I november släpps ett nytt spel i den storsäljande serien Call of Duty. Kommande Black Ops 2 lovar precis som föregångarna adrenalinfylld action och gott om ögongodis, men för det behövs ingen ny spelmotor, trots att många fans efterfrågar förbättringar på det grafiska området.

Medan konkurrenterna DICE och Crytek gärna framhåller de tekniska framstegen i Frostbite respektive Cryengine håller utvecklarna Treyarch en lägre profil och håller kvar vid en modifierad version av Id Tech 3, som i grund och botten är samma spelmotor som användes till det över tolv år gamla Quake III Arena.

I en intervju med Eurogamer berättar Treyarchs utvecklingschef Mark Lamia om bakgrunden till beslutet. Istället för att slänga ut det gamla och börja om från början uppgraderas spelmotorns beståndsdelar efter behov.

Engines, each time they get touched, they change. The creators alter them; they don't modify what they don't need to, and then they alter what they need to. You can't make a competitive product if you're not upgrading that engine along the way.

Treyarch menar att spelarnas önskemål inte har så mycket med själva motorn att göra utan istället handlar om en generell längtan efter förbättrade grafiska effekter. Detta kan uppnås med modifieringar av den befintliga kodbasen, exempelvis genom att se över systemet för ljussättning.

They want us to make a better-looking game; they want things. I don't think those are things people can't ask for. We asked ourselves that very same question - we wanted to advance the graphics. I think the questions are valid. The answer may not need to be an entirely new engine, but you might need to do an entire overhaul of your entire lighting system

I Black Ops 2 utlovas en "visuell översyn", dock utan att tumma på guldstandarden 60 FPS. Spelet släpps den 13 november till PC/Windows, Playstation 3 och Xbox 360.