I takt med att nya grafiktekniker introduceras till marknaden uppdaterar finska UL sin testsvit 3DMark med prestandatester som nyttjar nyheterna. Senast på tur är mesh shaders som är en del av DirectX 12 Ultimate och fungerar i dagsläget bara med serierna Nvidia Geforce RTX 2000, RTX 3000 och AMD Radeon RX 6000.

Mesh shaders är den tredje av fyra komponenter i DirectX 12 Ultimate. Där de första två redan finns tillgängliga i spel i form av Ray Tracing och Variable Rate Shading (VRS). Den fjärde och sista delen är så kallad Sampler Feedback och är ännu inte tillgängligt i något spel på PC-plattformen. Just Sampler Feedback kommer att dra stor nytta av kommande Direct Storage vilket gör att vi lär få vänta till årets slut innan det blir en verklighet.

Syftet med Mesh Shaders är att ge högre prestanda, förenkla utveckling och öka detaljrikedom. I praktiken kommer tekniken och dess tillhörande Amplification Shaders byta ut tidigare pipeline bestående av Vertex och Geometry Shaders. Framförallt är Mesh Shaders betydligt bättre på att dra nytta av grafikprocessorernas kraftfulla parallellisering och erbjuder betydligt mer flexibilitet än tidigare lösningar då de efterliknar en Compute Shader.

Nvidia har publicerat en video som visualiserar tekniken och för den som verkligen vill gräva ned sig har Microsoft laddat upp en egen video om ämnet.

3dmark-mesh-shader-feature-test-screenshot-1.jpg

Komponenter i testsystemen

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i9-10900K @ 5,0 GHz

Inet

Moderkort

Asus ROG Maximus XII Hero Wi-Fi

Asus

Minne

2× 16 GB G.Skill Trident Z Royal
3 600 MHz, 16-16-16-36

G.Skill

Grafikkort

  • AMD Radeon RX 6800 XT (16 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3080 (10 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Super (8 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB
Samsung 860 Evo, 1 TB

Samsung

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (2004)

För att testa Mesh Shaders använder redaktionen sitt vanliga system för grafikkortstester med en Intel Core i9-10900K i spetsen, som är överklockad till 5,0 GHz över alla tio kärnor. Till det finns även 32 GB primärminne i minnesfrekvensen 3 600 MHz och hyfsat tajta timings. Givetvis finns det lite andra komponenter som ni kan se här ovan, men just processorn och primärminnet är mest intressanta enligt undertecknad, där dessa ger grafikkorten gott om utrymme att sträcka på benen.

Testet i sig kör igenom samma slinga två gånger, första utan Mesh Shaders och den andra gången med det aktiverat för att slutligen få resultat presenterat när allt är klart. Testet kördes om ett par gånger med en omstart mellan varje för att säkerställa att siffrorna stämmer. Våra tester visar också att resultaten var ganska konsekventa varje runda.

Mesh Shaders av

Mesh Shaders på

Nvidia Geforce RTX 2080 Super (8 GB)

76 FPS

426 FPS (+561%)

Nvidia Geforce RTX 3080 (10 GB)

68 FPS

593 FPS (+872%)

AMD Radeon RX 6800 XT (16 GB)

31 FPS

557 FPS (+1797%)

Med siffrorna i hand syns det en enorm ökning om flera hundra procent när Mesh Shaders aktiveras. Nvidia Geforce RTX 3080 stannar strax under 600 FPS vilket vore galet högt i ett modernt spel. AMD Radeon RX 6800 XT ligger inte långt efter. Förra generationens Geforce RTX 2080 Super ligger som väntat en bit efter, men får märkligt nog högst bildfrekvens när Mesh Shaders stängs av.

För att återvända till det som är intressant och framförallt huvudsyftet med artikeln ger Mesh Shaders en enorm prestandaökning i 3DMarks syntetiska test. Ur ett prestandaperspektiv är så klart ett syntetiskt test likt detta överdrivet och hur framtida spel nyttjar funktionen kommer bli spännande att se.