Inlägg

Inlägg som ArakanI2 har skrivit i forumet
Av ArakanI2

Hur tänker folk?

"Oh nej, folk som lägger ner hundratals timmar på att skapa innehåll till spel vill ha lite betalt. Buhuuuuuuu."

eller kanske:

"*Sob* Jag vill inte betala 2 kronor för ett svärd, det är såååå mycket pengar *sob*"

Av ArakanI2
Av ArakanI2

Gjorde en generisk industrirobot. Den har ingen UVs än, så den har bara en processuell textur skapad i Modo.
Får se om jag orkar UVa och texturera den. Gjorde den mest för att jag var sugen på att modellera något.

http://nukeaduke.com/img/robotS.jpg

Av ArakanI2
Skrivet av fredrikkarlsson:

Snyggt!
Är det du som sätter priser på byggnaderna och hur mycket dom ska höras samt föroreningen?

Yes, och jag brukar sätta dem som liknande byggnader i spelet. Så att det blir balanserat och bra!

Av ArakanI2

Blev inga byggnader i Fredags eller Lördags på grund utav förkylning. Men idag firar jag att förkylningen har börjat lägga sig, med att göra två nya byggnader!

Först en unik skyskrapa i kontorstema:

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4161804...

http://cloud-4.steamusercontent.com/ugc/539644405494055786/1711A...

Sedan en bilförsäljare, som är en level 2 3x3 commercial byggnad.

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4161816...

http://cloud-4.steamusercontent.com/ugc/539644405494062315/93EB4...

Av ArakanI2
Av ArakanI2
Skrivet av Bloopy:

Gief more, du gör ett bra jobb ^^

Tackar!

Skrivet av Arazand:

Snyggt.
Jag saknar lite mer byggnader med ... patina. Så det ser ut att de stått där ett tag, lite skitiga osv. Keep up the good work.
Man blir lite sugen att pyssla ihop några byggnader själv när man ser var folk gjort.

Själv saknar jag också lite mer gamla historiska landmärken. Det är svårt att bygga en svensk stad säg Stockholm utan att tänka på Stockholmsslott eller andra gamla landmärken. Det hade varit häftigt om man hade kunnat få in lite sådant på ett hörn också.
Får spåna om på om det är möjligt, det är svårt när det är sådana byggnader att försöka hitta rätt texturer... :/

Om inte annat är det lätt att anpassa texturer så att de passar. Färgen måste ju inte vara rätt på texturen, utan det är ju lätt att fixa i efterhand.

Dagens(kvällens) projekt:

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4138936...

http://cloud-4.steamusercontent.com/ugc/539644405479303251/BD439...

Av ArakanI2

Tyckte att det behövdes lite att fylla ut med vid industrizonen för jordbruk. Så det fick bli en silo.
Vad kan vara mer passande?

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4135452...

http://cloud-4.steamusercontent.com/ugc/539644405476538251/283A7...

Av ArakanI2
Av ArakanI2
Skrivet av Sweets589:

Snyggt, har de någon praktisk funktion också? Har funderat litegran på vart alla bilarna tar vägen men tycker mest bara de försvinner.

Parkeringshusets funktion är väll mest att synas, att fylla ut staden och göra den lite mer realistisk.

Sedan så får ju några bilar plats i det, det har några anställda och det ger lite "prydnad" som medborgarna runt om gillar.

Av ArakanI2
Av ArakanI2

Nu är även Taipei 101 färdig. Skalan är långt ifrån verklighetstrogen. Men byggnaden skulle inte passa in om den såg ut som på bilden ovan.

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4118398...

http://cloud-4.steamusercontent.com/ugc/539643766788447754/B61E1...

Edit: Uppdaterade färgen lite på den.

Av ArakanI2

Nu finns det även ett vattentorn. Dock bara en prydnad, då man inte kan göra fingerande vattentorn än.(går inte att koppla in dem på rören)

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4110004...

http://cloud-4.steamusercontent.com/ugc/539643766783775992/AED7D...

Morgondagens(alternativ Söndagens) projekt, måste bara hitta en bättre skala på den ;P
Sedan ska det bara på texturer!

http://cloud-4.steamusercontent.com/ugc/539643766784385858/C4867...

Av ArakanI2

Nu är Globen färdig, håll tillgodo.
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4105360...

http://cloud-2.steamusercontent.com/ugc/539643766780271684/6E262...

