Skulle också kalla Wii U för "next gen", en av de absolut största flaskhalsarna i PS3/Xbox360 var mängden RAM och Wii U har ju i alla fall 2GB (fast verkar som bara 1GB kan används av spel...).
Men om XBO kommer få hålla sig till 1280x720 p.g.a. flaskhalsen i antalet ROP (raster operations pipes) så är den flaskhalsen ännu större i Wii U där man har lägre GPU-frekvens och 8 ROPs mot 16st i XBO och 32st i PS4.
Den svaga CPUn i Wii U verkar sätta rejäla käppar i hjulen för multiplattformsspel. COD: Ghosts har ju problem med rejäla FPS-drops, problem som inte alls är lika stora på PS3 och Xbox360 (som har starkare CPUer men klenare GPUer, så flaskhalsen för Wii U verkar vara CPU). Fast å andra sidan är det ju inget moster till CPU i PS4/XBO heller, faktum att enkeltrådprestandan är lägre i PS4/XBO än det är i PS3/XBox360.
Tittar man på flyttalsprestanda i enbart CPUn så har den gått från ~230GFlop/s i PS3 till ~75GFlops/s (antar att 6 kärnor är tillgängliga för spel) i PS4. Visst har man en mycket bättre GPU i next-gen, men vissa typer av beräkningar lämpar sig inte för GPU. SPE:erna var mycket mer lik en "vanlig" CPU och därmed väldigt flexibla i vad man kunde göra med dem. Svåra att hantera dock p.g.a. att de bara hade 256kB (ja kilo-byte) arbetsminne.
Men Wii U (har redan en) köper man för N-spelen och inte något annat. Hoppas att Mario Kart blir riktigt bra denna gång, var lite sådär på Wii
Och visst blir det även minst en av PS4 och XBO.