Är dessa komponenter kompatibla? Tips?

Permalänk

Jag har haft både Intel och AMD och jag är ett fan av båda. Jag tycker nog iallafall att man får lite mer för pengarna om man köper en amd processor för ca 1000kr än en intel processor för samma pris. men amd's processorkylare som följer med i paketen är värdelösa så det är något man måste köpa extra om man vill ha en tyst dator eller klocka. det går väl på en ca 200 kr. Men just nu kör jag på en Amd phenom ii x2 555 upplåst till 4 kärnor och jag måste säga att jag är riktigt nöjd och den är verkligen värd pengarna. riktigt bra AMD! den är riktigt snabb.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Jo, människor har lite olika syner på det där. Har mött ett flertal människor som påstår att Intel i alla fall är bättre än AMD, men sedan har jag mött likadana AMD "fans". Jag väljer att inte lägga mig på någons sida då jag inte är lika kunnig som er, men jag är nöjd med min i5a iaf. Förstår att du ville förklara, jag hade troligtvis reagerat lika dant om jag hade varit mer kunnig.

Ja, intel är "bättre" såsett att deras bästa processor är snabbare än amds bästa. Men det kan man ju inte basera ett köp på ifall man ska köpa en processor i normal klass?

Lite som att man ska köpa bil och det står mellan peguot och honda, sedan väljer man honda för att de även tillverkar formel 1 bilar, vilka är bra mycket snabbare än peguots bilar. Självklart har man inte råd med en formel 1 bil, utan man väljer en av hondas billigare bilar, vad är det som säger att inte peguot skulle vara bättre där, bara för att honda säljer f1 bilar för 3 miljarder?

Ska man ha en processor under 1500kr (processor med 4kärnor/trådar) är det uteslutande amd man ska ha. I de övre klasserna beror det mer på vad man ska göra. Phenom II x6 är bra på program, där de ofta ligger uppe på de betydligt dyrare I7s nivå.

Fördelen med intel är att de klockar bra ifall man ska klocka seriöst

Permalänk
Medlem

ATI Radeon HD6950 upplåsning?

felpost!

ta bort tack.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus