Folk verkar inte förstå hur mycket tid det tar att göra en så pass enkel sak som ett svärd. Med partikeleffekter, highpoly, lowpoly, level of detail modeller, texturer för alla möjliga olika pass och animationer så kan det utan problem ta 20 timmars arbetstid.
Och att någon då vill ta 2:- i betalt, för att han/hon lagt ner den tiden på att skapa ett svärd är väll inte så jävla farligt? Det är ju trots allt skaparen själv som väljer om han/hon vill ta betalt eller inte.
Utöver det så har personen antagligen lagt ner några tusen timmar för att utveckla sig, så att man ligger på en nivå som är jämförbar med nivån som modellerna i spelet håller(antagligen kommer moddarna se bättre ut, för 3d grafikerna som jobbar i spelindustrin har mycket mindre tid på sig att göra färdigt en modell än va de själva önskar att de hade).
Skrivet av SwedenVirre:
En donations knapp er bra mycket smidigare, jag donerar hellre en summa som jag vet att jag kan undvara utan att min ekonomi går i bitar(jag är väl en av få som har det jävligt tight)
En donations knapp skulle lösa det mycket smidigare, man kan plocka ner det testa så allt funkar bra och skulle man sen gilla modden så donerar man. Skulle det sen vara så att du köper en modd till ett spel, det lirar bra första gången du testar och efter någon dag så kommer där en patch till spelen och modden är inte användbar. Moddskaparen skiter sen i att uppdatera och modden du gav 50 spänn för som du kunde lira i så pass liten tid.
Tycker inte det är det bästa sättet, där finns ju såklart moddar som folk laggt väldigt mycket tid på t.ex Black Meza som jag personligen laggt pengar på.
Sen finns där ett hav av modds som jag aldrig skulle ta i tång med. Donations knapp är det självklara valet!
Man har som sagt 24 timmar på sig att ångra köpet.
Visst, modden kan sluta att fungera i framtiden. Men då Bethesta antagligen inte kommer patcha spelet någon mer gång, så kommer det antagligen att bero på någon annan mod som du laddar ner, och då får såklart utvecklarna av moddarna lösa det. På samma sätt som det funkar på Nexusen nu.
Och det är även en investering för både Valve och för Bethesta att lansera något som detta. Det måste till ny mjukvara, jurister måste skriva avtal som skyddar både skaparen och distributören. Betallösningar måste skapas, kod måste skrivas så att moddarna fungerar att ladda ner efter man betalt för sig.
SDKn som Bethesta har måste integreras med Valves Steamworkshop och deras betallösning. Personal hos Valve måste utbildas/anställas som kan hjälpa skaparna med eventuella problem med den ekonomiska biten(både utbetalningsdelen, vilket är ganska komplicerad att få till rätt om man inte bor i USA. Tro mig angående detta. Jag har fått betalt av Valve då jag fått innehåll godkänt och inlagt i Team Fortress 2) och skatte delen. Det måste säkert in ny personal som sköter och granskar utbetalningarna så att inget blir fel där.
Valve har nyligen lanserat en automatisk process så alla som inte är Amerikanska medborgare kan ansöka om skattenummer hos IRS via Valve, istället för att göra det själv. Detta underlättar jättemycket för skaparna, och det är verkligen uppskattat av de som lägger upp innehåll i Steamworkshop. Istället för att skicka in det via brev eller fax till skatteverket i USA, så kan du nu fylla i några formulär på internet. Och inte nog med det, istället för att sitta som ett frågetecken och fundera på hur man ska fylla i formuläret, så finns det nu beskrivande text som förklarar hur allt ska fyllas i.
Allt detta kostar pengar. Visst, Valve och Bethesta har redan mycket pengar, men det är ingen ursäkt för att de ska utföra en massa arbete gratis.