Har vi spelat samma spel?
Teknisk aspekt:
- Jag har med två av datorerna i signatur ofta över 80 FPS (med dippar i stora miljöer ned till runt 50-snåret), R5 7600X + 6950 XT / R9 5900X + 3090 Ti. Detta i 1440p med det mesta på High, en del Ultra och FSR2 aktiverat. Den klenaste datorn med ett 5700 XT har inga problem att hålla sig nära 60 FPS merparten av tiden i 1080p och (vad jag minns) Medium-preset, också med FSR igång.
- Lika laddtider, samtliga maskiner har visserligen snabba NVMe SSD-enheter, men tar ju knappt någon sekund att ladda när man öppnar en dörr, och en handfull att använda Fast Travel. Jag förstår verkligen inte vad för konfigurationer folk har som upplever problem med laddtider, inte ens Xbox-användare verkar rapportera "problem" med detta i någon större utsträckning.
- Klippar genom saker? Det verkar vara enligt design av mina observationer efter drygt 17 timmar speltid. T.ex. om du är i en bas och går in i en byggnad med laddskärm, då kommer fienden att efter en stund teleporteras till dörren också (om dessa var utanför huset). De öppnar inte dörren regelrätt, men det gör inte du som spelare heller om du gått igenom en laddskärm.
Spelaspekt:
- Jag håller med om vissa saker, speciellt hur dålig kartan är. Kartan kunde lika gärna inte existera i landburet läge, men den är inge värre än varken Elite: Dangerous eller Star Citizen när det kommer till att navigera i rymden. Utan tvärtom upplever jag det betydligt enklare och mer användarvänligt att hantera transport mellan planeter o.s.v. än de två tidigare nämnda spelen.
- För att återgå till paralleller med Elite: Dangerous; det är väldigt snarlika rymdstrider i det spelet som i Starfield. Håll siktet över fienden, lås in ditt mål och öppna eld — Kan inte säga att många andra rymdspel gör detta annorlunda eller mer komplext, om det inte är mer åt regelrätt Rymd-sim (likt Star Citizen).
- Kompanjoner i Starfield, precis som i alla tidigare Bethesda-spel, är där för att ge cheesy one-liners och kommentera på ditt spelande mer än något annat. Annars bör dessa anses som en extra ryggsäck som konkar runt på saker du inte nödvändigtvis vill ha på dig i stundens hetta.
Frågeställning:
Spelet är inte perfekt och jag har själv en del kritik på saker (bland annat balansen kring viktfördelning), men jag måste fråga om du spelat tidigare Bethesda-spel och vad du rimligen förväntade dig att Starfield faktiskt skulle vara?
Det är Skyrim, fast i rymden — Ungefär som väntat, åtminstone för egen del