Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Då var det dags o byta till vinterdäck igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fyrhjulsdrift är väldigt bra, precis som du säger, 4wd+150hk (Audis 1.8t) räcker långt när det är snö för att leka, detta då med bortkopplad ESP.

Nackdelen med 4wd, du tar dig långt innan det tar stopp. RWD/FWD stannar långt tidigare. På samma sätt som någon sa, RWD = går åt helvete först, sen kommer FWD och sist 4WD, men då går det åt skogen på riktigt

Upprepar det jag skrev tidigare, nästa bil blir nog också den fyrhjulsdriven, men gärna med lite mer att åka med, kanske nya 2.0TSI eller om ekonomin tillåter en 3.0 A5Q Framhjulsdrift hade jag när jag övningskörde, kommer nog aldrig gå tillbaka till det, RWD = entusiastbil, inget man har dagligdags.

Har läst på forum att 2.0FSI / TSI motorn visst drar en hel del olja? .. Skulle nog sikta in mig på en 1.8TSQ istället..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Har läst på forum att 2.0FSI / TSI motorn visst drar en hel del olja? .. Skulle nog sikta in mig på en 1.8TSQ istället..

Har ju bara provkört den, inte kollat mer så. Det handlar ju i så fall om modellår 08 och nyare. Att gamla 2.4l V6an drog en hel del olja vet jag om, men en sådan kommer aldrig inköpas.

A5/S5 är ju en riktigt trevlig bil att sitta i, men nackdelen med en sån jämfört med en A4 avant är ju betydligt mindre utrymme. Att bara lasta in hojen och en massa annat går inte, så mest troligt är det en nyare A4 som blir inköpt senare.

Men dubbade däck+quattro är medicinen här i alla fall.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RealMadrid:

Måste fixa nya vinterdäck, samma dimension som du skulle skaffa. Var köper du däcken så billigt?

Jag har bara sett sådana kvalitetsdäck från 900kr och uppåt typ.

Vinterdäcken har införskaffats hos Rejmes i Västervik... inför förra vintern var det. Just nu vet jag förstås inte hur det är med priserna och rabatterna. Men ett högre pris tycker jag är helt ok ifall man vet att det är bra och säkra däck.

Och som många nämner så är det ju givetvis idioti att fortsätta köra sin bil som på sommaren bara för att man har satt på nya vinterdäck. Använd hjärnan och anpassa hastigheten efter väglaget. Det är tusen gånger bättre att komma fram försenad jämförd med att aldrig komma fram.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Haha? riktat mot mig?
Jag är inte Volvofrälst (se fan på att Firefox hade rättstavning för det ordet), går inte runt i varken keps eller tröja så.

Jag råkade bara köpa mig en 740 som första bil som har hänt med i 3 vintrar med denna. Jag säger inte att det är bästa bilen. Jag letar själv nyare och roligare bil men då studier satt stopp för större utlägg har den blivit kvar. 4hjulsdrift är ju typ bara gasa mer så går det som man vill.

Nej, men oftast volvoraggare som använder rwd är enda roliga på vintern då de argumenterar sina bilval och dess drivsätt. Sierrakörare och BMW E36 förare kommer inte ofta långt efter. Men som jag sagt så har jag långt mycket roligare med min Audi och quattro än vad jag hade med 242an och Opel Omegan som båda var bakhjulsdrivna.
BMW E36 förarna bruka påstå RWD är roligast så man får åka brett ur kurvorna även sommartid, men jag finner det roligare att stämpla fullt ur en kurva med quattro och känna 500 Nm suga iväg som själva fan.

Och sen, på vintern har jag ännu roligare med snöskotern

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Satte på vinterdäcken igår... odubbade. Helst kör jag dubbat men vi köpte bilen för inte så längesen och vi fick med en fin uppsättning odubbade.

Fick även riva ner bromsoket vänster fram och smörja upp, bromsen låg på litegrann.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag ställer av och på med biltäckte istället Passar på att åka tåg när det är som mest försenat!

Annars föredrar jag odubbat. Det är så få dagar det verkligen behövs dubbar i stockholm att det känns omotiverat med dubbdäck.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Beställde 4 nya dubbade idag. Skall monteras i morgon.
3600:- ink allt.

Visa signatur

BAAH

Permalänk

kör på samma nankang (continental kopia) dubbfritt som jag gjort senaste 2 åren

alla sa dom va skit men tycker personligen dom var ganska bra lite högljudda dock. å så jävla skönt sen å slippa slå å banka å halvt slita isär ryggen för å få loss bultarna 2 ggr om året.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Om ni istället köper gamla bilar så finns det ingen lag som kräver att de har vinterdäck eller bilbälte

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Gislaved Nordfrost 5 195/65/R15 till 9-5:an. (dvs dubb)
Har för mig att jag betalade 1200kr/st.

