Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabbtest: 3DMark Mesh Shaders

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Varför är ökningen så enorm på AMDs kort? Typ dubbla förbättringen mot Nvidia?

För att AMD har sedan 7*** serien fram tills Raja sparkades satsat helhjärtat på Compute design arkitektoniskt. Detta har resulterat i kort som har katastrofal spelprestanda men var initiellt starkare i mining av kryptovalutor innan de nyttjade grafikminnet mer. AMD har precis börjat bryta sig från sin compute-orienterade design som Raja låste in AMD på och RDNA är första arkitekturen som utvecklats för spel.

Men det betyder inte att framgångarna inom Compute prestanda för compute applikationer har raderats från arkitekturen.

Och den här nya funktionen ska efterlikna en compute shader som är parallelliserad.

Permalänk
Medlem

Kommer detta fungera på Nvidias 1000-serie?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Pantsoff:

Kommer detta fungera på Nvidias 1000-serie?

Nej, det verkar som att Nvidia introducerade denna funktionen i och med Turing (2000-serien).

Misströsta ej dock. Innan denna tekniken blir adopterad på bred front så är 1000-serien så gammal att det inte är aktuellt att spela den sortens spel på de grafikkorten ändå.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nej, det verkar som att Nvidia introducerade denna funktionen i och med Turing (2000-serien).

Misströsta ej dock. Innan denna tekniken blir adopterad på bred front så är 1000-serien så gammal att det inte är aktuellt att spela den sortens spel på de grafikkorten ändå.

Okej, tråkigt. Hur funkar det på GCN korten? Någon som vet?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Okej, tråkigt. Hur funkar det på GCN korten? Någon som vet?

Precis som det står i artikeln, AMD börjar med stöd för detta från 6000 serien. Så inget stöd för GCN alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nej, det verkar som att Nvidia introducerade denna funktionen i och med Turing (2000-serien).

Misströsta ej dock. Innan denna tekniken blir adopterad på bred front så är 1000-serien så gammal att det inte är aktuellt att spela den sortens spel på de grafikkorten ändå.

1660-seringen är Turing?
Funkar där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

1660-seringen är Turing?
Funkar där?

Ser så ut.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Networker:

1660-seringen är Turing?
Funkar där?

Mesh-shaders är något som hanteras av "CUDA-kärnorna" hos Nvidias GPUer och 1600-serien är Turing, fast utan Tensor kärnor och RT-kärnor.

Så svar: ja, det fungerar på 1600-serien.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Underligt nog får jag höga FPS även med mesh shaders av.
NVIDIA GeForce RTX 2080 SUPER(1x) and Intel Core i7-4790K Processor
Mesh Shaders off 220.29 FPS
Mesh Shaders on 396.63 FPS
Difference 80.1 %

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730