Den årliga utvecklarkonferensen GDC är ofta arena för avtäckandet av nya speltekniker och grafikmotorer, och detta års upplaga är inget undantag. Den starkast lysande stjärnan är utan tvekan satsningen på ray tracing i realtid, där både Microsoft och Nvidia slår på den stora trumman att det är framtiden för utökad realism i spel.

Nu meddelar den ukrainska utvecklaren 4A Games att de blir först ut att implementera ray tracing i ett faktiskt spel via Nvidias RTX-teknik. Det handlar om företagets kommande titel Metro Exodus, där möjligheter kommer finnas att använda sig av ray tracing för global ljussättning samt ambient occlusion.

metro_exodus_1.jpg

Utvecklarna demonstrerar finesserna i ett 2 minuter långt teknikdemo på mässgolvet, där detta körs i 4K UHD-upplösning i 60 bilder per sekund. Vilken typ av hårdvara som används för att driva scenen har dock inte offentliggjorts, men då det krävs grafikkort ur Nvidias Volta-familj för hårdvaruaccelerering av RTX-tekniken rör det sig troligtvis om förhållandevis dyra doningar under huven.

Metro Exodus släpps under hösten 2018 till PC/Windows, Xbox One och Playstation 4.