Permalänk

MKV till AVI?

Hej!

Jag har mediafiler (video) i formatet "MKV", och har HD upplösning (720p). Jag har tänkt att lägga dessa mediafiler på ett USB så att jag kan kolla på det på min Xbox 360. Problemet är att Xboxen inte stödjer filformater MKV, utan stödjer till exempel AVI, MP4 osv...

Jag vet att det finns gratistjänster som konverterar filer. Men jag undrar, blir upplösningen sämre, om jag konverterar filerna från MKV till t. ex AVI istället? Om det är så, finns det nåt annat filformat som jag kan konvertera till så att jag kan spela upp den på min Xbox, med högupplösning i behåll?

OBS!
Jag är inte riktigt säker på om denna tråd passar denna forumsdel, men jag kunde inte hitta nåt mer passande. Media-delen under Övrigt, uppfattade jag mer som en del för filmintresse. Om detta är fel så ber jag om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Går väl fixa 30dagars vegas trial gör det i upplösningen 1920-1080 och spara till avi. Men bara en vild chansning

Permalänk
Medlem

mkv2vob fixar det.

Visa signatur

Complete silence is an expensive hobby....

Permalänk
Skrivet av Xuestor:

mkv2vob fixar det.

När jag har konverterat filen, (den blir automatiskt mpeg), sen när jag sätter USB-minnet i Xboxen så säger den att det inte finns någon videofil, xbox 360 kanske inte stödjer det?
Eller kan det bero på nåt annat?

Permalänk
Medlem

snabb googling tipsade om att döpa om filändelsen till wmv. Har inte en aning om de funkar, men testa.

Visa signatur

Complete silence is an expensive hobby....

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoVivo123:

Hej!

Jag har mediafiler (video) i formatet "MKV", och har HD upplösning (720p). Jag har tänkt att lägga dessa mediafiler på ett USB så att jag kan kolla på det på min Xbox 360. Problemet är att Xboxen inte stödjer filformater MKV, utan stödjer till exempel AVI, MP4 osv...

Jag vet att det finns gratistjänster som konverterar filer. Men jag undrar, blir upplösningen sämre, om jag konverterar filerna från MKV till t. ex AVI istället? Om det är så, finns det nåt annat filformat som jag kan konvertera till så att jag kan spela upp den på min Xbox, med högupplösning i behåll?

OBS!
Jag är inte riktigt säker på om denna tråd passar denna forumsdel, men jag kunde inte hitta nåt mer passande. Media-delen under Övrigt, uppfattade jag mer som en del för filmintresse. Om detta är fel så ber jag om ursäkt.

Har du tillgång till nätverket med din 360? såfall kan du installera PS3 Media Server på din dator så kan du streama filerna alldeles utmärkt ifrån din dator, Och ja jag vet den heter PS3 Media Server men funkar lika bra till Xboxen.

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem

Testa med Freemake Video Converter.

Freemake - Best Freeware Alternatives To Paid Video Software

Har gjort om .mkv till .avi och det har gått snabbt och bra.

Permalänk
Medlem

de finns ett program som heter Super (and it is Super!) bara trycka in alla filer där, välja avi och vilken codec du vill ha. trycka i upplösning och bitrate. coverter ??? -> done
men för mig tar de en JÄÄÄVLA tid med mkv filer så efter ett tag sket jag i de och leta nytt, hitta any video converter pro som fungerar sjukt bra, in med filer välja antingen en av de färdiga mallar eller skriva själv och får ovanligt snabbt för att bara använda 1 kärna (super använder fler men tar längre tid) och de sjukt bra kvalite

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det smidigaste är helt klart att använda PS3 Media Server för att streama. Konvertera MKVs skulle jag gissa, kommer ta evigheter och du kommer nog tröttna på den lösningen ganska fort om det är flera filmer som kommer att konverteras, enda det kräver är som sagt att krysslådan ska inkopplad i samma nätverk som burken som man streamar från.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Annars skulle du kunna testa detta:
AllToAvi Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Annars skulle du kunna testa detta:
AllToAvi Home

hmm fungerar ja, fungerar bra men de är segt :/ any video converter pro kör på 1 thread medans alltoavi kör på ca 4. men tar längre tid med alltoavi för samma kvalite som i any video converter pro

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag körde DivX Converter. Blir ett jädra strul om du ska ha undertexter dock, MKV har ett udda (men helt underbart) sätt att hantera subs. Man får isåfall hårdkåda in subsen i AVIn under konvertering, bara att rippa till en SRT och lägga i samma mapp.

Det tar en jäkla tid dock, lite beroende på dator. På systemet i sig tog det tre dagar att konvertera 64 avsnitt Fullmetal Alchemist Brotherhood. Av den anledningen så ska jag nu skaffa en Boxee Box istället...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk

Tack för alla svaren!

AlltoAVI har jag testat, fast det tog extremt jävla lång tid, plus att jag gillade inte hela "manga"grejen över det, samt musiken som spelades i bakgrunden... Jag ska nog skaffa passande kabel så jag kan streama via PS3 media server som flera av er sade, det verkar finfint, men så länge ska jag nog testa ett par av konverteringsprogramen som ni rekommenderade. Än en gång, tack för alla svaren!

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Jag körde DivX Converter. Blir ett jädra strul om du ska ha undertexter dock, MKV har ett udda (men helt underbart) sätt att hantera subs. Man får isåfall hårdkåda in subsen i AVIn under konvertering, bara att rippa till en SRT och lägga i samma mapp.

Det tar en jäkla tid dock, lite beroende på dator. På systemet i sig tog det tre dagar att konvertera 64 avsnitt Fullmetal Alchemist Brotherhood. Av den anledningen så ska jag nu skaffa en Boxee Box istället...

Den där Boxee Box:en låter som en underbar pryl, hörde om den på en utav sweclockers fredagspaneler. Var brukar egentligen priset ligga på en sådan? Finns det flera olika modeller av den kanske?