Inlägg

Inlägg som Ness har skrivit i forumet
Av Ness
Skrivet av Petterk:

@M-atri-X: Att du har rätt att sälja vidare din nyttjanderätt har ingen som helst praktisk inverkan. Domstolar kan inte tvinga företag att införa något som det inte finns stöd för i lagen. Därför kommer det ju inte införas att du kan överlåta dina digitala spel som funktion i plattformarna, på sin höjd kan domstolarna tvinga företagen att låta dig sälja hela konton genom att tvinga de ta bort förbud mot dito.

Om du kan aktivera spel på flera plattformar eller inte är helt upp till utgivaren för övrigt. Lagen ser det inte som en och samma produkt.

Jag jobbar inte med lagfrågor så ska inte uttala mig om vad de kan och inte kan göra. Men faktum är att en fransk domstol har dömt att det ska vara möjligt att sälja nyttjanderätten av digitala spel precis som fyiska kopior. Så nog verkar det gå alltid. (Tyvärr)
https://www.sweclockers.com/nyhet/28214-fransk-domstol-steam-...

Av Ness
Skrivet av Nikodemous:

Det är ju därför domen om att eventuellt kunna sälja vidare spelen på steam är så viktig för då skulle det juridiskt sett mena på att du äger spelen och inte som steam menar på att man bara hyr dom vilket är en jäkla skillnad. Skulle individen plötsligt äga spelen så kan det i sin tur kunna leda till att man faktiskt har rätt att plocka hem spelen också. Vi får väl se.

Skickades från m.sweclockers.com

Mmmh, men vet inte om jag håller med om att den domen är så bra trots allt.
Om man kan sälja digitala spel med bara ett par knapptryckningar så skulle andrahandmarknaden bli gigantisk, mindre spelföretag skulle gå under, vi skulle antagligen inte se lika stora/många reor som vi gör idag. Många utvecklare skulle antagligen börja med "antikonsument-hittepå" för att hinda dig från att sälja spelet vidare etc. (För att inte tala om vad som skulle hända ifall någon hackar ditt acc).

Näe, där tycker jag att man verkligen har gått för långt. Det är en dom som kommer slå tillbaka mot oss konsumenter i slutändan. Men att man däremot har rätt att flytta sina spel fritt, det är en bra lösning däremot.

Man kanske kan lösa det där med äganderätten, men att spelen inte går att sälja vidare? i så fall skulle det kunna gå I guess?

Av Ness
Skrivet av Nikodemous:

Hehe samma här 😁

Men faktum är att om man ska komma med "riktiga" lösningar på detta problem så borde samtliga spel man köper vara bundet till individen och inte till en plattform. Man borde alltså ha en möjlighet att ladda hem sina spel alt flytta dom till en annan plattform om man vill det. Då hade man kunnat ha sitt bibliotek samlat men ändå möjligheten att välja.

Första steget mot detta skulle väl isf vara om det går igenom att man ska få sälja vidare en kopia av ett spel på steam till någon annan som är uppe på tapeten för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelen ska kunna aktiveras på samtliga launchers oavsett vart du köpt dem? Ja det låter som en klockrent lösning.

Av Ness
Skrivet av Söderbäck:

Jo då. Det finns inte något facit för vad en launcher "ska vara". Klart en launcher kan användas som marknadsföringsplattform för spel också. Och så används steams launcher.
Man behöver inte gilla det, men det är vad det är.

Jag tror vi missförstår varandra. Det många utvecklare pratat om är att det finns så många spel på Steam att deras spel "försvinner i mängden". Dvs gratisreklamen som uppstår när det finns få spel på en plattform är väck. Som konsument är det bara bra med allt samlat på ett ställe. Men för en utvecklare så hade det såklart varit bättre med få spel, helst bara deras egna.

Då kastar man skit på Steam för att "-De godkänner allt" & "-Våra spel syns inte mer än andras spel". Det är denna "reklam" jag pratar om. Sedan om Steam eller vilken launcher som helst för den delen väljer att göra direktreklam för spel är en annan femma. Även om jag helst ser så lite påtvingad skit som möjligt. Även där är ju Steam i framkant. Ibland när jag startar Origin för att spela något av de spelen jag har där så har jag (åtminstone tidigare) nästan gått vilse bland all reklam. "-Vänta va? Äger jag BF1? Jaha nej, det var bara reklam. Vart fan är mina spel då?"

Av Ness
Skrivet av Nikodemous:

Det var ju precis det jag skrev. Många vill ha ett samlat bibliotek och frågan är hur andra aktörer ska ta sej in på marknaden iså fall om redan steam tagit en stor del av kakan? Du vill givetvis ha det precis som det är men faktum kvarstår att det är mer eller mindre ett monopol idag från steams sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och då ska ju de som vill ha ett samlat bibliotek få ha det också eller hur? På vilket sätt är det negativt att låta folk ha det som dom vill? Det finns garanterat många som inte bryr sig om att ha sitt bibliotek samlat också, sedan kommer det ju nya generationer av spelare hela tiden. Det är inte direkt som att man föds med ett Steambibliotek fullt av spel. Det där jämnar ut sig med tiden, genom normal (riktig) konkurrens. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Anledningen till varför Steam går så bra är ju delvis för att ingen annan launcher kan konkurrera med dess funktioner etc. Sedan är ju Steam öppen för alla typer av spel + att många utvecklare helt enkelt bara väljer Steam men skippar att släppa spelet på andra ställen. Sedan blir man förvånad att Steam fortsätter vara störst. (hmm?)

Att lansera en launcher med minimala funktioner, kasst gränssnitt där halva grejen är att göra reklam för sina egna spel kan ju inte ens ses som ett försök på konkurrens tycker jag. Det är ju självklart att de som är vana vid Steam stannar där. Men istället för att putsa upp sin produkt till något som går att använda så tvingar man in folk med exklusivitet.. Det är ju bara en extremt vidrig lösning från ett företag som inte har något annat att komma med.

Jag är helt med på att vissa tycker Steam tar för mycket pengar från utvecklarna med sina 30%. Men tänk då på att innan Steam så hade indieutvecklare ingenstans att vända sig, folk piratade för glatta livet och de spel som faktiskt köptes (på fysisk media) såldes vidare i andrahand där 0:- gick till utvecklaren. Folk glömmer vad Steam har gjort både för oss konsumenter men framförallt utvecklarna. Spelmarknaden på PC har aldrig sett bättre ut, ändå är det "jättesynd om alla utvecklare". Och fine, jag kan acceptera argumentet, men lösningen är inte exklusivitet, det är aldrig en lösning!

Jag lovar dig att skulle man vända på argumentet och fråga vad folk tycker om att Steam köper spel exklusivt till sin plattform så skulle de som är för denna lösning helt plötsligt tycka att det exklusivitet är fel och dålig. Det är för att detta beteende alltid slår mot konsumenten. Det är aldrig en bra lösning. Att man tycker den är bra för att "det påverkar ju ändå inte mig" är bara ignorant. Nu säger jag absolut inte att det din åsikt Nikodemous, jag rantar mest!

Av Ness
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Fragmenteringen av launchers är inte bara kul. Men ja, den här utvecklingen tog fart flera år innan Epic launcher.

Jo då. Steam är faktiskt en plats där spel marknadsförs. Det är reklam för spel där. Också.
Det kanske du inte tänkt på - men så är det ju.
Det är också en butik och en launcher för konsumenten.

Jo alltså visst görs det både direkt och indirekt reklam för spel på Steam. Men det är inte det en launcher är till för, jag har sett många konsumenter, som ställer sig på utvecklarens sida och säger "-men deras spel syns ju inte för att Steam har så många spel". Ungefär som att det skulle vara något negativt för oss konsumenter, det är det inte. Och ju fler spel en butik får, desto svårare kommer det vara att synas. Man kan inte förutsätta att Spelen ska ligga på Steams förstasidan i flera år och synas jämt. Vill man göra reklam så får man göra det den via de normala kanalerna.

