Nybyggd dator låser sig efter ett par h

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator låser sig efter ett par h

Har byggt en ny dator och har fått lite problem, efter ett par timmars idlande så låser sig datorn och ser ut som på bilden nedan. Enda lösning är att göra en hård omstart av datorn.

Någon som känner igen felet?

Komponenter:
500GB Seagate Momentus XT 7200.1 (senaste firmware)
Silverstone Sugo SG07B Svart Mini-ITX 600W
ZT2411 Zotac H67ITX-A-E , DDR3 WiFi, Mini-ITX,PCIEx16
CMX8GX3M2A1600C9 8GB Corsair Classic Kit PC3-12800, 1600MHz, 2x240 DIMM
BX80623I52500 Intel® Quad Core i5-2500, 3.3GHz, 6MB Socket 1155 Box

Bild:

Permalänk

Ja jag känenr igen det ifrån 2 olika tillfällen.

1. min laptop fick ett liknade fel (att döma av ditt kort) då hade grafikkortet pajat.
Men jag kunde röra musen osv, bara bilden som blev som den du visar.

2. jag byggde en dator åt en kompis, som fick ett liknade problem, den kunde funka i 1h sen bli som du visar, vi felsökte och fann att ett ram minne var kasst, vi bytte ut det och funka fint efteråt.

Visa signatur

DATOR: Gigabyte GA-MA770-UD3 | AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3 | 4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2 | XFX Radeon HD4870 1GB | 1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ | Scythe Kamariki4 450W 80+ | Lian Li Lancool PC-K56 | Samsung 27'' Rose Black | Windows 7 64-bit ---------------------------------------------------------------------------- Canon EOS 1000D | Tamron AF 28-200mm XR Di | Canon 18-55 EF-S II http://eosdigital.awardspace.info/

Permalänk
Medlem

Tack får ta ut ett minne i taget och testa. Datorn verkar helt låst när detta inträffar. Jag kan inte starta om den med powerknappen utan att hålla inne den, ctr + alt + delite ger inget resultat det heller.

Trasigt grafik kort (Sandy bridge) blir svårt att kontrollera.

Uppdatering: Att ta ut och i minnena verkar ha löst problemet.

Permalänk
Medlem

Var tyvärr inte löst, får samma fel 2 gånger per dag.

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering: Det händer inte så ofta men helt slumpmässigt och det har inte med värme och göra då jag loggat temperaturerna, samt jag nu körde utan kylare och kom upp i 99 grader sedan ville programmet inte visa högre och jag vågade inte köra längre. I bios så stänger datorn av sig automatiskt runt dessa temperaturer.

Bytt moderkort, testat minne med memtest så dessa bör inte vara problemet. Någon som sett detta och visat att det är processorn som orsakat felet?