Vad är problemet med att utvecklarna får 0% tillbaka på 2nd hand? Har ju varit så sedan fysiska utgåvar kom på marknaden, så när blev detta något man skulle behöva bry sig om som slutkund? Och om det skulle vara ett problem, så finns det ju inget som säger att utgivaren/utvecklaren inte kan få t.ex. 5-10% på varje försäljning, precis som Steam redan tar idag på andrahandsförsäljning av kosmetiska saker till CS och DotA2.
Steam funktion att ångra köp är ett rent skämt. 2 timmar kommer man absolut ingen vart på. Vissa spel som Cuphead eller Sekiro tar ju längre tid på sig att bara lära sig grunderna någorlunda, än mindre att faktiskt bli bra nog att spela spelet som det är tänkt. Enda gången jag kan ställa mig bakom Steam's Refund är när något är en komplett scam eller spelet har sådana tekniska problem att det inte är spelbart, men för att spelet bara "är dåligt"/"inte i min smak" så är det 100% meningslöst som argument då du mer ofta än sällan inte hinner utnyttja funktionen i vilket fall.
Blir ens Steam-konto hackat så får man väl skylla sig själv... Finns 2-stegs verifering både för mejl och app, vilket bör kompletteras av ett komplext och unikt lösenord med minst 16 tecken i vilket fall till att börja med.
Kan inte se någon som helst neckdel med detta. Även om detta innebär att priserna initiellt kanske går upp lite på baspriset, så ser jag det som en positivt sak i sin helhet för industrin och för mig som individ och privatperson/konsument.
Så här är det va. Tidigare när digital distribution endast stod för en liten del av spelförsäljningen och fysisk media var king så gick väldigt många (speciellt mindre) utvecklare på knäna pga andrahandsförsäljning. Gamestop (och liknande) var en helt onödig mellanhand och tjänade massor av pengar på spel de inte hade något med att göra, enbart för att de köpte och sålde begagnat. Medans utvecklarna stod kvar med 0..
Idag har vi en grym spelmarknad, med massor av utvecklare som gör coola saker, och jättereor på Steam etc. Varför? Jo pga den digitala marknaden som gynnar både konsument och utgivare.
Men ja, skulle vi börja tvinga Steam att godkänna andrahandsförsäljning så kommer (som du själv skriver) grundpriserna dels att stiga, vi kommer se färre och sämre reor, färre utvecklare kommer ha möjlighet att ge ut spel och många kommer säkert komma med anti-konsumentlösningar för att försöka förhindra andrahandsförsäljningar av sina spel, något som kommer påverka alla negativt, även den som inte ens planerat att sälja sitt spel vidare.
Varför, jo så att du ska kunna kränga något gammalt skräpspel du inte vill ha för en tia, eller impulssälja något du egentligen faktiskt vill ha kvar för att ha råd med de nu dyrare spelen. Nä, sorry. Jag ser faktiskt enbart en negativ framtid om detta går igenom på stor front. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.