Skrivet av Söderbäck:

Man kan väl säga som så att det inte har funnits något alternativ för stortitlar än steam innan. Utan epic launcher skulle spelet ha släppts på steam. Punkt. Inte mycket konkurrens där. Det vi fått nu är att spelet istället släpps på Epic launcher. Inte konkurrens där heller första året. Men efter ett år finns spelet på 2 launchers istället för bara en. Det i sig innebär faktiskt konkurrens. Iaf efter ett år.

Utvecklarna har alltid haft möjligheten att släppa sina spel på mer än 1 launcher, om de då endast väljer Steam så är det upp till dem. Att det tidigare funnits väldigt lite intresse av att skapa alternativ till Steam är ju knappast något som vi konsumenter ska straffas för.

Skrivet av Söderbäck:

Det är klart att exklusivitet är trist. Yes. Jag förstår missnöjet.
Men det är väl biljetten in för att alls kunna etablera en plattform som kan tävla om att ta in stortitlar. Ingen annan launcher har ju lyckats göra det där för annat än sina egna spel än så länge.
Jag ser faktiskt inget alternativ till att kunnat kamma hem kontrakt på stortitlar från utvecklare när steam har varit ensamt helt dominerande vilket innebär att hela användarbasen också varit hos steam.

Ett alternativ är ju att skapa en launcher som faktiskt konkurrerar med Steam vad gäller funktionalitet osv? Jämför Steam med Epic, Uplay och Origin. Det är som natt och dag. Varför? Jo för att alla dessa endast konkurrerar med exklusiva titlar som tvingar dit användaren och således skiter i att erbjuda en bra tjänst. Det är ju självklart att folk fortsätter använda Steam när de erbjuder en så pass överlägsen upplevelse. Kolla på mobilmarknaden, Nokia var kung, Apple var inte ens medräknad och "över en natt" så tog de över och dominerar nu marknaden? Var det för att folk blev tvingade att köpa iPhones eller var det pga innovation och att man erbjöd något som andra inte hade? Det är så man konkurrerar. Hade de släppt en seg och kass telefon så hade ingen köpt den. Är det då okej att tvinga folk att köpa för att "det är biljetten in på marknaden"? Jag tycker absolut inte det iaf.

Skrivet av Söderbäck:

I längden lär det inte vara ekonomiskt gångbart att norpa alla stortitlar med exklusivitet så jag tror vi kommer se en nertrappning av det här när Epic väl växt till sig och är mer etablerade.

Man kan ju hoppas, kollar vi på konsolmarknaden så är exklusivitet i allra högsta grad levande. Samtidigt tjänar de väl mer på det också antar jag. Well, jag tycker iaf att är man för riktig konkurrens och valmöjlighet för dig som konsument så ska man bojkotta allt som har med exklusivitet att göra.

Av Ness
Skrivet av Nikodemous:

Är det inte precis detta som gjort att Epic varit tvungen att ta till dessa "fulknep" då andra aktörer misslyckats fastän dom många gånger kan kontra med ett bättre pris än Steam? Den stora massa vill inte ha mer än en launcher och därför blir det väldigt svårt för nya aktörer att ta sej in om dom inte "tvingar" in spelarna. Gillar jag det? NÄ, inte direkt men samtidigt kan jag heller inte hitta en bättre lösning för att Epic skall ha en chans att ta sej in på marknaden.

Inte vad jag märkt? Men jag bryr mig sällan om priset, då det viktiga för mig är att ha allt samlat på samma ställe, det är den "tjänst" Steam erbjuder mig och som jag anser vara viktigast. Hur priserna ser ut vid spelsläpp mellan olika launchers är något jag personligen inte brytt mig om. Dock vet jag att många älskar GOG pga vad de erbjuder och det är ju klockrent, de har ju i så fall lyckats konkurrera på rätt sätt.