Grymma däck. Hade Michelin dubb innan, de gick på 2 månader.
4:e året med samma Gislaved-däck nu och bara ett par dubb borta.

Jag kör dessutom med steg3 ~270hk/425nm i spisen, och trimmar inte ner vintertid.

Så de håller ett tag till. Nästa gång blir det definitivt Gislaved igen, alt. Hakkapelitta.

Fungerar inte om man sätter bilen i en snövall dock.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av laaf:

Nej, men oftast volvoraggare som använder rwd är enda roliga på vintern då de argumenterar sina bilval och dess drivsätt. Sierrakörare och BMW E36 förare kommer inte ofta långt efter. Men som jag sagt så har jag långt mycket roligare med min Audi och quattro än vad jag hade med 242an och Opel Omegan som båda var bakhjulsdrivna.
BMW E36 förarna bruka påstå RWD är roligast så man får åka brett ur kurvorna även sommartid, men jag finner det roligare att stämpla fullt ur en kurva med quattro och känna 500 Nm suga iväg som själva fan.

Och sen, på vintern har jag ännu roligare med snöskotern

Du får inte glömma gamla Benz för dom är väll också RWD? Såg ett par stylade från 80talet på landet...en var kycklinggul och så hade han tejpat RÖV med silvertejp över hela bakrutan hahahahaha.

Permalänk
Medlem

har en liten sliten polo från 98. på den blir det dubb däck, billiga för 350kr styck. den spinner så mkt med sommar däcken bara det blir lite fuktigt ute så det känns som självmord att köra odubbat!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kör dubbfritt. Här i södra skåne känns det inte som att man är i behov av dubbar, skulle bara slita sönder dubbarna.

På tal om sidodiskussionen, så kör jag en 940, RWD utan abs, och tycker det är skoj. Bara jobbigt ibland när man är stillastående vid t.ex. rödljus. Då tar det ibland lite tid att hitta grepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Kör dubbfritt. Här i södra skåne känns det inte som att man är i behov av dubbar, skulle bara slita sönder dubbarna.

På tal om sidodiskussionen, så kör jag en 940, RWD utan abs, och tycker det är skoj. Bara jobbigt ibland när man är stillastående vid t.ex. rödljus. Då tar det ibland lite tid att hitta grepp.

Just det här med start från stillastående. Oavsett ESP/Antispinn så är ju fyrhjulsdrivet att föredra framför RWD vid start osv, speciellt vinter. Min gamla A4 quattro är betydligt piggare iväg än en splitter ny BMW med mer motor just pga problem i start vid rödljus under vinter. Ett sidospår, men ändock relaterat till vinterdäck.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MIFFo_BEast:

Om ni istället köper gamla bilar så finns det ingen lag som kräver att de har vinterdäck eller bilbälte

Någon annan som har funderat på varför den idiotiska lagen/bestämmelsen finns?

Så fort en bil klassas som veteran... (30 år gammal va?), så behöver man inte ha vinterdäck eller betala skatt för den... bilbälte gäller väl enbart för de bilar som tillverkades utan?

Visst, man kanske kör helt perfekt själv... men plötsligt så kommer den där tokstollen körandes när man själv är ute i bilen... och sen kan ni ju räkna ut resten. Ujuj...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Nää blir till å ha på sommardäcken ett bra tag till tills iaf snön lägger sig.

Tycker dock synd om dom som åker på att stå och skifta däck på alla verkstäder nu så jävla tråkigt är det.

Visa signatur

"Mod är vad den fege tar till när han inte törs"- Sven-Erik Ivar Marklund

Permalänk

Startade en tråd om en däckaffär men ingen respons där. Är det någon som har erfarenhet av www.däck365.com ?

Permalänk
Medlem

Nu har vinterdäcken åkt på bilen, passade också på att sätta dit ett par extraljus för att lysa upp den mörka vintern.
tråkigt att inte ha glödare/P-ljus i extraljusen så ja borrade in en vit diod i varje=)

Men dom åker av igen till sommaren, snyggare utan. =P

Visa signatur

Chassi:Thermaltake Level 10 GT CPU:AMD FX-8150 8x4,4Ghz CPU Kylare:Corsair H80 MB:Gigabyte GA-990FXA-UD3
RAM:Corsair Vengeance 4x4GB 1600Mhz GPU:Radeon hd6950 2GB PSU:Corsair HX650w
System disk: Samsung 830 128GB Lagring:WD 1TB, WD 320GB
Skärm: Samsung B2330, LG 47lv355n Ljud: Jamo PP3000

Permalänk
Hedersmedlem

Får se hur vädret utvecklar sig framåt. Blir det mer snö och halka så får de åka på nästa helg, annars får det vänta tills det börjar bli vinter på riktigt.

