Mina diskar envisas med att dö.

Permalänk
Medlem

Mina diskar envisas med att dö.

På ett halvår har detta hänt:
- IBM GXP120, började tjuta högfrekvent.
Skickar in o får en ny GXP120
- börjar tjuta högfrekvent.
Skickar in och får en Seagate Barracuda4
- CRC-fel, seagates testrbogg säger at disken har fysiska fel.

Alla har kört NTFS samt varit väl kylda, jag har skyddat mig mot ESD vid hantering av dom. Under tiden som dom har gått sönder ås har ju hunnit med att byta moderkort en gång så det är ej det. Jag har ett Enermax 431W nätag, 12-volten ligger på 12.37.

Det enda i hårdvaruväg som jag då kan tänka mig har med disken att göra är IDEkabeln o jag har väldigt svårt att tro att den skulle vara inblandad i diskdöden.

Slutligen:
Det enda som ej är standard i min låda är att diskarna är vertikalt monterade (i fronten på en LianLi PC60), kan detta skada dkisen? Dessutom så hamnar dom upponerpå vid transport, någon fara?

Visa signatur

Niklas

Permalänk

en disk tål ~200 G när de inte snurrar...

edit: var visst 400 G ungefär...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det är bättre för lagren i disken ifall den är monterad horisontellt. Men det ska nog inte göra så stor skillnad; Dell m.fl. har haft burkar där diskarna sitter vertikalt, tror inte de skulle göra så ifall diskarna tog allvarlig skada av det.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

LianLi-lådorna har ju blivit rätt så vanliga så det borde ju inte vara det, men det är skumt att alla diskarna envisas med att dö för mig.

Har iofs även en äldre disk som har tuggat och gått i två år nu.

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag tror det är bättre för lagren i disken ifall den är monterad horisontellt. Men det ska nog inte göra så stor skillnad; Dell m.fl. har haft burkar där diskarna sitter vertikalt, tror inte de skulle göra så ifall diskarna tog allvarlig skada av det.

Så länge en hårddisk är monterad i rät vinkel eller parallellt med horisontalläge så tar de ingen skada.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megadeath

Så länge en hårddisk är monterad i rät vinkel eller parallellt med horisontalläge så tar de ingen skada.

Vinkelrätt menar du?

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

Du har väl bara haft otur ....

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk

Trist, du har haft extrem otur. Men IBMdiskarna går sönder, det är ju ingen nyhet..

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1