Sedan är det ju så att om du testar, Uplay, Origin, Epic m.fl. Så är de funktionsmässigt långt sämre än Steam och både segare samt mer resurskrävande. Så det kanske inte bara räcker med bättre priser? Sedan ser jag inget problem med att Steam toppar listan över användare, det betyder bara att de (trots många år av dominans) fortsätter att erbjuda en konkurrenskraftig tjänst som kunderna gillar. Om Epic försöker slå sig in på den marknaden utan att erbjuda något nytt som lockar kunder och således inte lyckas, då har de inget där att göra enligt mig.

Om vi vänder på det och säger att alla launchers kom ut på marknaden idag (samtidigt), och alla spel fanns på alla launchers. Vilken hade du då valt? Personligen hade det blivit Steam eller alternativt GOG. Men aldrig någonsin Epic, Uplay eller Origin. Även om vi bortser från att företagen bakom dessa inte alltid är uppskattade så erbjuder de (enligt mig) sämre tjänster.

Av Ness

Vad konstigt att en spelutvecklare ser positivt på chansen att tjäna några extra kronor... Not.
Problemet är att för konsumenten är det endast negativt. En fragmenterad marknad där varje ny launcher är sämre än den tidigare. Vänner spridda för vinden, 15 extra program att ha installerade, komma ihåg lösenord till & se till att starta för att installera uppdateringar osv.

Steam är inte en reklampelare för spelutvecklare, det är en butik och launcher för konsumenten. Något många utvecklare verkar fått om bakfoten.

Det är inte konkurrens att köpa upp exklusiva rättigheter till ett spel. Nä det är fulspel som tvingar konsumenten till en plattform de annars hade undvikit. Riktig konkurrens är att erbjuda samma tjänst, men med en fördel som lockar dit konsumenten. Bättre pris, smidigare plattform, fler funktioner etc. Jag är allt för konkurrens i normala fall, men det här är ett skämt.

Jag vet att det brukar bli pajkastning i kommentarsfältet om vilken launcher man ogillar/gillar. Men då missar man poängen. Exklusivitet är negativt för alla! Idag är det Epic, imorgon är det Steam, Uplay, Origin, GOG, Bnet, Bethesda Launcher osv.

Av Ness
Skrivet av anon12433:

Nej det är du som inte har någon koll på ljud alls. Att headsetet är trådlöst ursäktar inte en usel ljudkvalitet. Sedan så har andra trådlösa headsets markant bättre ljudkvalitet, till och med Corsairs egna, samma serie till och med. Du är verkligen skrattretande och visade precis att du är helt inkompetent när det kommer till ljud.
Du har förmodligen aldrig testat en billig ebaymikrofon eller en bra mikrofon.

Det är också illa när du ljuger då 100% av de recensioner jag kollat på klagat på mikrofonen på detta headset. Att ens försöka påstå annat är oseriöst. Sedan får du absolut fantisera om att denna mikrofon låter perfekt och inte har några problem men håll gärna sådant för dig själv.

Okej du var ett troll alltså. ^^ Bra att du är så tydlig med det så att ingen behöver ta dig seriöst framgent.

Av Ness
Skrivet av anon12433:

Den låter uppriktigt talat skräp, på nivå med en 10-kronors ebaymikrofon..

Sorry men om du tycker det så har du helt enkelt inte någon koll. Det är klart att ett trådlöst headset inte kommer ha samma kvalité som en fristående mic exempelvis, det kan man inte förvänta sig. Men för att vara trådlöst är det här bland de bästa (om inte det bästa). Att jämföra med en 10-kronors ebaymikrofon är helt ärligt skrattretande. Vet inte om du trollar eller bara är extremt okunnig?

Skrivet av anon12433:

Att du inte tror på mig intresserar mig föga, endast jag vet ju vilka recensioner jag kollat på och står med facit i hand.