Fräscha upp fälgarna kanske vore smart? Klarlacksläpp i större mängder på tråkiga alu-fälgar är inte så jättesnyggt, bättre än rostig plåt dock

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Anpassar man sin körning efter ens egna kör egenskaper, bilens prestanda och däckens kondition så klarar man sig. Spelar ingen större roll att ens bil ar anti spin & anti-sladd, samt bra däck.

Mina vinterpulkor utan abs, anti-spinn, anti-sladd och bra däck klarar sig ypperligt när man anpassar sin körning.
Samma sak med min v70n som jag har nu, har bra nokian dubbdäck, men kör inte som ett svin för det. Anpassa hastigheten efter sikt & väglag. Då klarar man sig långt....

Visst är det sant men svårt utan antispinn hade inte det på min saab 9-5 utan dubbdäck var ofta jag inte kom någon vart för däcken bara spann.

Permalänk
Medlem

Jag kom och tänka på dom som bor i Stockholm, ang byte av vinterdäck. Man har ju läst ( ja det finns säkert andra ställen i vårt avlånga land som har samma problem ) att det finns vissa gator som man har gått in och bestämt att "där får man inte köra med vinterdäck" och visevärsa. Det första som slår en, det är ju hur sjutton man har tänkt där. Ska man behöva byta däck bara för att kunna få köra på vissa gator, eller hur har man tänkt att det ska gå till ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av liv&helvete:

Jag kom och tänka på dom som bor i Stockholm, ang byte av vinterdäck. Man har ju läst ( ja det finns säkert andra ställen i vårt avlånga land som har samma problem ) att det finns vissa gator som man har gått in och bestämt att "där får man inte köra med vinterdäck" och visevärsa. Det första som slår en, det är ju hur sjutton man har tänkt där. Ska man behöva byta däck bara för att kunna få köra på vissa gator, eller hur har man tänkt att det ska gå till ?

Dubbdäck är det som gäller, och ska du till en viss gata så får du parkera på en närliggande där man får ha dubbdäck eller välja en annan färdväg...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Skrivet av passionmasteR:

Dubbdäck är det som gäller, och ska du till en viss gata så får du parkera på en närliggande där man får ha dubbdäck eller välja en annan färdväg...

Man lär sig då något nytt varje dag. Det låter ju onekligen smått krångligt. Ennu mer att behöva lägga på minnet.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Man lär sig då något nytt varje dag. Det låter ju onekligen smått krångligt. Ennu mer att behöva lägga på minnet.

frågan är nog snarare vem som kontrollerar alla bilar som åker förbi, undrar om dom ställt en polis där som kollar efter dubbdäck.

mina gamla dubbdäck åkte på idag eftersom det snöade här i stockholm igår och det var lite små läbbigt att åka till jobbet i snön med sommar däcken. på kvällen blev det värst då allt frös på igen och på is står man ganska stilla.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

frågan är nog snarare vem som kontrollerar alla bilar som åker förbi, undrar om dom ställt en polis där som kollar efter dubbdäck.

Så länge bilarna står till, parkerade så skulle jag inte förvåga mig om man har överlåtit det problemet till lapplisorna. Dom lär väl behöva ha lite extra knäck på sidan om.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Så länge bilarna står till, parkerade så skulle jag inte förvåga mig om man har överlåtit det problemet till lapplisorna. Dom lär väl behöva ha lite extra knäck på sidan om.

jaha då blir det 1000kr extra för dubb däcken, fan :).

tanken är nog god men det funkar nog mest för dom som håller sig inom stockholm området, tänk den stackare som pendlar till stockholm och verkligen behöver dubb däck, eller tvärtom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jaha då blir det 1000kr extra för dubb däcken, fan :).

tanken är nog god men det funkar nog mest för dom som håller sig inom stockholm området, tänk den stackare som pendlar till stockholm och verkligen behöver dubb däck, eller tvärtom.

Preicis min tanke. Tänk om man besöker storstan Stockholm, det är snokalt och halt som bara sjutton och man besitter med dubbdäck. Ska man då behöva sitta inne med information om vilka gator man ska undvika bara föra att någon lönnfet byrkrat har bestämt att man inte får åka på vissa gator med dubbdäck ?

Ni lär ju hålla med om att det låter ju helt sjukt. Låter lite som att det hela lutar åt storhetsvansinne.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

dom kommer nog få igenom det i hela sthlm så småningom. läste det i metro tror jag det var, inte värdens säkraste tidning men nån sanning finns det nog.
nåja står man där och spinner i den ned isade uppförsbacken och blockar trafiken så får man hänvisa till riksdagen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.