Speldator 12-13k. Köpa nu eller vänta?

Permalänk
Medlem

Speldator 12-13k. Köpa nu eller vänta?

Hej.
Jag har tänkt beställa en dator någon gång framöver. Är det mer värt att vänta ett tag än att beställa nu eftersom nvidia just släppte sina grafikkort vilket borde göra så att andra grafikkort blir billigare? Sen släpper ju AMD sin 6-kärniga processor senare i april men kommer man verkligen ha behov av 6 kärnor i en speldator?

Över till datorn så har jag ett ljudkort, Asus Xonar DX, här hemma som ska få plats. Operativsystem kan jag fixa genom universitet. Skulle vara tacksam om ni kunde sätta ihop ett paket åt mig eller så kan jag återkomma senare om det är smartare att vänta ett tag. Kan i nuläget inte bygga ihop datorn själv så om det inte finns några fina instruktioner så ska byggnation ingå. Har inte heller någon erfarenhet med överklockning men jag kunna försöka mig på det om det känns nödvändigt och det finns bra instruktioner för det också.

Mvh,
David.

Permalänk
Inaktiv

När är någon gång framöver? Det är bättre att göra ett paket när det är dags.

Angående "nu eller vänta". Har du något speciellt spel du vill spela? Annars är det risk att du inser att 99% av alla spel är inte i din smak, och du tröttnar. Om du inte har något speciellt spel i tanke, så är det bättre du köper för kanske max 8k.

Angående "nu eller vänta" för teknik, så är det "nu" som gäller, så vidare du inte MÅSTE köpa den nyaste tekniken av någon anledning.

För spel, så blir en i5 750 och ett 5850 kort utmärkt. Du klarar dig på ca 10k för det tror jag beroende på hur mycket du lägger på dyrt chassi osv.

Har du en fet spelskärm sen tidigare? Om inte så vore det bra att sänka budgeten med ca 2k och lägga dom på en 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
När är någon gång framöver? Det är bättre att göra ett paket när det är dags.

Hade väl tänkt beställa max om 1~ månad om det finns anledning att vänta (som sagt att graffikkorten kanske sjunker i pris så småningom).

Citat:

Angående "nu eller vänta". Har du något speciellt spel du vill spela? Annars är det risk att du inser att 99% av alla spel är inte i din smak, och du tröttnar. Om du inte har något speciellt spel i tanke, så är det bättre du köper för kanske max 8k.

Det finns många spel jag tycker om (Typ allt från Valve/BioWare och sen olika spel från andra utvecklare i alla genrer). Vill kunna spela de nyaste spelen och spelen som kommer ut framöver och jag vill kunna spela dom med höga grafikinställningar.

Citat:

För spel, så blir en i5 750 och ett 5850 kort utmärkt. Du klarar dig på ca 10k för det tror jag beroende på hur mycket du lägger på dyrt chassi osv.

Jag hade funderat på HD5870 och sedan vid behov så kan jag köpa ett till och köra 2st när ett inte räcker. Jag vill ha en dator som räcker i några år framöver och således tänkte jag att man då kunde lägga ut några tusen extra för att få den "framtidssäker".

Citat:

Har du en fet spelskärm sen tidigare? Om inte så vore det bra att sänka budgeten med ca 2k och lägga dom på en 24".

Har redan en 24" så det är lungt på den fronten. Och "fet" är rätta ordet, väger 12kg!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prlan
Hade väl tänkt beställa max om 1~ månad om det finns anledning att vänta (som sagt att graffikkorten kanske sjunker i pris så småningom).

Om priserna sjunker är ofta svårt att förutse. Dock om kronan blir stark så sjunker priserna rent generellt på de flesta ställen.