Nä det är klart att du kan påstå saker, men det är ju tråkigt när du ljuger. Jag kollade på massor av recensioner innan jag köpte detta headset, och helt ärligt, ingen tyckte mic-ljudet var dåligt, samma sak med personen du svarade på först här i kommentarsfältet. Inte ens denna recension säger de att ljudet är dåligt, bara inte "broadcast-kvalité" vilket jag kan hålla med om. Så visst, du kan påstå att du sett massa saker, men allt talar emot dig. Till och med i videon du själv länkar till så är ljudet bättre i Corsair jämfört med Sennheiser...

Av Ness
Skrivet av anon12433:

Alla recensioner jag har sett på detta säger att micken är dålig. Men varför inte ta och lyssna och avgöra själv istället? Denna videon har ett ljudexempel på hur micken låter. Bedrövligt i mina öron, speciellt på ett så dyrt headset:

https://www.youtube.com/watch?v=hXw_kI1tKvs

"Bedrövligt" är ju bara extremt överdrivet. Jag tror inte på att alla recensioner du sett säger att micken är dålig, för det stämmer inte.

Av någon anledning så låter ljudet i micken lite sämre i videon du länkar till jämfört med andra. (äldre drivare, eller bara måndagsexemplar?) Ändå så är Sennheiser-lurarna han jämför med tydligt sämre.

Av Ness
Skrivet av Json_81:

Rätt stor skillnad mellan brus och felinställt och att inte duga som studio-mic.

Instämmer med föregående under den förutsättningen, så länge jag hörs tydligt och micen inte fångar upp allt i rummet så bryr jag mig inte om andra får kristallklart ljud.

Ja satan, alltså jag förväntar mig inte att alla ska ha en studio-mic. Det var inte det jag sa heller. Men just mentaliteten att "jag skiter i hur jag låter, så länge allt är bra för mig" är bara dålig stil tycker jag. Det är samma personer som inte orkar ställa in input sensitivity, eller som köper ett tangentbord med blåa switchar för spel osv.

Det är dessa personer man aldrig vill spela med.

Av Ness
Skrivet av Xyborg:

Själv kunde jag inte bry mig mindre om mikrofonen. Det hörs ju vad man säger, utan konstiga missljud. Sen är det knappast mitt problem om de jag spelar med inte får uppleva min stämma i perfekt ljudkvalitet Det viktiga för mig om jag lägger 2tkr på ett headsett är ju ljudkvaliteten JAG får uppleva.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har några vänner som resonerar på samma sätt. Ganska själviskt tbh.
De kör med mikrofoner som brusar och låter förjävligt, man hör varje knapptryckning de gör osv. Sååå skönt när de lämnar samtalet. Så är man inte ett svin mot sina vänner så skulle jag nog vilja påstå att mikrofonen är ganska viktig.

On topic, köpte faktiskt nyligen själv ett Corsair Virtuoso RGB Wireless SE som trådlöst alternativ till min vanliga setup. Helt klart godkänt. Ljudet var väldigt tråkigt till en början men efter en uppdatering av mjukvaran och lite pill i EQn så är det bra. Mikrofonen gör sig inte bäst i trådlöst läge men jämfört med konkurrenternas alternativ så är det helt klart på topp även där. Älskar sidetone-inställningen som gör att man hör sig själv. Har extremt svårt för stängda lurar annars.

Av Ness
Skrivet av twit:

Ja det är trist men bedömningsvis kommer funktionen vara irrelevant på brädorna med den här kyllösningen. Som den är designad klarar den helt enkelt inte av att avleda värmen vid passiv drift.

Fungerar bra på de brädorna som har det mig veterligen? Både MSI och Gigabyte har inställningar för semipassiv drift. ASUS går ju bort helt om man vill bygga något tyst, vilket såklart är tråkigt.

Av Ness
Skrivet av glad_katt:

Vad menar du? P.g.a. namnbytet?

