Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zqueeze:

TJena!
Vad är det egentligen för skillnad mellan HTC mozart och HTC trophy?, förutom kameran?

Produktjämförelse hos Prisjakt - I princip ingenting om uppgifterna stämmer.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Produktjämförelse hos Prisjakt - I princip ingenting om uppgifterna stämmer.

Är det inte Mozart som har slide out högtalare?

Permalänk
Medlem

Nope, det är Surround som har slide out högtalare. Säljs bara i USA som tur är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zqueeze:

TJena!
Vad är det egentligen för skillnad mellan HTC mozart och HTC trophy?, förutom kameran?

0,1 tums större skärm till Trophy tror jag, samt materialet. Aluminium (Mozart) vs. Plast. Mozart saknar ju videolampa till förmån för blixt också.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Har ni hört någonting om modeller med prislappar på cirka 2500:- med WP7 som är på väg inom kort?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Har ni hört någonting om modeller med prislappar på cirka 2500:- med WP7 som är på väg inom kort?

WP7, liksom iOS, är ett highend OS, så det kommer nog att dröja ett tag innan vi får se så pass billiga enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

WP7, liksom iOS, är ett highend OS, så det kommer nog att dröja ett tag innan vi får se så pass billiga enheter.

Hur kommer det sig att Android finns i så många prisklasser jämfört med WP7 och iOS? Räknas inte Android som "highend"?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Skrivet av wham:

Hur kommer det sig att Android finns i så många prisklasser jämfört med WP7 och iOS? Räknas inte Android som "highend"?

Inte på samma sätt. Android riktar sig både till highend och budget segmentet, så det är inget renodlat highend OS, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Hur kommer det sig att Android finns i så många prisklasser jämfört med WP7 och iOS? Räknas inte Android som "highend"?

Android är riktat över ett mycket större spektrum, från midend och nästan lowend, till highend.

Räcker med att kolla på systemkraven för de olika OSen

Android:
200Mhz Processor
32MB RAM
32MB Storage

WP7:
1Ghz ARMv7 kapabel processor (e.g: Snapdragon)
256MB RAM (minimum, även att de flesta har 512MB för t. ex. multitasking)
8GB Storage.
800x480 skärm med minst 4 touchpunkter

Med dessa höga systemkrav så hoppas MS på att göra det främst enklare för utvecklare, eftersom att de vet att alla kommer att ha bra/snabba enheter (främst för spel) och framförallt samma skärmstorlek för vanliga apps.

Permalänk
Medlem

Det jag gillar mest med WP7 är att MS håller i uppdateringarna och inte telefontillverkaren. Android får ju uppdateringar stup i kvarten och man kan nästa räkna med att man måste köpa en ny telefon för att få tillgång till ny finesser. Det slipper Iphone användare och även WP7 användare ser det ut som. Hoppas MS jobbar på hårt nu att fixa alla små detaljer som stoppar WP7 får att blir det ultimata OS:et för mobiler. btw min HTC Trophy ligger här hemma och väntar på att jag ska plocka upp den. Vi väntar bara på att tjejen ska komma hem. Hon vill vara närvarnade på the major event

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Android är riktat över ett mycket större spektrum, från midend och nästan lowend, till highend.

Räcker med att kolla på systemkraven för de olika OSen

Android:
200Mhz Processor
32MB RAM
32MB Storage

WP7:
1Ghz ARMv7 kapabel processor (e.g: Snapdragon)
256MB RAM (minimum, även att de flesta har 512MB för t. ex. multitasking)
8GB Storage.
800x480 skärm med minst 4 touchpunkter

Med dessa höga systemkrav så hoppas MS på att göra det främst enklare för utvecklare, eftersom att de vet att alla kommer att ha bra/snabba enheter (främst för spel) och framförallt samma skärmstorlek för vanliga apps.

Tror du att det kommer att dyka upp en version WP7 som kan användas bland modeller i lägre prisklasser?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Tror du att det kommer att dyka upp en version WP7 som kan användas bland modeller i lägre prisklasser?

Det tror jag inte, om man bortser från att de krav som ställs idag så småningom kommer betraktas som "lowend" i framtiden.

Så om du vill ha en WP7 i de lägre prisklasserna får du nog vänta (ett bra tag?) tills priserna går ner på nuvarande modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Det jag gillar mest med WP7 är att MS håller i uppdateringarna och inte telefontillverkaren. Android får ju uppdateringar stup i kvarten och man kan nästa räkna med att man måste köpa en ny telefon för att få tillgång till ny finesser. Det slipper Iphone användare och även WP7 användare ser det ut som. Hoppas MS jobbar på hårt nu att fixa alla små detaljer som stoppar WP7 får att blir det ultimata OS:et för mobiler. btw min HTC Trophy ligger här hemma och väntar på att jag ska plocka upp den. Vi väntar bara på att tjejen ska komma hem. Hon vill vara närvarnade på the major event

Ryktas om att en massiv uppdatering är på väg till WP7. Denna uppdatering ska tydligen ha påbörjats innan Version 1 (den som finns ute nu) av WP7 var klar.

