Okej, låt gå att det inte är stöld.
Men vad det däremot är, är just utebliven inkomst, och det leder ju till precis det vi ser nu, företagen slutar göra spel till PC eftersom att den faktiska försäljningen inte väger upp utvecklingskostnad + vinstmarginal.
Du säger ju att man inte kan se det som "planerad utebliven inkomst", men problemet är ju att om någonting (ett spel i detta fall) inte säljer bra nog, då görs det ju inga nya spel.
Ni måste sluta tänka som spelare/privatpersoner och se det ur ett företagsekonomiskt perspektiv.
Återigen, det är kanske dumt att dom just nu går ut och skyller på kopieringen så hårt, men kontentan är ändå att om spelet inte säljer bra nog, oavsätt vilket skäl, så kommer det ju inte göras några nya spel...
Sen är just upphovsrätt / immaterialrätt ett sånt svårt begrepp i min mening.
För att låt gå, lek med tanken att ni/dom som förespråkar att det inte ska vara olagligt att kopiera ett spel, hur menar ni då att dom som utvecklar spelen ska få betalt? Hur ska musiker och filmskapare få betalt?
Hur menar ni att man ska få till en fungerande betalmodell om det är upp till var och en att avgöra om <sätt in valfri produkt> lever upp till deras förväntningar och därför är skydlig att betala för den?
Det handlar ju om 100-tals år av mantimmar för att utveckla ett stort spel idag, hur menar ni att det ska finansieras om folk ska ha "rätt" att spela det gratis?