Skrivet av dabo86:

Sådär nu har jag Turning torso i staden.

http://s16.postimg.org/5lxbw80oj/Stad.png

Najs!

Av ArakanI2
Av ArakanI2
Skrivet av jos765:

Snyggt! Går det importera modeller från 3dmax eller Sketchup? Hur gör man?

Tackar!

Jajjamen, det går att importera hus ifrån alla 3d program som har stöd för .fbx. Bara att kolla på sidan som någon annan länkade åt dig.

Skrivet av Viceroy:

Riktigt snyggt! Kan du göra en "Globen" också, eller finns det redan?

Tackar!
För att se vilka byggnader som redan finns gjorde av medlemmar i communityt så är det bara att gå in på Workshopen i Steam och söka/bläddra!

Har redan några olika modeller som jag vill göra, men jag kanske kan få in en "globen" i mellan några utav dem.

Av ArakanI2
Av ArakanI2
Skrivet av lolflakes:

Oj nu hänger jag inte med här. Du lägger in alla texturer du ska använda på en bild som du klipper ihop. Det spelar ingen roll hur det ligger? Och sedan matchar du det med hjälp av UV Map i 3ds max?

Då får gärna berätta exakt hur du gör i 3ds max, hade varit tacksamt.

Man kan göra så som du beskrev. Dedikera vissa delar av texturen till olika material. Det skulle inte funka för mig då jag valde att baka ner Ambient Occlusion och lite ljusinformation ifrån Maya.

Det jag gjorde var att först göra UVn i Maya, sedan passa texturen till den i Photoshop.

Om du vill göra det lätt för dig så kan du göra en textur som innehåller en del tak, en del vägg(cirka halva texturen), en dörr och ett fönster. Sedan passar du bara in UVn i Max så att de olika delarna av texturen ligger på rätt delar av modellen. Typ som han gör i denna video, fast du är lite mer noggrann: https://www.youtube.com/watch?v=2ShfdBv-mF4

Av ArakanI2
Skrivet av lolflakes:

Tack! Har lyckats få in färg på texturen nu.

http://www.bilddump.se/bilder/20150316191647-83.249.91.3.png

Huset har dock två texturer. Taket har en annan textur. Hur får jag in den? Vad ska den heta för att det ska bli rätt? Jag har använt mig utav multisubobject i 3dsmax.

Alla texturer måste ligga på en och samma bildfil. Det vill säga, du måste göra en UV map i Max, och sedan göra en textur som matchar den i valfritt bild redigeringsprogram.

Jag gjorde huset jag bor i igår:
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4091102...

Texturen för det huset ser ut såhär:

http://nukeaduke.com/img/house2floor_d.png

Av ArakanI2
Skrivet av anon185723:

Jag tycker trafiken är riktigt bra, bortsett i från en del buggar. Typ att bussar tar upp en kör fil när de ska stå fint parkerade. Det skapar en hel del onödiga köer som inte bör uppstå.
http://gyazo.com/254de2ecee73bda37a1fdd4e745d2fa7.jpg

http://gyazo.com/328b369efdb5cfa97a18d65efbd55f01.jpg
EDIT: Jag har inte lyckats binda mitt spel till mitt paradox account för att skicka in bug raporter. Så jag uppskattar ifall någon skickar in en raport. Jag tycker för övrigt att spelet är riktigt bra.

Är det inte för att hållplatsen är nära en korsning då? De hållplatser som byggs för mig är stora nog att ställa 2-3 bussar i.

http://cloud-4.steamusercontent.com/ugc/538517414434343412/099C7...

Korsningen är ju uppbyggd av tre olika delar, och de delarna som har korsning på sig verkar inte kunna kunna ha hållplatser på sig. Antingen så är det ett val som utvecklarna gjort, då det kan bli bökigt med en buss som stannar mitt i en korsning. Eller så har de bara inte tänkt på att modellera och koda in extra korsningar som har hållplatser vid sidan.

http://nukeaduke.com/img/korsning.jpg

På tal om bussar:

http://cloud-4.steamusercontent.com/ugc/538517414434343636/F3BC0...

Kom en lika stor grupp ifrån tunnelbanan precis innan jag tog bilden också. Människorna kolliderar inte med varandra, så det står i varandra.