Underlättar ifall du berättar vilken skärm det är och vad du kör för GPU. Blir mindre gissande så.
Annars är ett par vanliga att man kör en skärm i video-1080p-timings snarare än PC-1920x1080-timings. Beroende på handskakning och metadata kan det där slå olika när man synkar om och startar om.
Du kan också få olika resultat beroende på ifall du ändrar i Windows-inställningarna respektive i drivrutinen för GPU:n.
Sådana problem kan förvärras av felaktig EDID hos skärmen som inte lämnar rätt metadata till GPU:n om tillgängliga upplösningar, vilket är det som i högre grad påverkar lågnivåkommunikationen, likt hur datorn kommer starta skärmen innan alla annan mjukvara går in och styr upp. En del skärmar har "drivrutiner" i form av .INF-filer med korrekt EDID-information som kan hjälpa.
Verkar helt klart som Windows 11 ökar på dessa problem, precis som Win10 i sin färskhet hade liknande problem jämfört med Windows 8.1.