Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tcip:

Hej

Ville bara dela lite information som jag har fått från min syster som har varit på ett WP7 Party och fick testa dom alla WP7 telefonerna. Både jag och hon var inställda på att köpa HTC 7 Mozart, men efter varit på partyt så sade hon att skärmen på Samsung GT-i8700 Omnia 7 är överlägsen.

- Klarare bild
- Filmar bättre
- Bättre kamera trotts större kamera i de flesta andra modellerna
- Bättre samtalstid & standby
- Större skärm.

Både jag och syrran och hennes man kommer att köpa Samsungs telefon. Jag kollade på Sweclockers video om WP7 telefonen LG, som i sig suger. Den telefonen rekommenderas verkligen inte. Bilderna och kameran i den är väldigt dåliga. Du ser detta själv om du har HTC, Samsung och LG telefonen bredvid och kollar på en bild och filmar och spelar upp filmen i mobilen (vilket min syster gjorde).

Ja dom 3 tjänsterna som dom nämnde i videon fungerar inte än och språket är på engelska just nu MEN det kommer uppdateringar så att det kommer Svenskt stöd till den, när var hur är en annnan fråga.

Besöker ni dom vanligaste butikerna ute IRL så ska ni vara glada om dom ens känner till WP7 telefonerna, så bli inte förvånade om dom inte vet något, om ni frågar efter dessa telefoner.

Samsung telefonen skall vara ute nu på måndag enligt 3.

Så kort och gott, Samsung GT-i8700 Omnia 7 bästa köp

Eftersom HTC och LG verkar gå bort enligt dig och de flesta andra, så står det mellan Dell och Samsung. Har du något tankar/åsikter om Dellen, eller är Samsungen det "självklara" valet enligt dig?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk

Jag tycker inte man ska jämföra de två rakt av då det blir lite äpplen och päron över det hela.

Det stora med Dellen är ju ett fysiskt tangentbord, vilket jag tycker sitter på fel sida - mycket mer naturligt att skriva mail f.ex. med telefonen i landscape.

Som jag ser det har du tre val just nu. Om du behöver ett fysiskt keyboard, köp en Dell, behöver du "massor" av minne köp en HD7 (alternativt en Trophy och stoppa in ett SD kort) eller köp en Omnia 7 och få en superb skärm/kamera men endast 8GB lagring.

När/om Omnia dyker upp som 16GB har du egentligen bara två att välja mellan - Dell eller Samsung.

Givetvis är smaken som baken, men ovanstående gäller om man vill ha det "bästa".

Snabbt ang kamerorna. HD7 är inte bra, ej heller LG. HTC Trophy är "okay" medans Mozart är mil bättre än de andra HTC lurarna. Samsungen är bra. Dell har jag inte sett någon så kan inte uttala mig.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Vilken är den allmänna uppfattningen om LGn? Är den usel rakt igenom, eller är det kameran som drar ner helhetsbetyget? Jag har själv inget större intresse av en riktigt bra kamera i en mobiltelefon då jag inte har någon som helst användning för den.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Har avbokat min HTC Trophy. Tydligen så är alla HTC-modeller buggiga som attans. Gps visar väldigt fel, fungerar sämre med tredje part apps samt att kamerorna är värdelösa. LG och Samsung lider tydligen inte av samma problem men jag kommer nog ändå vänta lite nu innan jag beställer en lur. Får se efter uppdateringen i januari hur det ser ut med operativet samt om några nya modeller annonseras. Lite surt att fortsätta koda mot emulatorn men det får gå så länge. Om jag köper någon av modellerna som finns nu så blir det nog en LG när dom finns i butikerna senare.

Skulle verkligen behöva en ny lur nu iofs. Min gamla rootade HTC Magic hänger inte med längre, seg som sirap.

