Sony och Microsofts kommande spelkonsoler har fler gemensamma nämnare med dagens persondatorer än föregångarna Playstation 3 och Xbox 360, åtminstone sett till hårdvaran. På Linkedin publicerar Electronic Arts teknikchef Rajat Taneja en artikel om de tekniska framstegen, med utlåtanden som inte riktigt går hem bland datorentusiaster.

These architectures are a generation ahead of the highest end PC on the market [...] Our benchmarks on just the video and audio performance are 8-10 times superior to the current gen. The compute capabilities of these platforms and the data transfer speeds we can now bank on, essentially removes any notion of rationing of systems resources for our game engines.

Enligt Taneja är Xbox One och Playstation 4 i storleksordningen 8–10 gånger kraftfullare än föregångarna, men även en generation före dagens snabbaste PC-datorer. Han hävdar att beräkningskraften i de nya plattformarna i praktiken innebär att spelutvecklare inte längre behöver hushålla med systemresurserna.

Att de nya spelkonsolerna ligger före dagens mest högpresterande speldatorer är dock inget okontroversiellt uttalande. Xbox One och Playstation 4 innehåller systemprocessorer från AMD med åtta kärnor enligt arkitekturen "Jaguar", som huvudsakligen är anpassad för billigare bärbara datorer och strömsnåla system.

Inte heller grafikprocessorerna är någonting att skriva hem om utan liknar mellanklassare i Radeon HD 7700- och 7800-serierna. Playstation 4 innehåller exempelvis en grafikdel med 1 152 streamprocessorer, vilket kan jämföras mot 2 048 beräkningsenheter i Radeon HD 7970, som i sin tur är cirka 35 procent långsammare än prestandakungen Geforce Titan.

Sådana jämförelser är dock inte särskilt meningsfulla, men det ändrar inte på det faktum att specifikationerna för Xbox One och PS4 inte imponerar i PC-världen.