Permalänk
Medlem

Hårddiskstrul...

Meckade lite med min dator idag (flyttade runt diskarna lite så att kablarna inte skulle trassla sig så mycket), och när jag startade så hittade den inga hårddiskar alls, men däremot så hittade den cd-romen.

Kan verkligen alla fem hårddiskar ha gått i kras? Jag har inte tappat alla fem eller så, och inga är av märket IBM.

Någon som vet vad som kan vara fel? Om det nu hjälper så kan jag ju säga att det är ett Asus A7V moderkort och seagate, fujuitsi (eller hur det nu stavas), maxtor diskar.

Edit: Kan ju meddela att hårddiskarna varvar upp, men hittas inte av bios. Jag har inte testat diskarna i flera datorer, men bios hittar ju cd-romen så jag misstänker starkt att det är diskarna som spökar

Edit2: Nejdu! De varvar inte alls upp, bara jag som tyckte att det lät så. Så nu antar jag att de är helt körda.

Permalänk
Medlem

Antagligen har du blandat om diskarna en aning så att t.ex. 2 master-diskar hamnat på samma kabel osv.. Då hittas inga diskar. Sen kan du även ha vänt någon kabel fel väg...

Kolla byglingarna på diskarna.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Antagligen har du blandat om diskarna en aning så att t.ex. 2 master-diskar hamnat på samma kabel osv.. Då hittas inga diskar. Sen kan du även ha vänt någon kabel fel väg...

Kolla byglingarna på diskarna.

Nej du, de sitter exakt likadant som de gjorde innan, bara att de har bytt plats fysiskt sett

Permalänk
Medlem

Testa plugga i en disk åt gången och se om den hittas.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Testa plugga i en disk åt gången och se om den hittas.

Det har jag iofs. inte testat, prövar det lite senare.

Permalänk
Medlem

Nu har jag prövat lite grejer, prövat de en åt gången, bytt strömkabel, bytt ide-kabel men ingenting händer. Någon som tror sig veta felet?

Permalänk
Medlem

Om diskarna inte varvar upp kan du ha nåt knas med eltillförseln (de allra flesta diskar varvar upp så fort de får ström). Paj nätaggregat? Tomtar i slangen?

Dessutom, på A7V är det ju bara på två av IDE-kanalerna som syns i vanliga BIOS-setupen, de andra två (ATA-100-pluttarna nertill) kommer sen.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Om diskarna inte varvar upp kan du ha nåt knas med eltillförseln (de allra flesta diskar varvar upp så fort de får ström). Paj nätaggregat? Tomtar i slangen?

Dessutom, på A7V är det ju bara på två av IDE-kanalerna som syns i vanliga BIOS-setupen, de andra två (ATA-100-pluttarna nertill) kommer sen.

Mjae, nätagget tvivlar jag på, den hittar ju cd-romen och brännaren.

Det är jag fullt medveten om, bootar alltid ifrån ata-100kontrollern