Permalänk
Medlem

Minidatorn

Här är min nya dator. Tyckte att min förra tog för mycket plats och var svår att flytta.

* Intel Core i5 750
* Sparkle GTX 460 1GB
* DFI LanParty LP MI P55-T36
* 2x2GB Corsair XMS3 1600MHz CL9
* Intel X25-V 40GB SSD
* Western Digital Black 500GB
* Silverstone ST45SF 450W SFX 80+ Bronze
* Silverstone Sugo SG05
* Scythe Big Shuriken

NYTT! (2010-08-05) Har bytt nätagg och grafikkort.

Minidatorn

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Vill ju se insidan när den är så liten

Visa signatur

7700K Delid 5.0Ghz @1.295V, GTX1080, 3333Mhz DDR4 16-18-18-36, Corsair 750RM, Corsair LE 480GB, Corsair H100i V2.

Permalänk
Medlem

bilder på insidan

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Bilder på insidan kommer imorgon, nu är det för mörkt.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Även jag vill se insidan aka råttboet antar jag

Annars var det väldigt stiligt och rent måste jag säga!

Permalänk
Medlem

Lilla te-muggen i jämförelsen Lär ju rymma en liter. Jag är själv grymt sugen på att bygga en mini-ITX med lite kräm i. Bilder på insidan!

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Som sagt, bilder på insidan kommer imorgon (senare idag, tekniskt sett) när dagsljuset kommit tillbaka. Men det blev faktiskt mycket mindre trassel än jag trodde.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

riktigt snygg dator, funderat på ett liknande bygge själv... vart köpte du chassit?

Permalänk
Medlem

Sådär, nu finns några bilder på insidan också. Chassit köpte jag begagnat, men det finns att köpa nytt på t.ex. Komplett (länk). Dock har jag bytt ut nätagget till en något kraftigare variant än det som följer med chassit från början (eller rättare sagt, jag köpte chassit begagnat utan nätagg).

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Sådär, nu finns några bilder på insidan också. Chassit köpte jag begagnat, men det finns att köpa nytt på t.ex. Komplett (länk). Dock har jag bytt ut nätagget till en något kraftigare variant än det som följer med chassit från början (eller rättare sagt, jag köpte chassit begagnat utan nätagg).

Riktigt snygg kabeldragning, jag skäms rejält över mitt galleri efter att ha sett dina bilder.

Vad får du för temperaturer, hur låter systemet? Gillar du all prestanda i ett så pass litet system?

EDIT: Vad är det för SlimDVD du kör, Silverstones egna eller någon annans? Den såg ut att matcha rätt bra med chassit faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Riktigt snygg kabeldragning, jag skäms rejält över mitt galleri efter att ha sett dina bilder.

Vad får du för temperaturer, hur låter systemet? Gillar du all prestanda i ett så pass litet system?

EDIT: Vad är det för SlimDVD du kör, Silverstones egna eller någon annans? Den såg ut att matcha rätt bra med chassit faktiskt.

Hehe, tack Det krävdes en hel del pill för att få kablarna där jag ville ha dem och fortfarande ha plats för en 3.5"-disk senare. CPU-temp är ca 35-40°C idle (rumstemp 25°C), grafikkort 50-55°C. Sen finns TMPIN0 = 42°C, TMPIN1 = 40°C och TMPIN2 = 28°C också, men jag vet inte vilka mätpunkter dessa representerar. Nån som vet? DVD:n är Silverstones egna tror jag, säljaren skickade med den när jag köpte chassit.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Hehe, tack Det krävdes en hel del pill för att få kablarna där jag ville ha dem och fortfarande ha plats för en 3.5"-disk senare. CPU-temp är ca 35-40°C idle (rumstemp 25°C), grafikkort 50-55°C. Sen finns TMPIN0 = 42°C, TMPIN1 = 40°C och TMPIN2 = 28°C också, men jag vet inte vilka mätpunkter dessa representerar. Nån som vet? DVD:n är Silverstones egna tror jag, säljaren skickade med den när jag köpte chassit.

Kan tänka mig det. Är det bara som det ser ut eller är det väldigt lite kablage i ditt chassi? Jag ska försöka dra mitt kablage i mitt chassi som du gjort framöver, det ser ju som sagt riktigt bra ut och kablarna hindrar ju heller inte luften vad jag kan se.

HWinfo32 kan läsa av rätt mycket information, blandannat ITE's sensor på moderkortet: HWiNFO & HWiNFO32 - Hardware Information and Analysis Tools

5p!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Kan tänka mig det. Är det bara som det ser ut eller är det väldigt lite kablage i ditt chassi? Jag ska försöka dra mitt kablage i mitt chassi som du gjort framöver, det ser ju som sagt riktigt bra ut och kablarna hindrar ju heller inte luften vad jag kan se.

