Möjligt byta ut Telias Thomson box?

Permalänk
Medlem

Möjligt byta ut Telias Thomson box?

Har fiber via telia och deras Thomson box, jag funderar på möjligheten att använda min Server som router.
någon som gjort detta?

Thomson har någon form av smart VLAN för att hantera internt och TV delningen. Om man själv skall VLANa finns det några instruktioner hur man gör detta?

Sedan tillkommer problemet med telefoni, detta är ett ännu större problem. ger det att lösa?

Update:
Nu blev det än mer aktuellt, Kan inte ansluta till min ESX consoll nu, och inget svar på ping (osäler på om ping är blockat eller ej i routern)

Permalänk
Medlem

Nätet funkar, men TV & Telefoni behöver du SMART boxen för, tyvärr.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan det vara riktigt klurigt att hitta ett eget (bättre) alternativ till deras värdelösa Thomsonboxar. Men jag håller med om att de verkligen är katastrofdåliga, både prestanda och kvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag lånar tråden lite men antar att det inte gör någonting

Jag har tele2 och vi fick Thomson box, är det likadan/samma box/modell som telias?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Förlåt om jag lånar tråden lite men antar att det inte gör någonting

Jag har tele2 och vi fick Thomson box, är det likadan/samma box/modell som telias?

Telia hade tidigare 784 och 787, en var för adsl och en var för fiber, men har numera en modell som heter 789 (same shit different name). Tele2 har 784 eller 787 vad jag hört, dock så har varje leverantör egen mjukvara i routern så den behöver inte vara lika katastrofal som telia's bara för att det är samma modell (telia blockerar i stort sett allt förutom att lägga till nya enheter att ansluta till och den går inte brygga så att du kan använda egen router)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Telia hade tidigare 784 och 787, en var för adsl och en var för fiber, men har numera en modell som heter 789 (same shit different name). Tele2 har 784 eller 787 vad jag hört, dock så har varje leverantör egen mjukvara i routern så den behöver inte vara lika katastrofal som telia's bara för att det är samma modell (telia blockerar i stort sett allt förutom att lägga till nya enheter att ansluta till och den går inte brygga så att du kan använda egen router)

Tack för informatonen

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Det skall tydligen gå, hittade denna tråden efter lite goglande.

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Men helt lätt är det inte, möjlighet att segmentera VLAN kräver lite bättre utrstning. Telefon delen verkar mest besvärlig om Telia inte är flexibla.

Skall höra med telia om de går vägen.

Permalänk
Skrivet av KlosterKatten:

Be om en bredbandsrouter. Gjorde jag. Thomsonen slängde jag in i väggen, tre gånger.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av KlosterKatten:

Man behöver inte SMART för att ha internet, TV och IP-telefoni från Telia.
Jag har också Telias fiberlantjänst. Har haft internet och TV rätt länge och endast haft deras switch (Zyxel har jag för mig). För inte länge sedan ringde en försäljare och ville sälja även deras IP-telefoni. Jag hakade på för att det blir rätt billigt, men jag gjort väldigt klart för säljaren att jag inte var intresserad av SMART. Fick en telefonadapter som bara pluggas in i switchen. Till internet har jag min DIR-655.

SMART kommer inte in i mitt nätverk.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Inte en zyxelswitch. Men däremot en inteno-switch. Den har separata portar. Röd, Gul och Grön för de olika tjänsterna.

Visa signatur

Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk

Jo, min är en Zyxel. Utan färgade portar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av weavex:

Inte en zyxelswitch. Men däremot en inteno-switch. Den har separata portar. Röd, Gul och Grön för de olika tjänsterna.

Det är den jag har. Troligtvis finns det en äldre modell också.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Entusiast

Jag mailade telia i veckan för jag ville också vet om man kunde slippa den där skiten. Svaret jag fick var detta:

"Nej, digitaltv-tjänsten fungerar utmärkt att köra på det vanliga modemet. Har du IP-telefoni så krävs dock vår Thomson Gateway."

Det låter ju dock väldigt lovande att andra lyckats få tag på andra grejer så man slipper skiten. Zyxels modem har ju en rätt begränsad livslängd har jag märkt och jag är rädd att det skulle bli en SMART-skit nästa gång det stendör. Får ta och skälla på telia lite när det händer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Jo, min är en Zyxel. Utan färgade portar.

Verkar konstigt. Är du säker på att det är Telias FiberLan-tjänst du har?

Zyxel-switchen brukar endast användas för att koppla in mer än en digitalbox. Det behövs en annan switch med separerade VLAN för de olika tjänsterna.

Visa signatur

Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Skrivet av weavex:

Verkar konstigt. Är du säker på att det är Telias FiberLan-tjänst du har?.

Ja, jag har Telias FiberLan-tjänst. Det är iaf vad som står på min räkning
Det enda jag vet med säkerhet är att jag har ett nätverksuttag i hallen.
Switchen är en Zyxel ES-105A. Till den är min digitalbox, telefonadapter och min router kopplad.

Skrivet av weavex:

Zyxel-switchen brukar endast användas för att koppla in mer än en digitalbox. Det behövs en annan switch med separerade VLAN för de olika tjänsterna.

Jo, jag har sett andra forumposter och funderat lite kring det här, men jag har antagit att det inte är konfigurerat riktigt likadant här.

EDIT: Zyxel-switchen som jag har kanske har VLAN-möjligheter. Det är dock inget jag lyckats läsa mig till nånstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Ja, jag har Telias FiberLan-tjänst. Det är iaf vad som står på min räkning
Det enda jag vet med säkerhet är att jag har ett nätverksuttag i hallen.
Switchen är en Zyxel ES-105A. Till den är min digitalbox, telefonadapter och min router kopplad.

Jo, jag har sett andra forumposter och funderat lite kring det här, men jag har antagit att det inte är konfigurerat riktigt likadant här.

EDIT: Zyxel-switchen som jag har kanske har VLAN-möjligheter. Det är dock inget jag lyckats läsa mig till nånstans.

Zyxel-switchen används på äldre fiberlanlösningar, där man får ha telefonin och tv:n i de två QoS-portarna. Nyare kör med Inteno-switcharna