*Edit*
Här är en artikel som beskriver en del problem. Neowin.net - HTC Windows Phone 7 Devices seeing bugs, other issues
Tydligen så har Microsoft sagt att någon buggfix ska komma om några veckor så vi får väl se hur det blir. Men det är konstigt att vissa fel bara uppenbarar sig på HTC-lurar!?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet varför så få butiker tar in Samsungen? Det verkar bara vara Komplett och inWarehouse enligt Prisjakt, medans modellerna från HTC och LG finns hos cirka 30 butiker vardera?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av wham:

Är det någon som vet varför så få butiker tar in Samsungen? Det verkar bara vara Komplett och inWarehouse enligt Prisjakt, medans modellerna från HTC och LG finns hos cirka 30 butiker vardera?

Eftersom Samsungen egentligen är exklusiv till Tre? Räknar med att de som ändå säljer den i Sverige har egenimporterade lurar (inte något fel i det iofs men mycket billigare att importera själv).

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Eftersom Samsungen egentligen är exklusiv till Tre? Räknar med att de som ändå säljer den i Sverige har egenimporterade lurar (inte något fel i det iofs men mycket billigare att importera själv).

Där ser man.

Är det någon som har fått tag på en WP7-mobil ännu och känner för att bjuda på en liten recension?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

8 dagar har gått och fortfarande ingen Omnia 7

Någon som har fått sin Omnia 7 från Tre än?

Permalänk
Medlem

Min klasskamrat som har beställt en mailade 3 och frågade, och de säger att de kommer att få in en leverans i början av nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut köpa Dell Venue pro. 4.1" avrundad oled gorilla glass skärm och porträtts-qwerty. Finns att förhandsboka på expansys!

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

JAg var in på 3 nu och pillade lite på en Omnia 7a, RIKTIGT imponerad av den. Skärmen var riktigt najs, och telefonen svarade snabbt på ALLT man gjorde med den. Som natt och dag från min Iphone 3G. Och känndes även rappare än Iphone 4an. Nu gäller det bara att det kommer bra apps till den, då är den ett klart köp för mig iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Nu har det visat sig att HTC's val att använda SD kort för lagring iställetför onboard NAND kanske inte var så smart. HTC's lurar har 2-3 ggr längre laddtid på apps/spel än f.ex. Samsung's Omnia 7... Ska bli interessant att se hur Samsung's Focus jämför då den har 8GB NAND och en SD slot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

JAg var in på 3 nu och pillade lite på en Omnia 7a, RIKTIGT imponerad av den. Skärmen var riktigt najs, och telefonen svarade snabbt på ALLT man gjorde med den. Som natt och dag från min Iphone 3G. Och känndes även rappare än Iphone 4an. Nu gäller det bara att det kommer bra apps till den, då är den ett klart köp för mig iaf.

"Bra apps", vad syftar du på då? Alltså, är det något specifikt du är ute efter?

Jag har inte riktigt förstått den här app-hysterin som finns.

Permalänk
Medlem

I vilket fall som helst så tror jag att Apps inte kommer att vara något problem.

Visual Studio är oerhört mycket bättre än åtminstonde alla IDEs till Android som jag har sett och även om jag aldrig har testat XCode till Apple så tror jag att det faktumet att man inte måste ha en Mac drar ner det väldigt mycket.

För övrigt så mailade jag tre och frågade om leveranstid på Omnia 7. De sa att de kommer att få in den i slutet av veckan (troligtvis 5 november då komplett fick sin första leverans), så förhoppningsvis så får jag min i början av nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

"Bra apps", vad syftar du på då? Alltså, är det något specifikt du är ute efter?

Jag har inte riktigt förstått den här app-hysterin som finns.

Det är inte så många, men det är några jag knappt kan leva utan nuförtiden. Aftonbladet (läser jag dagligen, bland annat innan jag somnar) Scoremobile (NHL och Premier league resultat bland annat), Nordea (Kolla saldo mm) Facebook, tvmatchen, tsn mobile, imdb, bdb, twitter och spotify.

Vissa av dem finns väl redan, FB tex, och twitter bör ju finnas, andra finns säkert men av andra programmerare. Men sen sån som Nordeas kan ju vara lite svårare tex, måste ju testas mycket.

