Permalänk
Medlem

Displayport och HD5850 problem

Hello!

Införskaffade mig en LCD-tv häromdagen och har nu kommit underfund med att jag kan koppla in den, min huvudskärm och en extra skärm och köra alla tre samtidigt. Detta kräver självklart med att jag måste utnyttja DP-porten på mitt grafikkort och min DELL U2410. Dell-skärmen är huvudskärm och blir nummer 1, tvn blir två och den andra datorskärmen blir 3.

Problemet är att ifall jag stänger av huvudskärmen så får windows panik och kopplar om tvn och den andra skärmen till nummer 1 respektive nummer 2. Detta återställs till det vanliga när jag startar huvudskärmen igen.

Ett följdproblem av detta blir att XBMC, som ligger låst till skärm nr 2 (TVn), hoppar till min sekundära datorskärm när huvudskärmen stängs av; och detta är enormt irriterande. Jag har ingen lust att behöva ha igång huvudskärmen för att kunna se på TV.

* Hade det hjälpt om jag kopplade min sekundära datorskärm till DP-porten genom en DP->DVI-adapter, eller kommer windows fortfarande skapa detta irriterande problem? Alternativt DP->HDMI-adapter till TVn.

* Finns det någon fix eller någon annan lösning som gör att windows inte tappar bort DP-signalen då skärmen stängs av? Detta hade varit det bästa egentligen.

Kör windows 7 tillsammans med hd5850 och cata 10.4 (tror jag). Vad jag förstår så har inte NVIDIA-kort detta problemet, iallafall på de få som verkar ha DP-anslutningsmöjlighet.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Har liknande problem själv med min dell skärm. Största problemet är att jag inte får någon bild alls om jag stängt av den ibland. Bytte till dvi istället och har inga problem då, men det kan du ju inte göra direkt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Har liknande problem själv med min dell skärm. Största problemet är att jag inte får någon bild alls om jag stängt av den ibland. Bytte till dvi istället och har inga problem då, men det kan du ju inte göra direkt.

Läste lite om det problemet också, verkar som det är vanligt med just dellskärmarna. Är ganska glad att jag slipper det kan jag säga. Dock kvarstår mitt problem vilket jag inte har en blekaste aning om hur jag ska lösa.

Funderade på en långsökt lösning att köra en till XBMC-session från min macbook istället, på men andra datorskärmen. Men det känns bara otroligt lamt och involverar massa extra arbete bara för att kunna titta på ett och annan tvserie samtidigt som jag sitter och ritar i photoshop (då min TV står bakom mig).

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min HP-skärm.
Oerhört irriterande.