HWinfo32 kan läsa av rätt mycket information, blandannat ITE's sensor på moderkortet: HWiNFO & HWiNFO32 - Hardware Information and Analysis Tools

5p!

En anledning till att det ser ut att vara så lite kablage är SSD:n. Då kan jag ju trycka in en massa kablar tillsammans med SSD:n i 2.5"-facket utan att det gör något. Det går nog inte riktigt lika bra med en mekanisk disk, antar jag...

Tack, ska prova Hwinfo32. Återkommer

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Riktigt schysst kabeldragning ! Skönt att det här chassit får mer och mer uppmärksamhet, är så trött på hangar-800d Skulle skaffa ett själv om det rymde 5870 ..

Permalänk
Medlem

Här är en screenshot från HWinfo32:

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Riktigt schysst kabeldragning ! Skönt att det här chassit får mer och mer uppmärksamhet, är så trött på hangar-800d Skulle skaffa ett själv om det rymde 5870 ..

Silverstone har ju släppt SG07, som rymmer ett 5970 till och med. Fast det chassit är ju lite större än SG05 (7 cm längre om jag inte minns fel).

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

En anledning till att det ser ut att vara så lite kablage är SSD:n. Då kan jag ju trycka in en massa kablar tillsammans med SSD:n i 2.5"-facket utan att det gör något. Det går nog inte riktigt lika bra med en mekanisk disk, antar jag...

Tack, ska prova Hwinfo32. Återkommer

Iofs, men det ser inte ut som att det går så mycket kablage dit.

Jag såg HWinfo-bilden, hur hög rumstemperatur har du? Såg lite högt ut men det är ju å andra sidan en riktigt varm dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Iofs, men det ser inte ut som att det går så mycket kablage dit.

Jag såg HWinfo-bilden, hur hög rumstemperatur har du? Såg lite högt ut men det är ju å andra sidan en riktigt varm dag.

En hel oanvänd PCIe-kabel samt delar av SATA-strömkabeln ligger där inne tror jag. Temperaturen i min lägenhet är just nu 25,6°C.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Jag är imponerad av att du fick ditt shuriken big, jag försökte monter en i ett sugo 06 chassi den passade inte alls. Kylaren tog emot i kanten på chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talen_ficktjuv:

Jag är imponerad av att du fick ditt shuriken big, jag försökte monter en i ett sugo 06 chassi den passade inte alls. Kylaren tog emot i kanten på chassit.

Skumt. SG05 och 06 ska väl vara likadana inuti? Det är visserligen bara några millimeter mellan kylaren och chassiplåten, men ändå.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Skrivet av Lunait:

Skumt. SG05 och 06 ska väl vara likadana inuti? Det är visserligen bara några millimeter mellan kylaren och chassiplåten, men ändå.

Mjo jag tror det iaf, var typ en halv centimeter av kylaren som stack utanför chassit så att säga. Oavsett hur man vände den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talen_ficktjuv:

Mjo jag tror det iaf, var typ en halv centimeter av kylaren som stack utanför chassit så att säga. Oavsett hur man vände den.

Vad för moderkort?

Permalänk

Zotac G43, det kan juh förklara saken

Permalänk
Proffsmoddare

Fint fint! Vattenkylning på den också. I den här tråden kan du se mig bygga ihop en vattenkyld itx dator i ett fractal array, som förvisso är lite större. #10200147

Imponerad över hur snyggt du fick till det, och jävligt stilrent ser det ut! Fler sånna här byggen i galleriet! Bilderna var även dem riktigt bra.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Silverstone har ju släppt SG07, som rymmer ett 5970 till och med. Fast det chassit är ju lite större än SG05 (7 cm längre om jag inte minns fel).

Tack för tipset, skall kollas upp!

Permalänk
Medlem

Mycket läckert! Gillade kabeldragningen skarpt, bra jobbat.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar!

Permalänk
Medlem

Var fick du tag på det moderkortet? Också begagnat eller köpte du det i god tid för du visste du skulle bygga ett SFF-system?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Var fick du tag på det moderkortet? Också begagnat eller köpte du det i god tid för du visste du skulle bygga ett SFF-system?

Moderkortet köpte jag begagnat.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Tack för tipset, skall kollas upp!

Det finns t.ex. på Komplett: Komplett.se - Silverstone Sugo SG07B Mini-ITX Svart

En allmän fråga: Ibland hänger sig datorn utan uppenbar anledning. POST-koddisplayen visar "30". Nån som vet vad felet är? Hittar inte 30 i listan över POST-koder i manualen.
EDIT: Kan det ha något att göra med minnena? Upptäckte just att BIOS hade satt DRAM Voltage till 1,55V istället för minnenas specade 1,65V. Har höjt den nu, så vi får se om problemet återkommer.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Funderar på att bygga en liknande dator med SG07, så att jag bara behöver byta ut moderkort (antagligen processor) och chassi (+Fläktar. PSU får man med )

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson