SweClockers drop!

Bytt från 1440p till 1080p

Permalänk

Bytt från 1440p till 1080p

Som rubriken lyder har jag bytt från 1440p till 1080p pga av fps problem.
Jag pluggade i nya skärmen och skulle in & spela lite WoW. Sjukt låg fps och allt känns bara laggigt.
Har provat det mesta, installerat om drivrutin, provat olika portar på grafikkortet (kör DP, även provat hdmi).
Jag får inte rätt på problemet, vad kan det vara som gör att datorn blev helt knas bara för att jag bytt skärm?

Permalänk
Medlem

Har du ändrat upplösning i spelet? Ändrat upplösning i windows? Är väl det jag kommer på så direkt. Även ändrat uppdateringsfrekvens? Om gamla skärmen var 120hz och du nu har en 60hz så kan det kännas mer laggigt, beroende på hur mkt fps du har osv.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Har du ändrat upplösning i spelet? Ändrat upplösning i windows? Är väl det jag kommer på så direkt. Även ändrat uppdateringsfrekvens?

Jo, kör 1920x1080 i både windows & i spel.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Har du ändrat upplösning i spelet? Ändrat upplösning i windows? Är väl det jag kommer på så direkt. Även ändrat uppdateringsfrekvens? Om gamla skärmen var 120hz och du nu har en 60hz så kan det kännas mer laggigt, beroende på hur mkt fps du har osv.

Gamla skärmen va 320hz, nu kör jag på 180hz. Men det är just att allt laggar fram som förbryllar mig. Känns som att någonting har blivit helt knas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorndahlberg:

Jo, kör 1920x1080 i både windows & i spel.

Och uppdateringsfrekvensen hade du kollat? Kolla också i nvidia/amd panelen så inte "super resolution" eller "image scaling" är aktiverat.

Kan även vara så att gpun blir mindre belastad i 1080p och att flaskhalsen blir cpun istället, kan kanske bidra till lägre fps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stäng även av G-sync/freesync om nya skärmen inte stödjer det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du kollat i nvidia/amd program om du har ställt rätt Hz
och måste fråga, har du kopplat in display kabeln till grafikkortet och inte moderkortet.

Permalänk
Skrivet av granen92:

Har du kollat i nvidia/amd program om du har ställt rätt Hz
och måste fråga, har du kopplat in display kabeln till grafikkortet och inte moderkortet.

Yes, 180hz överallt. DP & HDMI(second monitor) sitter i graffekort.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Stäng även av G-sync/freesync om nya skärmen inte stödjer det.

Det är av, det känns lite som att 1920x1080 är för stort för att vara 1920x1080. Allt i windows är gigantiskt stort

Permalänk
Medlem

Det är av, det känns lite som att 1920x1080 är för stort för att vara 1920x1080. Allt i windows är gigantiskt stort

Låter inte som du fått in drivrutinerna korrekt till grafikkortet. Var noga med att välja en clean install när du installerar dom. Det eller så har du fel upplösning i allafall, dubbelkolla både i windows inställningar samt i amd/nvidia kontrollpanel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Låter inte som du fått in drivrutinerna korrekt till grafikkortet. Var noga med att välja en clean install när du installerar dom. Det eller så har du fel upplösning i allafall, dubbelkolla både i windows inställningar samt i amd/nvidia kontrollpanel.

Yes gjort en clean install, 1920x1080 180hz överallt. Nått är helt off

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Sitter RTX 5070, Ryzen 7 5800x och laggar sönder med allt på low "/

Permalänk
Medlem

Sitter RTX 5070, Ryzen 7 5800x och laggar sönder med allt på low "/

Ladda ner hwmonitor och kolla tempsen på datorn när du spelar. Borde ju inte vara det om allt funkade bra innan du bytte skärm, men det hela verkar väldigt skumt. Så lika bra att utesluta höga temps. Belastning osv blir ju annat när man har annan upplösning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Ladda ner hwmonitor och kolla tempsen på datorn när du spelar. Borde ju inte vara det om allt funkade bra innan du bytte skärm, men det hela verkar väldigt skumt. Så lika bra att utesluta höga temps. Belastning osv blir ju annat när man har annan upplösning.

Jag flöt mycket bättre i 1440 än vad jag gör nu i 1080, nästan 45fps mindre och då har jag sänkt allt till low när jag vanligtvis kört på High-Ultra settings

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Det känns lite som när jag hade min 1440 skärm och bytte till 1920x1080 res. allt ser hemskt ut Ska även tilläga här att jag har provat med min second monitior som har 120hz, laggar ligga mycket. Känns som att något har hänt med graffekortet efter jag bytt skärm "/

Permalänk
Skrivet av xfade:

Ställt in windows till 180hz?

Yes allt är inställt på 1920x1080 180hz

Permalänk
Medlem

Du blir ju väldigt CPU bunden i 1080p, och speciellt i wow som är ett CPU hungrigt spel.

Inte omöjligt att du sänker din fps med 1080p i det fallet.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Du blir ju väldigt CPU bunden i 1080p, och speciellt i wow som är ett CPU hungrigt spel.

Provade precis cs2 med lägsta settings, laggar sönder. Jag låg stabilt på 400 fps i cs2 med 4k skärm och högsta inställningar.
Det är i raids jag har haft fps problem i wow på höga settings, nu kan jag stå afk på low settings och lagga sönder när jag kollar runt

Permalänk
Medlem

Du har två skärmar? Lite osäker. Men testa köra med den nya endast, kanske?

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Du har två skärmar? Lite osäker. Men testa köra med den nya endast, kanske?

Yes har provat det också

Permalänk
Medlem

Hur ser temperaturerna ut?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Hur ser temperaturerna ut?

Helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Nej nej nej…
CPU kan sätta taket för vilken fps du kan nå men du ska inte få lägre fps med lägre upplösning!

Något är seriöst snett för TS men oklart vad…
Är du verkligen säker du inte råkat stoppa nya skärmen i moderkortet??

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Och om du byter till gamla skärmen så händer vad?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.