Näe men det är en butik jag inte sett skymten av tidigare, men de senaste åren (3-4 åren?) har de varit uppe och slagits på toppen med bra hemsida, priser och service. Nykomling var kanske fel ordval då jag inte vet hur länge butiken funnits. Men det var också därför jag skrev det inom citationstecken.. Nykomling på toppen?

Av Ness

Fick bli Max Gaming för mig detta år istället för Inet. Tycker det är en duktig "nykomling" och har enbart bra erfarenhet av dem. Inet har i vanlig ordning snabba leveranser och bra service, och ska jag vara ärlig är det därifrån jag handlar mest. Blev dock irriterad tidigare i år när jag la en beställning där med utlovad lagerstatus som sedan uppdaterades till nästa dag hela tiden. När jag väl tog kontakt med dem så visade det sig att man egentligen inte hade något aning om när produkten skulle komma in i lager igen. Det är en punkt de kan förbättra helt klart.

Av Ness
Skrivet av Petterk:

Ser inte hur du skulle ha stöd för den konspirationsteorin när vi talar rent generellt. De enda som inte hade något intresse av plattformen var Google, men det var ju t.o.m. så att Microsoft själva till stor del inte körde UWP-appar på W10M första året.

När det gäller appar som normalt är multiplattform så är det såklart WP/W10M fick mindre kärlek eftersom det var en helt separat app för plattformen istället för en som delade stora delar av koden. Microsoft började adressera detta med Project Islandwood eller Windows Bridge for iOS, men vid den tidpunkten var det redan för sent och för lite. Utvecklare tröttnar också på löften som aldrig införlivas eller kommer i en svagare variant 1-2 år för sent. Allt var inte lätt att portera till Windows Runtime heller, VLC tog flera år och de var tvungen att utveckla en variant av MinGW för WinRT för att det skulle hända, på Android och iOS använde de de officiella verktygen för att bygga programmen.

De som vill utveckla mobilappar i C# kör Xamarin som Microsoft köpte upp 2016 och riktar in sig på i huvudsak iOS och Android. Microsoft försökte aldrig använda detta för att rädda W10M.

Att företag inte vill att appar som inte använder officiella apier används som klient har ingenting med Microsoft och dess försök att göra.

Det är väl ganska självklart att det är i både Apple och Googles intresse att minska konkurrensen på marknaden. Speciellt mobilmarknaden. Som jag sa tidigare, att några av världens största företag inte skulle ha resurser att utveckla en app för WP är en absurd tanke. Som företag vill du ju synas och finnas överallt, kolla bara på Epic, som betalar utvecklare för att sälja spel på deras plattform, eller ge ut spelet gratis där. Varför? Jo för att stärka kundbasen. Oavsett hur krångligt du tyckte det var att utveckla appar till WP så måste du ju förstå att det är en droppe i havet för dessa företag, ändå valde man att inte göra det. Eller rättare sagt, vid en viss tidpunkt så la man ner sitt stöd och tvingade Microsoft att plocka ner 3:e part. Knappast pga utvecklarkostnader.

Men ja, du får ju tro vad du vill såklart. Jag släpper diskussionen nu då jag har sagt mitt, hadet.

Av Ness
Skrivet av Petterk:

Det är huvudanledningen, men nu pratar du om 2017-2018 – då var plattformen redan död och UWP var fortfarande svårare att skriva appar till eller portera appar till än alla andra plattformar och det fanns inte längre någon anledning att underhålla en helt egen variant för Microsofts välbehag. Därför UWP/WinRT är på väg bort på skrivbordet nu också. Finns ingen anledning att portera spel längre till UWP/WinRT när det är en helt egen miljö med sina egna egenheter när stödet för Win32 redan finns i alla verktyg och spelmotorer och Microsoft nu tillåter att t.o.m. distribuera dessa Win32-spel via Windows Store. Det var aldrig positionerat som en ersättare i den bemärkelsen och det var nog mer jobb att t.ex. portera ett spel till UWP/WinRT än till MacOS i vissa fall.

