Nyinstallation av Windows 7, endast 10 mbit/s!

Permalänk
Medlem

Nyinstallation av Windows 7, endast 10 mbit/s!

Hej!

Har precis installerat om Windows 7 ultimate på datorn och efter installationen vill nätverkskortet bara köra 10 mbit/s. Innan jag installerade om hade jag 1 Gbit/s och andra datorer i nätverket får ut 1 Gbit/s så det är inget fel på routern. Moderkortet jag använder är ett Gigabyte GA-P55M-UD2 och kör Windows 7 Ultimate 64bit.
Det jag har testat hittills är:
*Nya drivrutiner
*Bytt nätverkskabel (cat5, cat5e, cat6)
*Kollat så att inte nätverkskortet går ner i hastighet pga enerigsparfunktion.

Har även sökt runt som bara den och har hittat några andra som haft liknande problem men inga direkta lösningar.

Någon som har haft liknande problem elller vet vad som orsakar detta?

Permalänk
Medlem

Har du prövat att tvinga nätverkskortet genom att ställa hastigheten manuellt?
Det ska ju inte behövas, men det kan ju svara på om det inte fungerar alls eller om det är den automatiska inställningen som kruppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Har du prövat att tvinga nätverkskortet genom att ställa hastigheten manuellt?
Det ska ju inte behövas, men kan ju svara på om det inte fungerar alls eller om det är den automatiska inställningen som kruppar.

Provade det nu, att ställa in 1 Gbit/s Full Duplex men när jag klickar på status på nätverkskortet står det fortfarande 10 mbit/s.

Permalänk
Avstängd

Kanske måste ställa in 1Gbits/s full duplex i routern med annars måste det ligga i drivisarna :S

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Väldigt skumt..

Har han inte behövt pilla i routern ang. länkhastighet ska han inte behöva det nu heller efter nyinstallation av 7 64bit så det är ju där problemet ligger.

Har du prövat starta om datorn och/eller föra över stor fil till annan dator i nätverket eller laddat ner/upp torrent t.ex ?

Permalänk
Medlem

Får du rätt ip? koplla ut, tvinga gigabit, koppla in kabeln igen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Väldigt skumt..

Har han inte behövt pilla i routern ang. länkhastighet ska han inte behöva det nu heller efter nyinstallation av 7 64bit så det är ju där problemet ligger.

Har du prövat starta om datorn och/eller föra över stor fil till annan dator i nätverket eller laddat ner/upp torrent t.ex ?

Har provat föra över från en annan dator och hastigheten ligger på ca 900 kb/s. Samma sak med en torrent, går aldrig över 1 mb/s. Starta om datorn hjälpte ej. Har även provat föra över från en annan dator till ytterligare en annan. Alltså inte den jag har problem med och då går det med en jädra fart.

Skrivet av muppens:

Får du rätt ip? koplla ut, tvinga gigabit, koppla in kabeln igen.

Hur menar du med rätt ip? Ska prova det du föreslår.

Så här ser det ut i status: