DX10: 3DMark Vantage

3DMarkVantage 2010-11-08 19-29-25-46.jpg

Egenskap

Värde

Titel

3DMark Vantage

Utvecklare

Futuremark

Genre

Syntetisk testsvit

DirectX-version

10.0

Lanseringsdatum

2008-04-28

Systemkrav

  • Grafikkort med DirectX 10-stöd

  • Processor med SSE2-stöd

  • 1 GB RAM

När man talar om syntetiska testprogram för spel är det onekligen svårt att inte ta upp långköraren 3DMark. I den nu något föråldrade upplagan Vantage är det DirectX 10 som gäller, där shadertunga speltester varvas med processorintensiva fysiktester. Här används inställningen "Extreme" vilket innebär att programmet körs i upplösningen 1920 x 1200 pixlar med 4x kantutjämning och 16x filtrering.

För att inte ge Nvidia en missvisande fördel avaktiveras stödet för hårdvaruaccelererad PhysX. Det är dessutom värt att notera att det rör sig om ett statiskt testprogram som inte nödvändigtvis representerar verklig spelprestanda.

Med de första resultaten i handen ser vi hur Geforce GTX 560 lägger sig precis ovanför Radeon HD 6870 och lämnar sin föregångare GTX 460 1 GB långt bakom. I jämförelse med det kraftigt överklockade EVGA-kortet har det dock inte mycket att säga till om.

Vänder vi istället blickarna mot Asus fabriksöverklockade kort målas en helt annan bild upp. Modellen ligger precis hack i häl med det dyrare Geforce GTX 560 Ti-kortet.