Kan tänka mig att Microsoft vill visa WP7s styrka genom att släppa en stor uppdatering till ALLA WP7-telefoner nu lagom till jul.

Hoppas iaf

Edit: Läste nu att den ryktas komma under Januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Det tror jag inte, om man bortser från att de krav som ställs idag så småningom kommer betraktas som "lowend" i framtiden.

Så om du vill ha en WP7 i de lägre prisklasserna får du nog vänta (ett bra tag?) tills priserna går ner på nuvarande modeller.

Android "leder" tydligen i Storbritannien. WP7 verkar inte riktigt intressera konsumenterna enligt denna artikel -> Windows Mobile 7 being wiped by Android <- Till och med Symbian säljer bättre än WP7.

Varför inte släppa en version som kan användas av modeller med en prislapp på cirka 2500:-?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Android "leder" tydligen i Storbritannien. WP7 verkar inte riktigt intressera konsumenterna enligt denna artikel -> Windows Mobile 7 being wiped by Android <- Till och med Symbian säljer bättre än WP7.

Varför inte släppa en version som kan användas av modeller med en prislapp på cirka 2500:-?

o rly? Systemet är precis nytt -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Varför inte släppa en version som kan användas av modeller med en prislapp på cirka 2500:-?

Eftersom att man då inte kan garantera "upplevelsen". Skulle man lansera en billigare variant så skulle man försvåra för alla utvecklare som måste anpassa sina appar till de billiga telefonerna för att nå sådan stor målgrupp som möjligt. Detta leder till att kvalitén blir sämre på alla möjliga sätt.

Det är detta som Android dras med just nu och det som Microsoft/Apple vill undvika på alla möjliga sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Android "leder" tydligen i Storbritannien. WP7 verkar inte riktigt intressera konsumenterna enligt denna artikel -> Windows Mobile 7 being wiped by Android <- Till och med Symbian säljer bättre än WP7.

Varför inte släppa en version som kan användas av modeller med en prislapp på cirka 2500:-?

du jämför ju ett väl etablerat system, med ett som nyss kommit o där tillverkarna inte hunnit ut med särskilt många modeller det är inte riktigt en rättvis jämförelse

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

du jämför ju ett väl etablerat system, med ett som nyss kommit o där tillverkarna inte hunnit ut med särskilt många modeller det är inte riktigt en rättvis jämförelse

Äsch. Det är bara min, helt värdelösa, analys av mobilförsäljningen. Lyssna aldrig på någon som inte vet vad han pratar om. Jag tyckte ändå att det var lite underligt att Symbian 3 säljer bättre än WP7 med tanke på det i princip är en enda modell (Nokia N8) som står för den försäljningen. Jag trodde faktiskt att gapet till Android skulle vara mycket mindre än det faktiskt är.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Sen har ju tillverkarna haft väldigt svårt att få ut modellerna också. Tog ju larvigt lång tid efter release innan det kom fram några här i Sverige. I UK fick dom en del ifrån start men det har saknats i butikerna en längre tid där också.

Tror, och hoppas, man får se en ordentlig uppgång någon gång fram i vår.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att Microsoft planerar en större push samtidigt med den första uppdateringen

Permalänk
Medlem

PIXmania säljer Omnia 7 för 5134:- - Är det någon skillnad mellan en Omnia 7 från exempelvis Komplett och en Omnia 7 från PIXmania?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

PIXmania säljer Omnia 7 för 5134:- - Är det någon skillnad mellan en Omnia 7 från exempelvis Komplett och en Omnia 7 från PIXmania?

Bra fråga. Pixmania är ju dock ökända för att vara krångliga vid garanti-ärenden och liknande.

Permalänk

Med lite tur har Pixmania 16GB versionen. Om inte finns den i Tyskland för under 5000,-.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Så....

Ni/vi som har haft WP7 ett tag.

Vad tycker ni? Vad är bra? Vad är dåligt? Svårt att få tag i telefoner? Är det en "iPhonedödare"? Är Zune bättre än iTunes?

osv osv

Vill bara höra lite feeback.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Skrivet av mrvision:

Ni/vi som har haft WP7 ett tag.

