SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Datorn hittar ej hårddisk! hjälp

Hej, vi har nyss flyttat julklapps datorn till mitt rum så att jag kan installera cataclysm o lite annat på den (den har varit där nere innan när vi installerade allt annat som windows 7 etc)

Men nu idag när vi ska starta den så står de nåtting om boot elr nåt (kommer ej ihåg riktigt) men min pappa sa att den inte hittar hårddisken, vilket jag tycker är konstigt för vi har ju kört den innan o de enda som är ändrat sen dess är att vi har kopplat in mitt egna tangentbord, mus, headset och skärm. Se mina kompoenter nedan (signatur). Tack på förhand!

Det är bara en hårddisk på 500gb och den är en slags Samsung SATA.

Visa signatur

[Fractal Design R3 Black ][ AMD Phenom II x4 965BE (Coolermaster Hyper 212 plus) ][ Asus M4N98TD EVO ][ Nvidia Gigabyte GTX460 OC version ][ 4gb Corsair RAM ][ Corsair VX 550w ][ Razer naga mus ][ Razer BlackWidow mechanical keyboard][ Corsair HS1 Headset ][ Steelseries QcK Worgen edition musmatta ][ LG TFT 22" WIDESCREEN W2261VP-PF]

Permalänk
Medlem

Lufttryckets fel den fungerar bara på nederplan!

Nä skämt åsido, du måste naturligtvis kolla kablarna så de sitter ordentligt!
Alternativ 2 kolla disken i en kompis dator, eller om du har en annan dator med sata i hemmet.
Fungerar den inte på någon annan dator heller så får du väl reklamera den!

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS om disken finns där. Gör den det är det nog nåt fel på installationen. Om den inte finns i BIOS är det antingen att nån kabel inte sitter i ordentligt eller att disken helt enkelt är trasig.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Kolla i BIOS om disken finns där. Gör den det är det nog nåt fel på installationen. Om den inte finns i BIOS är det antingen att nån kabel inte sitter i ordentligt eller att disken helt enkelt är trasig.

Disken fanns i BIOS och vi kontrollerade sladdarna efter att de ej funkade. Vi satte i windows skivan sen och hårddisken fanns där med, vi installerade om, då funkade de, fan va skumt att den funkat innan men inte nu, fattar inte, typiskt sånt skit ska hända -.-

Visa signatur

[Fractal Design R3 Black ][ AMD Phenom II x4 965BE (Coolermaster Hyper 212 plus) ][ Asus M4N98TD EVO ][ Nvidia Gigabyte GTX460 OC version ][ 4gb Corsair RAM ][ Corsair VX 550w ][ Razer naga mus ][ Razer BlackWidow mechanical keyboard][ Corsair HS1 Headset ][ Steelseries QcK Worgen edition musmatta ][ LG TFT 22" WIDESCREEN W2261VP-PF]

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att hårddiskar är väldigt känsliga för stötar när de är igång. Om du flyttat runt datorn, medan den var igång, kan HDn ha kraschat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

I vilken start/bootordning är de inställda i bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tänk på att hårddiskar är väldigt känsliga för stötar när de är igång. Om du flyttat runt datorn, medan den var igång, kan HDn ha kraschat.

När vi skulle ta ut datorn ur lådan var vi tvungen att vrida lådan upp och ner typ, så att datron kom ut. Men då vart den inte igång, men nu ska vi inte ha datorn i lådan längre, den låg bara där för den skulle va julklapp. Men vi har inte flyttat på datorn när den varit igång. Hårddisken är från min pappas dator, självklart förde han över alla saker på den till sin andra innan han la den i min Men jag tycker ändå det är jävligt konstigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vi har prövat olika, kommer inte ihåg va de va från början, men när de ej funkade så ändrade vi, bytte platser på CDROM och SATA

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var inte så att ni hade mer än en diskenhet ansluten vid installationen, då kan ju MBR lägga sig på fel disk. Tar man sen bort den disken så går det naturligtvis inte att boota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Det var inte så att ni hade mer än en diskenhet ansluten vid installationen, då kan ju MBR lägga sig på fel disk. Tar man sen bort den disken så går det naturligtvis inte att boota.

Nej det hade vi inte :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa disken med HD-tune!
Kan ju vara fel på den menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Ok, tack, ska jag göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Skrivet av Jalle64:

Skrivet av kerbo:

Skrivet av jonte_95:

Ok, tack, ska jag göra.

Har nog kommit på vad som kan vara orsaken till det, tror de va efter att jag installerat ett säkerhets program som heter "Sandboxie" som typ krypterar hårddisken så att de inte görs permanenta ändringar eller nått (kolla google), efter att ha installerat de så har jag ej aktiverat datorn efter att ha stängt av den förrens nu.

Visa signatur