Men det är inga udda saker direkt, och kommer väl så småningom.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Det är inte så många, men det är några jag knappt kan leva utan nuförtiden. Aftonbladet (läser jag dagligen, bland annat innan jag somnar) Scoremobile (NHL och Premier league resultat bland annat), Nordea (Kolla saldo mm) Facebook, tvmatchen, tsn mobile, imdb, bdb, twitter och spotify.

Vissa av dem finns väl redan, FB tex, och twitter bör ju finnas, andra finns säkert men av andra programmerare. Men sen sån som Nordeas kan ju vara lite svårare tex, måste ju testas mycket.

Men det är inga udda saker direkt, och kommer väl så småningom.

Går inte flera av sakerna att använda webbläsaren? Nordea har väl en mobil version man kan använda i webbläsaren? Går ju att "pinna" webbsidor på startsidan på WP7 så att den öppnar den sidan du vill ha direkt.

Facebook, Twitter, Imdb (Demo: YouTube - Windows Phone 7 på riktigt - del 6) finns redan och Spotify skall komma.

Permalänk

IMDB, Twitter och Facebook finns redan (IMDB och FB är sjukt mycket bättre än andra platformer), Spotify är på väg (för första gången någonsin har spotify gått ut med pre-release info). TSN har jag också hört kommer, annars kan man ju kolla både TSN, score mobile, aftonbladet och Nordea i sin browser också.

Vad gäller just Nordea tror jag inte det kommer någon app förrän WP7 har släppts på "riktigt" i Sverige eftersom marketplace, officiellt sett, inte finns innan dess.

De flesta "stora" internationella apparna finns redan eller är på väg, så även om det bara finns 1000-2000 apps i marketplace för närvarande (vilket iofs är imponerande 10 dagar efter lansering) betyder det i principen bara att man inte har de 498000 skräpapparna som finns till iPhone

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HTC suger så där går deras tre bort, LG ja de är varken bra eller dåliga. Dellen, finns den i Sverige? Den är bättre än LG:n men sämre än Samsungen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Går inte flera av sakerna att använda webbläsaren? Nordea har väl en mobil version man kan använda i webbläsaren? Går ju att "pinna" webbsidor på startsidan på WP7 så att den öppnar den sidan du vill ha direkt.

Facebook, Twitter, Imdb (Demo: YouTube - Windows Phone 7 på riktigt - del 6) finns redan och Spotify skall komma.

Kan fungera, jag har länsförsäkringar och de har precis lanserat en webbläasar version anpassad för Touch telefoner.

Problemet är att WP7 bygger på IE7, som suger, så jag möts av detta:

Förhoppningsvis så kommer Microsoft snart uppgradera IE i WP7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Jo men det är ju alrig i närheten av lika bra att göra sakerna i webbläsaren jämfört med specialapps. Enda jag faktiskt gör i safari nu är läser NHL-bloggen på aftonbladet för den finns inte med i appen. Sen kan jag i nödfall klicka lite travian.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vodafone i Tyskland kommer sälja Samsung Omnia 7 med 16GB men vet inte hur svårt det kommer bli att få tag på en, eller hur svårt det är att låsa upp den om den är låst till Vodafone.

Hur är det med Omnian man köper från 3 med kontantkort, är den låst till 3?

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Vodafone i Tyskland kommer sälja Samsung Omnia 7 med 16GB men vet inte hur svårt det kommer bli att få tag på en, eller hur svårt det är att låsa upp den om den är låst till Vodafone.

Det är den med största sannolikhet. Kan inte tänka mig att den skulle vara olåst.

Permalänk
Medlem

Lyssna, vill du bli riktigt nöjd med det bästa OS, designen funktionsmässigt osv osv, tar du en HTC DHD

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Kan fungera, jag har länsförsäkringar och de har precis lanserat en webbläasar version anpassad för Touch telefoner.