Vad tycker ni? Vad är bra? Vad är dåligt? Svårt att få tag i telefoner? Är det en "iPhonedödare"? Är Zune bättre än iTunes?

osv osv

Vill bara höra lite feeback.

Har haft min i två veckor snart och är mycket nöjd med min. Ruskigt imponerad av UI'n som är genomtänkt, snyggt och flyter på riktigt snabbt utan några som helst tecken på lag.

Saker jag gillar är musikspelaren som är riktigt bra, smidig och många smarta funktioner. People hubben är också enkel att använda och integrationen med Facebook är riktigt snygg och trevlig att använda.

Det negativa är väl att det finns vissa brister, exempelvis saknaden av copy/paste som kommer i den stora uppdateringen i januari. Saknaden av "äkta" multitasking är dock inget som jag direkt har saknat. Går utmärkt att ha musik i bakgrunden och spela spel exempelvis. Surfar man och vill starta någon app och sen komma tillbaka så är det bara att trycka bakåt två gånger så är du tillbaka på websidan du var och surfade på, så det går att komma runt multitask-saknaden.
Att marketstöd inte finns i Sverige är inte heller något som är en stor nackdel. Det var riktigt enkelt att registrera ett utländskt live-konto och på så sätt få full access till market.

Zune tycker jag är riktigt smidigt att använda, till skillnad från iTunes som är ett riktigt irritationsmoment.

Det var mina åsikter hastigt nerskrivna, hoppas det hjälper dig lite

Permalänk
Medlem

Avsaknaden av äkta multitasking är inte något större problem eftersom attt äkta multitasking finns

Sök runt lite i Marketplace så kommer ni nog hitta åtminstonde några apps med RunsUnderLock rättigheter. Det indikerar att appet har äkta multitasking. Grejen är att det har lagts till för 3dje parts utvecklare ganska sent, och Microsoft gör manuell verifiering och utvärderar ifall de tycker att appet har någon nytta av att ha tillgång till multitasking.

Annars så tycker jag att OSet är riktigt bra och genomtänkt. Det som jag saknar mest är ett Spotify app, men de håller ju på att utveckla det så förhoppningsvis kommer det snart. Hoppas att det kommer att vara lika snyggt och bra som Zune spelaren!

Permalänk
Medlem

Undrar hur snyggt spotify blir till Windows Phone bara. Kanske blir ett köp senare faktiskt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

För er som funderar på samsungs wp7-lur: YouTube - Super AMOLED vs LCD: On the Samsung Omnia 7 and LG Optimus 7 Windows Phone 7 devices
(notera att det inte är fel att välja samoled-skärmen före slcd, men ingen av skärmarna är perfekta)

Sen bör man tänka på att Samsungskärmen använder PenTile och har lägre verklig upplösning.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Avsaknaden av äkta multitasking är inte något större problem eftersom attt äkta multitasking finns

Sök runt lite i Marketplace så kommer ni nog hitta åtminstonde några apps med RunsUnderLock rättigheter. Det indikerar att appet har äkta multitasking. Grejen är att det har lagts till för 3dje parts utvecklare ganska sent, och Microsoft gör manuell verifiering och utvärderar ifall de tycker att appet har någon nytta av att ha tillgång till multitasking.

Annars så tycker jag att OSet är riktigt bra och genomtänkt. Det som jag saknar mest är ett Spotify app, men de håller ju på att utveckla det så förhoppningsvis kommer det snart. Hoppas att det kommer att vara lika snyggt och bra som Zune spelaren!

Det enda som jag saknar för att kalla det "äkta" är en taskmanager, så man enkelt kan se och byta mellan öppna appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Det enda som jag saknar för att kalla det "äkta" är en taskmanager, så man enkelt kan se och byta mellan öppna appar.

Det där tror jag att de kommer att lösa genom att man håller inne Windows-knappen. Just nu får man ju upp en Röstfunktion vilket känns lite som en placeholder.

Det jag gillar mest med WP7 är nog ändå de tre hårdvaruknapparna (Back, Windows/Home, Search). Gå in i Marketplace, trycka på Sök-knappen och söka efter appen man letar efter.

Annars är det Metro-gränssnittet som rockar mest. När jag visade IMDB-appen för min syster så sa hon "Men det borde väl komma till iPhone också?" Så det känns ju som att de har lyckats med gränssnittet som är både snyggt, smart och användbart.

Just nu saknar jag också Spotify. Tror det kommer se jäkligt snyggt ut också

I övrigt kan WP7 blir hur bra som helst. Just nu känns det redan som ett av de bättre OS som finns ute och med den massiva uppdateringen i januari kommer det nog bli det bästa