Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Om du läst något om biltillverkning och specifikt tillverkning av tesla så ligger det så otroligt många år av misslyckanden, blod, svett och tårar för att ha kommit dit. Att de nu är där de är i tillverkningen är ju en del av själva utvecklingen, precis som du beskriver med dessa hjälpmedel till att göra spel. Nu kanske det finns bättre alternativ till att göra vissa delar av ett spel men ska du göra ett AAA spel idag med alla "bells & whistles" så kommer du inte undan att det är ett enormt arbete där det inte räcker med 14 svettiga pojkar som det gjorde för exempelvis Bf1942.
Jag håller med dig om att kvaliteten på spel idag inte alltid är det bästa men jag undrar om det generellt har att göra med att vi förväntar oss mycket mer idag än vad vi gjorde förr. Hade golden eye 007 släppts idag i skicket de var i då, som trots allt var ett väldigt hyllat spel, så hade alla kräkts på det. Vill du spela nya spel varje dag så finns det ju Early Access och otroligt mycket indie-spel, varav många säkerligen håller liknande eller högre kvalité än många av spelen för 15-20 år sen.