröva att ta bort dammfilterna i botten och se om de skapar onödig turbulens för luften.

Har inget damfilter i golvet till agget. Och jag har klippt bort allt bikakemönster.

Men jag får ta och suga och blåsa igenom agget här nån dag så får vi se om de hjälper.

Jag funderar på om jag ska byta fläkt. Gäller bara att hitta nån BRA 140mm fläkt som klarar av jobbet.

Sen funderar jag på om jag tjänar nått på att göra en liknade modd på HDD racket. ( Kolla länken )

http://iamdefiler.com/922/done_nohs02.jpg

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Har inget damfilter i golvet till agget. Och jag har klippt bort allt bikakemönster.

Men jag får ta och suga och blåsa igenom agget här nån dag så får vi se om de hjälper.

Jag funderar på om jag ska byta fläkt. Gäller bara att hitta nån BRA 140mm fläkt som klarar av jobbet.

Sen funderar jag på om jag tjänar nått på att göra en liknade modd på HDD racket. ( Kolla länken )

http://iamdefiler.com/922/done_nohs02.jpg

Ja bra 140mm finns det tyvärr inte gott om.

Jag tycker att du ska skära bort den övre delen av HDD racket om du ska göra något, diskarna blir svalare längre ned och mer luftflöde kommer direkt på grafikkortet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ja bra 140mm finns det tyvärr inte gott om.

Jag tycker att du ska skära bort den övre delen av HDD racket om du ska göra något, diskarna blir svalare längre ned och mer luftflöde kommer direkt på grafikkortet.

Jag kör mitt grafikkort i den nedre PCI-E 16 platsen på mitt ASUS P6T DELUXE så de blir bättre flöde till graffet om jag tar bort den nedre delen.

Kolla mitt galleri så ser du hur jag har de nu.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag kör mitt grafikkort i den nedre PCI-E 16 platsen på mitt ASUS P6T DELUXE så de blir bättre flöde till graffet om jag tar bort den nedre delen.

Kolla mitt galleri så ser du hur jag har de nu.

Jag tycker det ser ut som att de två översta är i linje med grafikkortet. Dock så stiger ju luften så skillnaden blir säkert bara marginell oavsett vad du skär bort, det viktiga är att majoriteten av buren försvinner för det kommer gynna temperaturerna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag tycker det ser ut som att de två översta är i linje med grafikkortet. Dock så stiger ju luften så skillnaden blir säkert bara marginell oavsett vad du skär bort, det viktiga är att majoriteten av buren försvinner för det kommer gynna temperaturerna.

Då gäller de bara att få tummen ur och göra de oxå. -.-

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]