Skrev du en Silverlight-app för Windows Phone 8.0 så gick den inte att köra på Windows Phone 7.X. Skrev du en C++-app för Windows Phone 8.1 WPRT/WinRT XAML så kunde du inte köra den på Windows Phone 8.0, hade du skrivit en C++-app för 8.0 (Silverlight XAML) så var du tvungen att skriva om den för 8.1 eller 10 för att verkligen dra nytta av allt det nya. Inne i W10M-eran så hade du flera olika körverk och ramverk och det fanns ingen fin övergång mellan de olika miljöerna, så allt var ett helvete att underhålla. Då har jag ändå inte dragit upp alla skillnader mellan 7, 7.5, 8.0, 8.1 och 10. Ingen annan plattform krävde att utvecklarna mer eller mindre skulle skriva om sina appar från grunden varje eller vartannat år, alla som satsade blev brända.

Nääe, detta skedde tidigare. i början av 2017 gick jag över till Android igen och då hade detta pågått länge. Jag tvivlar inte på det du säger, det kan säkert funnits en del hinder vad gäller utveckling. Men jag tror fortfarande inte på att det skulle vara anledningen till att just precis de mest populära apparna vid den tiden aldrig kom, eller medvetet stängde ner 3:e part. Det går liksom inte riktigt ihop när privatpersoner (på fritiden) kastar ihop appar som slår de officiella alternativen hos iOS och Android på fingrarna. Men multimiljard-företagen går bet. Då kan man vara ganska säker på att det är något annat som är anledningen.

Av Ness
Skrivet av Petterk:

@M-atri-X: Det var inte medvetet, det har var helt enkelt en dålig plattform att utveckla och portera till med olika inkompatibla körverk och ramverk för varje version. Silverlight-stödet togs i princip helt bort i slutet av livscykeln t.ex.

Jag är ingen utvecklare själv så kan inte svara på om detta stämmer eller ej. Men det är aldrig någonsin en anledning jag hört tidigare. Det låter dock inte speciellt troligt då vissa utvecklare uppenbarligen hade 0 problem att göra WP-appar. Det kom även en hel drös med hemmasnickrade alternativ när de stora bolagen vägrade lansera något själva. Detta pågick en period, men helt plötsligt så började de stängas ner. Dvs man vägrade utveckla egna appar och man stängde ner stöd för 3:e part-utvecklade appar. Instagram slutade stödja sin officiella app osv, allt skedde ungefär samtidigt vad jag minns. Att detta skulle bero på en dålig plattform har jag svårt att tro.

Av Ness
Skrivet av norrby89:

Rent ekonomiskt sure, men tyvärr så va och är Windows Phone fortfarande en mycket trevligare upplevelse än både Android och ios. Ända anledningen till att Windows Phone dog va juuh apputbudet.

För min del så hade Windows Phone haft bankid, messenger och vettig Youtube app så hade jag vart kvar på Windows Phone än idag. Sen sure dom skulle även behövt göra något åt tangentbordet som va hämskt jämfört med SwiftKey, men man kan inte va allt för girig ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här! WP var grymt, och långt före både Android och iOS när det begav sig. Hade man en Lumia-lur så var ju kameran helt gudomlig också. Lumia 1020 jämförs ju med dagens flaggskepp, och vinner..
Men det är som du säger, apputbudet var för dåligt, vilket var lite fult eftersom många av de stora apptillverkarna medvetet slopade stöd för WP. (Man kan ju gissa att det fanns en hel del "påtryckningar" från Apple och Google). Men Microsoft skulle ha använt sig av Windows för att växa. De har ju en app nu med stöd för att skicka SMS direkt från datorn osv. Den skulle ha kommit redan 2012 men varit låst till WP. Hade man fokuserat på att utveckla en sån tjänst och gjort det bra så tror jag helt ärligt att det hade kunnat se annorlunda ut idag.