Permalänk
Medlem

Zotac H67-ITX

Hej!

Jag vill till att börja med be om ursäkt om detta är "noobiga" frågor.

Jag har alltså tänkt att köpa mig följande uppsättning, ungefär:

Och bygga ihop till nån slags fil-/media-/tvserver.

Jag har dock några funderingar...

1) Kan man köra RAID5 på 2TB-diskarna genom att endast använda de SATA-portarna som finns på moderkortet? De är 6 till antalet, men de är uppdelade på 4xSATAII(3.0Gbps) och 2xSATAIII(6Gbps). Känns som de kan ligga på olika kontrollers?

2a) OM 1) är möjligt, kan man räkna med någon vidare prestanda?
2b) OM 1) inte är möjligt, vilket kontrollerkort ska man köpa?

3) Vilken SSD-disk ska man satsa på för ett sånt här bygge? Är det Sandforce som är "det senaste"?

OBS! Jag vet att jag valt en klockningsbar processor, men ett moderkort som inte stödjer det.

Tack!

Permalänk
Medlem

*Bump*

Ledsen för bump, men posten har flyttats från ett annat subforum. Någon som har några idéer om bygget ovan?

Permalänk
Medlem

H67 moderkorten stöder inte överklockning med multipler, samtidigt så tar det en 2500K CPU?
Antingen så väljer du ett P67 moderkort eller en 2500 cpu, beror på om du ska överklocka eller inte.

har tyvärr inga svar på resten utav frågorna

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

H67 moderkorten stöder inte överklockning med multipler, samtidigt så tar det en 2500K CPU?
Antingen så väljer du ett P67 moderkort eller en 2500 cpu, beror på om du ska överklocka eller inte.

har tyvärr inga svar på resten utav frågorna

Hej! Jepp, det är jag med på. Men då det endast skiljer nån hundralapp mellan de två så tänkte jag att det är lika bra att köpa en K. OM det i framtiden blir dags att byta moderkort kanske det finns en P eller Z tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Vilket OS planerar du på att köra?

Permalänk
Medlem

Enligt http://www.zotac.com/pdbrochures/mb/master_h67itx-a-e_h67-itx... verkar det som raid bara stöds på dom fyra Sata II

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyx:

Vilket OS planerar du på att köra?

Windows Home Server eller liknande. Möjligtvis någon linux-dist om det finns stöd för drivrutiner och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Enligt http://www.zotac.com/pdbrochures/mb/master_h67itx-a-e_h67-itx... verkar det som raid bara stöds på dom fyra Sata II

Okej, tack för infon. Kanske får räcka med 4*2TB då Kontrollerkort får bli ett senare steg.

Permalänk
Medlem

WHS har Drive Extender, vilket fungerar oberoende av kontrollerkort. Ta en titt på FlexRAID om du ska köra en vanlig utgåva av Windows, väldigt populärt i HTPC sammanhang. Out-of-box saknar Ubuntu 10.10 stöd för nya Intel platformen, ska dock gå att lösa med lite meck. Kör själv med ett H55-ITX, så övriga komponenter bör fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

H67 moderkorten stöder inte överklockning med multipler, samtidigt så tar det en 2500K CPU?
Antingen så väljer du ett P67 moderkort eller en 2500 cpu, beror på om du ska överklocka eller inte.

har tyvärr inga svar på resten utav frågorna

Man får ju Intel HD Graphics 3000 i K-modellerna istället för Intel HD Graphics 2000 som finns i de vanliga icke-upplåsta processorerna. Och grafikdelen kan TS alltid överklocka Visst finns det fördelar med att välja en K-modell till H67.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyx:

WHS har Drive Extender, vilket fungerar oberoende av kontrollerkort. Ta en titt på FlexRAID om du ska köra en vanlig utgåva av Windows, väldigt populärt i HTPC sammanhang. Out-of-box saknar Ubuntu 10.10 stöd för nya Intel platformen, ska dock gå att lösa med lite meck. Kör själv med ett H55-ITX, så övriga komponenter bör fungera.

FlexRAID verkar ju mycket intressant. Det ska jag helt klart kolla närmre på.

Verkar dessutom som att Microsoft ska stänga av Drive Extender i WHS V2 som kommer senare i år.