Problemet är att WP7 bygger på IE7, som suger

Provar du däremot deras icke-mobila sidor fungerar det helt ok. Själv ser jag inte behovet för mobila versioner av websidor på en touch telefoner (eller, en telefon som har en riktig webbrowser). Det är givetvis en personlig sak, men sålänge de fulla sidorna visas riktigt får man oftast en bättre "upplevelse" jämfört med mobilsidorna. En app är givetvis bäst, men då är man tillbaka till att Marketplace inte "existerar" i Sverige ännu - ge det lite tid bara så kommer nog det också.

Skrivet av Fetskaft:

Vodafone? Menar du inte T-Mobile (Deutsche Telekom)? De har iallafall Tweetat att de kommer ha Omnia7 16GB exklusivt i Tyskland f.o.m. mitten av månaden.

Den som köps av Tre (i Sverige) är låst till 3 och enligt vad jag hört vägrar de låsa upp den förrän efter en månads ägande (även om du köpt den med kontantkort).

Dock finns det massor av unlock tjänster på nätet som kan hjälpa till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Provar du däremot deras icke-mobila sidor fungerar det helt ok. Själv ser jag inte behovet för mobila versioner av websidor på en touch telefoner (eller, en telefon som har en riktig webbrowser). Det är givetvis en personlig sak, men sålänge de fulla sidorna visas riktigt får man oftast en bättre "upplevelse" jämfört med mobilsidorna. En app är givetvis bäst, men då är man tillbaka till att Marketplace inte "existerar" i Sverige ännu - ge det lite tid bara så kommer nog det också.

Vodafone? Menar du inte T-Mobile (Deutsche Telekom)? De har iallafall Tweetat att de kommer ha Omnia7 16GB exklusivt i Tyskland f.o.m. mitten av månaden.

Den som köps av Tre (i Sverige) är låst till 3 och enligt vad jag hört vägrar de låsa upp den förrän efter en månads ägande (även om du köpt den med kontantkort).

Dock finns det massor av unlock tjänster på nätet som kan hjälpa till.

Köper du den kontant går den att låsa upp direkt, dock så får du vänta någon vecka på upplåsningskoden.

Fick hålla i en HTC Trophy förra veckan och blev helt såld på OSet. Avbeställde min iPhone 4 och ska köra på Omnia 7 istället. Har aldrig gillat iPhone särskilt mycket, ville mest ha den för att mailen ska fungera bra vilket jag "behöver" i jobbet. Tycker W7 verkar trevligare när det kommer till mail så får bli en sådan. Plus att det är roligare att vara bland de första med något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nth:

Köper du den kontant går den att låsa upp direkt, dock så får du vänta någon vecka på upplåsningskoden.

Trevligt! Hur går det till? Ska man springa in i en Tre butik när man har fått telefonen eller beställer man på nätet?

Står för övrigt på tre.se att de får in telefonen den här veckan i lager. Borde väl rimligtvis få min Omnia 7 nästa vecka då. Förhoppningsvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Trevligt! Hur går det till? Ska man springa in i en Tre butik när man har fått telefonen eller beställer man på nätet?

Står för övrigt på tre.se att de får in telefonen den här veckan i lager. Borde väl rimligtvis få min Omnia 7 nästa vecka då. Förhoppningsvis

Finns två sätt att göra det på. Ena sättet är att gå till butik så lägger de beställningen därifrån. Det andra alternativet är att beställa den med kontantkort via tex hemsidan, ladda kontankortet med 350 kr (kostnaden för koden) och sen göra beställningen via kundservice.

Lättast är antagligen att gå till butik men om man inte orkar det så finns det andra sättet.

Permalänk
Medlem

Nu står det på tre.se att telefonen inkommer i lager v.46... De har också tagit bort den från framsidan så förmodligen vill de inte ha in några beställningar eftersom de har tilldelats för lite telefoner...

Aja, vi får väl se när jag får min...

Permalänk
Medlem

När tror ni att priset på Omnia 7 droppar lite? 6000:- för en mobil(!) känns lite väl saftigt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

När tror ni att priset på Omnia 7 droppar lite? 6000:- för en mobil(!) känns lite väl saftigt...

6000? Kostar ju 5195 hos tre.se:
Samsung Omnia 7 - Privat - tre.se