Spelplattformen Steam har funnits i över ett decennium, med gott om förändringar längs vägen. Bland annat har upplägget gått från hårt kontrollerat av Valve till mer öppet och inbjudande för indie-utvecklare, bland annat genom funktionen Greenlight. Konceptet lanserades under 2012, och låter bland annat utvecklare presentera tidigt material som användare sedan får rösta fram mot officiell Steam-lansering.

Allt har dock inte fungerat enligt Valves ursprungliga tankar. Greenlight kostar utvecklare 100 dollar i introduktionsavgift, efter vilken obegränsat antal titlar kan publiceras. Resultatet är en för många överväldigande plattform, med kritik runt bland annat att mycket mjukvara av varierande kvalitet röstas upp på ibland skakiga grunder.

The next step in these improvements is to establish a new direct sign-up system for developers to put their games on Steam. This new path, which we’re calling “Steam Direct,” is targeted for Spring 2017 and will replace Steam Greenlight.

Nu når Greenlight dock vägs ände. Valve meddelar att funktionen försvinner under våren 2017, för att ersättas av Steam Direct. Det nya upplägget ger enligt företaget en ännu mer direkt väg för utvecklare in på plattformen, då steget med användarröster försvinner. Istället får utvecklare betala en avgift per titel, vilken i sin tur öppnar upp för direkt publicering på Steam.

Alla detaljer är dock inte klara. Framför allt är Valve fortfarande osäkra på hur stor avgifter för Steam Direct ska vara. Tillfrågade utvecklare har lämnat förslag inom spannet 100 dollar till 5 000 dollar, där företaget själva söker balans mellan ett filter mot skräptitlar och tillgänglighet även för mindre utvecklare.