Inlägg

Inlägg som Nanae har skrivit i forumet
Av Nanae

Prova även Media Player Classic Homecinema. Snäppet vassare än VLC.

Ändra DTS samt AC3 inställningarna i interna filter.

Av Nanae

Var nere på projektormässan i sthlm i år och såg tyvärr ej Optoman, men då den saknar lensshift så faller den bort direkt.

Angående Epsons nysläpp hade den sämre bildkvalité än 3200 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=718731).
Det enda som talade för den var att den har stöd för 3D. Vilket inte alls vägde upp för bildkvalitén.

Notera dock att alla projektorer på mässan inte var konfigurerade förutom JVC's värsting för cirka 80.000SEK.
Självklart går extrapill att göra med inställningar/konfigurations-CD med mera, men i grundutförande så var Tw-6000 en ren besvikelse.
Hade jag sett den utan prislapp hade jag satt den runt 6000KR trots 3D, tack vare kvalitén.

Jag finner dock det underligt att den på papper ska vara ungefär likvärdig 3200 om inte bättre.

Personligen skulle jag rekommendera Epson TW-3200 om du vill hålla dig i prisklasser under 20.000SEK.

För avståndet låter en 90" optimalt.

Av Nanae

Kostar?

Skulle rekommendera custombyggen från Deviltech i tyskland annars, tog 2 veckor att få hem den men jävlar vilken maskin.
PSU-adaptern är så stor att man kan sänka ett mindre fartyg med den.

Av Nanae
Skrivet av Allexz:

Helsicke vilket gnäll i tråden, aldrig sett på maken...

Är det wowkiddystormen som är på väg in nu eller?

Vettigaste inlägget på länge.
Komplikationer händer, sålänge dem är utanför ens makt så är det ingenting att göra åt.
Jag var en av dem som satt och väntade i 3 dagar på att få komma in på early access.

Väntetid kan effektivt bytas ut mot diskning, städning, shopping, göra frugan nöjd m.m. för att göra det hela lättare.
Att bara vänta gör ju att det känns som att det tar tre gånger så lång tid.

Ungefär som att vänta på att sluta när man gick i skolan.

Gör någonting med tiden istället för att gnälla.
You'll like it.

Av Nanae

Fast det där säger ju inte mycket faktiskt. Mina koder är också redeemade och registrerade, från och med i förrgår.

Av Nanae
Skrivet av godspeed:

--------------
Vad pratar du om?^^
Nu har jag nog missat något totalt:p

Hahaha. Slarvläsning, läste "väntar barn på julafton".
Whisky efter 10 timmars arbetsdag är en lagomt suddig kombination.

Tog bort posten ^^.

Av Nanae
Skrivet av Mimematis:

Visst

Btw hade det varit jag så hade jag gärna postat screen, men nu sitter dom 5 och spelar.
"Senare" har jag fått som svar, men men.

Om jag får fråga, varför bryr ni ens er om när folk kommit in?
Bioware of luck it's called.

Personligen så bryr jag mig inte om när andra har kommit in, det påverkar ju inte mitt spel på något sätt.

Däremot anser jag att du borde få fram ett screenshot för att behålla någon form av personlig integritet, som annars blir ganska bottenkörd. Så det är väl ett ändamål din vän borde stödja.

Intresserad av deras administration gällande early access så det vore lite rolig trivia att ha i framtiden, om dina vänner nu verkligen har kommit in.

Av Nanae
Skrivet av meastro:

Ah, jag ber om ursäkt. Jag skrev mina förklaringar baserat på att lösa folks förvirring, men det problem du har däremot är helt legit problem.
Jag skulle försöka kontakta support så fort som möjligt om jag var du, alternativt efter lite googling på problemet på engelska.

Av Nanae

För dem av er som köpt via origin och bara har pre-order/early access koden och är förvirrade om varför ni inte fått koden för "fullversionen" av spelet finns även följande:

"Origin should begin emailing out the keys from the 16th."

Pre-order/early access nyckeln kommer när ni bokat spelet, och den nyckel som används för att redeema själva spelet kommer senare.

Av Nanae
Skrivet av meastro:

Kan väl ändå inte stämma med tanke på att min polare reggade sitt idag och på hans står det aktivt, ready to patch etc.

Logiskt sett så borde det göra det, då pre-order sidan har en download-knapp du kommer åt även om din key inte registrerats i account, men i pre-order.

Detta är dock från någon som köpt spelet via Origin. Jag har via mail bara fått min serial för pre-order/early access.

Notera dock att jag självklart inte är stensäker på detta. Men det känns logiskt.

Uff. I rest my case. Tog faktiskt eggen av min iver lite och läste på riktigt vad som står längst upp på account sidan:

Citat:

GET READY TO PLAY!
If you are a pre-order customer, the following steps are NOT required for Early Game Access. However, in order to play Star Wars™: The Old Republic™ at the official launch of the game on December 20, 2011, 12:01AM EST (Pacific: December 19th, 9:01PM; European: December 20th, 05:01AM GMT, 06:01 CET), you must first answer a series of security questions and provide your contact information. Then you must redeem a Product Registration Code that came with the game, and either subscribe to the game or redeem a Game Time Code. Follow the steps outlined below!

Ovanför "checkboxarna" osv.

Av Nanae

Tänkte bara klargöra en sak för säkerhets skull.

Pre-order kod samt produktkod för spelet är två olika saker.
Er pre-order kod gäller endast för early access samt dem bonusitems ni får med.

Så om ni har använt pre-order koden men ändå är oroliga att något gått snett för att "Redeem a product registration code" inte är ibockad under "account", klicka på "Pre-Order" i menyn till höger. Där kommer det stå att er kod är använd och att ni kommer få ett mail när ni kan börja med early access.

En annan kod används för att registrera själva spelet.
Beroende på vart man köpt spelet så varierar sätten man får den koden på.

Men tills spelet släpps och ni fått den koden, så kommer ni att kunna spela early access via den använda pre-order koden.

Man kan tänka på det som ett körkortsbevis i några dagar innan körkortet är klart. Du kan köra bil med beviset i några dagar, men sen får du körkortet och kan fortsätta köra med det istället, i samma bil.

Av Nanae
Skrivet av Pimpim666:

BW post på forumet sa att early access börjar 13e. Alltså 7 dagar innan release.

Jag bokade rätt sent (slutet av nov) så det finns STOR chans att jag inte får speciellt många dagar early access. Men man vet ju aldrig Kan ju bli fel och man får en massa dagar early access.

Hur som helst har dom skickat spelet till mig nu så får den lagom till 13e Ska bli roligt att test något nytt. Hoppas bara Bioware inte gör en Funcom.

Hoppas verkligen att du har rätt. Skulle vara skönt att hinna få någon veckas speltid innan det är dags för julpyntningen osv.

Förhoppningsvis är forumet då mer pricksäkert. Det lär väl röra sig om att dem inte har uppdaterat sina bilder som dem använder för att marknadsföra early access tiden.

*Holds thumbs*.

Av Nanae

Ursäkta för att jag kommer in och drar en bubble-burst här.
Men ni som förväntar er att börja spela jättetidigt för att ni förbokade jättetidigt (retorik där) kommer inte få någon vidare särbehandling.

Som det stod i det finstilta vid förbokningen (som dem dock sedan snabbt tog bort) samt som nu står på den officiella hemsidan:

"You may play up to 5 days early".

Med ett officiellt releasedatum på den 20/12/2012 innebär det att ni tidigast får spela den 15/12/2012.
Det vill säga nästa Torsdag. Tidigast. Så en liten notering på "may" samt "up to" där.
If you buy this lottery ticket, you may win a million or two. Ungefär.

Att early access kan ges mellan 1-5 dagar tidigare har nog inte att göra med när ni förbokade.
Snarare allt när Bioware känner att allting flyter på som det ska.
Det är mer rimligt att det är då dem startar early-access perioden, än att den startas när dem letat ut dem som "förtjänat det mest" pga. tidigast förbokning. Så med lite tur så får dem alla sina detaljer sorterade i tid och vi som har förbokat kan börja lalla runt redan på Torsdag.

Med en satans otur börjar vi spela på Måndag/Tisdag ungefär som alla andra.

Av Nanae

Det beror helt på hur pass statistik-kåt du är rent utsagt.

Att vänta till Ivy kommer kunna ge dig en prestandaökning på cirka 15%.
Dock så leder den minskade TPD'n och värmeutvecklingen till en klockvänligare situation.

Personligen så är jag sådan som gillar att veta att min processor nu går 2 celcius kallare än tidigare pga. ny kylpasta.
För vissa personer betyder inte det här ett smack.

Så om du bara är ute efter ren prestanda och kraft, så förlorar du cirka 15% om du tar en nuvarande 2500k istället för Ivy's kommande motsvarighet. Dock finns det självklart fler faktorer, som nya chipset för moderkorten, PCI 3.0 som kommer stödjas av framtida grafikkort samt Ivy Bridge, med mera.

Så som alltid, så tjänar du på det i längden på att vänta och byta. Du får ett framtidssäkrare gränssnitt på PCI platserna, du kommer få ett kallare system och nya chipsets kommer att utvecklas som säkerligen kommer att ha ett och annat att säga till om. Dessutom skulle jag personligen vänta mest pga PCI 3.0 och den för nuvarande osäkra situationen gällande kommande generations grafikkort. Om det blir så att dem fullt stödjer PCI 3.0 så kommer troligtvis prestandan i både single samt crossfire att få sig en rejäl skjuts.

Om du dock menar det du säger, "Och jag har märkt att jag måste verkligen uppgradera så snabbt som möjligt till en i5 2500k", så gör det. Hade det vart mitt i en generation hade jag tyckt det var värt det.

Såhär nära ett generationsbyte (GPU i första hand, men CPU inte långt därefter) så har jag dock svårt att motivera ett köp av en generation som ska fasas ut.

Av Nanae

Urf.

Nu kommer jag garanterat trampa någon på tårna här men jag vill klargöra en sak:

Det är mycket snack om att spelen ska göras svåra för att vara lika roliga som spelen förr i tiden (80t/90t).
Men dem är inte någonting som kan klassas som svåra. Dem är som spel ska vara, någonting du spelar.
Inte någonting du följer med i.

Spelen som görs nu är inte "normalsvåra". Dem är idiotanpassade, rent utsagt. Jämför medium difficulty på ett av dagens spel med absolut lättaste på något av dem äldre och man hittar ungefär samma svårighetsgrad.

Tidigare nämnde jag Demon's Souls och Dark Souls. Där är en normal svårighetsgrad enligt den gamla skolan som inte var idiotanpassad. Och det är lagomt. Enligt mig.

Om dem börjar skapa spel för gamers igen istället för till alla möjliga målgrupper skulle nog resultaten bli bättre.
Som det alltid blir när man fokuserar på att göra en kund nöjd på jobbet istället för flera samtidigt.

Om dessutom folk med uppenbart bristande intelligens gällande spel kunde sluta lämna feedback till spelutvecklarna och outvecklade småungar i 13års åldern kunde sluta spela spel med PEGI 18, skulle nog spelen bli bättre. Då slapp utvecklarna ta deras oftast idiotiska idéer samt bristande koncentration och engagemang till sinne under utvecklingen.

Av Nanae

Personligen anser även jag att dem gamla spelen ofta (inte alltid) är bättre än dem nya.

Dock behöver detta inte alltid vara direkt anknytet till själva spelen, utan ibland även till en själv och hur man utvecklats som person.
Hur som haver, så det som gör att jag fortfarande tycker äldre spel är bättre kan väl kokas ihop till följande:

"Svårighetsgraden", aka. handhållningen
I dem äldre spelen fanns oftast ingen handhållning. Du läste instruktionsboken, blev nerkastad i spelet och smack så var du igång. Fastnade du fick du ringa Nintendos telefonchatt för väldigt dyra pengar för att få veta hur du kom vidare. Men oftast var det upp till dig och enbart dig hur du skulle göra för att komma vidare eller överleva. Inga pilar, snälla system som återvände dig till en checkpoint 1 minut tidigare, och så vidare. Ocarina of Time tex. var ett bra mellanting med Tingeling-Navi som kunde ge dig ett tips då och då om du körde fast. Mer handhållning än så dock anser jag är tråkigt.

Jag antar att spelen förr var mer "spel" än "upplevelse", om jag kan sätta det på det sättet.

Dock så går detta hand i hand med det enligt mig andra stora problemet.

Vanan av speltyperna samt förmågan att hitta information om nya spel i dagsläget
Att kunna hitta 20st förhandstittar på varje spel (vilket man letar upp av ren iver när en bra release är påväg) spoilar omedvetet en stor del av spelkänslan. Oftast känner man även igen speltypen direkt och har spelat 5-10 liknande spel tidigare. Att hitta någonting helt nytt börjar bli en omöjlighet och därmed så är det även svårt att uppleva samma form av spelkänsla som man kunde hitta under yngre dagar. Detta beror dock ej på spelen utan på hur man själv utvecklats som spelperson.

Det finns 2 moderna spel enligt mig som håller kvar den gamla skolan av spelstil, som kör på känsla och spelglädje som förr i tiden.
Demon's Souls och Dark Souls.
Spelen är inte svåra. Spelen är spel som dem var förr i tiden på SNES/NES tiden, med ny grafik.
Utan handhållning för dem som saknar ens en liten bit av talang. Jag menar inget illa med det uttrycket, men spelen idag skapas för att tjäna så mycket pengar som möjligt tack vare press från utgivarna. Detta leder i sin tur till att spelen anpassas för att passa så stor del av målkretsen som möjligt.

Mycket av den polish och detaljering som fanns förr försvinner och mycket av känslan följer därför med. Ett undantag kan vara Final Fantasy X. Tyvärr så kände dem ju även med den japanska RPG-industrin att dem behövde ta bort världskartan för att kunna nå ut till yngre samt casual (läs dummare) spelare. Något som gjorde mig ledsen helt ärligt talat.

Att göra spel sämre/ytligare för att mindre inbitna ska kunna spela dem utan att sätta sig in i dem är inte rätt väg att gå.

Demon's Souls och Dark Souls är bland dem enda som lyckas kombinera den gamla känslan med ny grafik. Därmed är inte felet med dem nya spelen grafiken. Min slutledning dock, åsikter kan variera.

Dem flesta av er hoppas jag har varvat Super Metroid. Om ni inte har gjort det så spela det relativt omgående. Detta då det är ett väldigt bra exempel på hur gamla spel ofta kan vara av bättre kvalitet än nyare. Det finns ingen som helst vägledning i det hela, världen är enorm, och det enda som avgör någonting är din egen skicklighet, upptäckarlust och uppfinningsrikedom. Samma gäller A Link to the Past. Spelet blir vad du gör det till. Och det är så bra detaljerat att du kan vandra runt i timmar och hitta nya intressanta miljöer, pussel och vägar. Att sedan lista ut hur man tar sig dit, vart den vägen kanske leder osv. gör bara upplevelsen ännu bättre när ingen spoilar den för dig.

Lite slumpmässiga tankar här också, relaterar till schack då alla troligtvis vet vad det är:

Om ett spel enbart handlade om grafik så skulle det tex. även vara roligare att spela schack med snygga pjäser, utan några riktiga regler. Det är det inte.

Om spel inte handlade ett skit om grafik kan vi lika gärna spela schack på en ritad plan på ett A4, med olika knappar som pjäser. Det skulle vara tråkigt.

Om spel blir bättre av att du får hjälp och blir handhållen på vägen, skulle schack vara roligare med en kompis som sitter på sidan och ger dig råd om vart du ska ställa din pjäs. Och det är det absolut inte.

Edit (måste bara): Secret of Mana, Breath Of Fire, Super Metroid, Castlevania, Gunsmoke, Bubble Bobble, Seiken Densetsu, Rygar, Blaster Master.
Behövde får ur mig lite.

Av Nanae
Skrivet av Oortcloud:

Varför är det så viktigt? Just den aspekten tyckte jag var ett av de stora lyften i Oblivion. Att man slapp detta evinnerliga traskande. Har man gått mellan en stad och en annan och stött på i stort sätt samma miljö och fiender på vägen så räcker det att göra den resan ett par gånger för att det skall bli trist. Men funktionen verkar finnas i Skyrim så jag kommer bli nöjd (över det i alla fall). Och den som ej vill ha den funktionen behöver ju ej använda den.

Martin

Du citerar själv mitt svar på den frågan:

"Du missar så mycket på vägen bara för att du ville komma fram en timme tidigare. Problemet är att under den timmens resa till destinationen till fots, så skulle du hitta så mycket mer som kan göra resan värd mer än en hel speldag."

Funktionen finns i Skyrim. Men aktiveras först efter du har hittat en position. Du måste med andra ord gå dit & besöka området före du kan använda fast-travel dit.

Av Nanae

Enligt mig finns det en grundförutsättningsbok för att få ut så mycket som möjligt ur TES seriens spel.

1. Utforska allting själv. Använd inga som helst genvägar så som teleporting (TES IV) till destinationer osv.
Du missar så mycket på vägen bara för att du ville komma fram en timme tidigare. Problemet är att under den timmens resa till destinationen till fots, så skulle du hitta så mycket mer som kan göra resan värd mer än en hel speldag.

2. Spela det du själv vill i din egen takt. Om din egen takt är segare rent levelmässigt än din väns som även spelar spelet, gör det dig knappast sämre. Det är inget fel på att gå runt i en timme utan att få någon som helst experience i någonting alls. Utforska lite, kika vad du kan göra av dem lokala blommorna, sitt under ett träd och leta efter vilda djur att skjuta. Fundera över hur du ska komma upp på hustak x för att kunna hoppa upp till träd y. Och så vidare. Filosofera över effektiva traderoutes, hur du ska kunna överleva och tjäna pengar på att skjuta rådjur, skinna dem, göra om detta till kläder och sälja.

Jag vill inte dra upp fler exempel, jag vill bara påpeka att spelet handlar om så mycket mer än att levla upp.

Att lyckas släppa alla "måste" är i grund och botten en nyckel för att få ut så mycket som möjligt ur spelen.

Visst kommer man ha kul ändå även om man spelar för att levla fort, effektivt och hitta bra vapen osv. Men inte lika kul som om man kan blanda in detta i att samtidigt få ut så mycket som möjligt av spelvärlden. Det är iaf min tro.

3. Som en förlängning av ovanstående punkt. Inse att dina skills har andra syften förutom strid. Vad kan du göra med din karaktär? Det finns mängder med alternativ förutom just "döda saker".

4. Håll dig borta från cliffracers. Stäng av högtalarna för att slippa höra det där förbannade ljudet som kommer från helvetets offspring som lyckas hitta dig vart du än är. Spela med ett billigt tangentbord som du har råd att dunka ansiktet i. (Morrowind).