Om man tittar på prisjakts pris prisutveckling så varierar priserna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=495632

Rent generellt så har jag i alla fall den uppfattningen att det kan ta ca 3 månader innan en ny produkt sjunker i pris. Fast det tycker jag du inte skall "gå efter" dvs tycker inte du skall vänta på 6 kärniga cpuer och vänta i 3 månader för prissänkning på 4 kärniga.

Är nog mer troligt att det släpps budget varianter av de 6 kärniga så de slipper sänka priserna på de andra.

Citat:

Det finns många spel jag tycker om (Typ allt från Valve/BioWare och sen olika spel från andra utvecklare i alla genrer). Vill kunna spela de nyaste spelen och spelen som kommer ut framöver och jag vill kunna spela dom med höga grafikinställningar.

Med höga grafikinställningar så räcker det med ett 4870 i nästan alla nya spel. Därav så är 5850 mer än väl i mina ögon. 5870 är inte så mycket bättre. Däremot kostar 5870 mer än den smakar.

Citat:

Jag hade funderat på HD5870 och sedan vid behov så kan jag köpa ett till och köra 2st när ett inte räcker. Jag vill ha en dator som räcker i några år framöver och således tänkte jag att man då kunde lägga ut några tusen extra för att få den "framtidssäker".

Det kommer nya plattformar vartannat år. Och då är det oftast meningslöst att uppgradera den plattformen man har om 2 år, då nytt är billigare och bättre då. Oftast i alla fall.

Att köpa 2st 5870 tycker jag är en dålig idé. Köp hellre endast 1st 5870 nu. Du kommer säkert vilja köpa ny dator efter 2 år, så köp då en helt ny dator då, som har ny CPU plattform typ "i9" och nya grafikkort serier typ "7870".

Citat:

Har redan en 24" så det är lungt på den fronten. Och "fet" är rätta ordet, väger 12kg!

Oj. Vad är det för modell?

Allt ovanstående är mina egna tankar, inga krav direkt

Återkommer snart med förslag.

Permalänk
Inaktiv

Mina förslag:

Jag tycker 9k räcker för du skall få mycket fin spelupplevelse.

Dock har jag gjort ett till paket för 12k ifall du ville ha lite mer.

9k

12k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.

12k
http://i39.tinypic.com/2woyljm.png

Måste säga att det verkar väldigt dumt med en SATA3 HDD med ett mobo som inte har SATA3...

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goodia
Måste säga att det verkar väldigt dumt med en SATA3 HDD med ett mobo som inte har SATA3...

SATA kabel fungerar.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9139...

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen MX510! Med hjälp av dom och några andra så satt jag ihop ett paket själv också. Vad tycker ni?

Kanske ska jag lägga till nå fläktar? Vet isåfall inte vilka man ska ta.
750W är för CrossFire i framtiden.
Är skillnaden mellan XFX/Powercolor/Gigabyte något att ha i åtanke?
Tog "HD5870 1GB XT" då den verkade vara lite bättre och bara en hundring dyrare än "HD5870 1GB".
Som sagt kanske jag går ner i HD5850 istället om ni inte tycker det är värt med 5870?
Är ett så dyrt moderkort onödigt?

Citat:

Det kommer nya plattformar vartannat år. Och då är det oftast meningslöst att uppgradera den plattformen man har om 2 år, då nytt är billigare och bättre då. Oftast i alla fall.

Att köpa 2st 5870 tycker jag är en dålig idé. Köp hellre endast 1st 5870 nu. Du kommer säkert vilja köpa ny dator efter 2 år, så köp då en helt ny dator då, som har ny CPU plattform typ "i9" och nya grafikkort serier typ "7870".

Jag ska bara köpa ett grafikkort nu, det andra köper jag isåfall om ca 1+ år.
Att bara lägga till ett grafikkort om ett år eller så och köra crossfire verkar vara ett billigt sätt att i framtiden öka på livslängden på datorn än att helt köpa nytt.

Citat:

Oj. Vad är det för modell?

Eizo FlexScan S2402WSE.

Permalänk
Inaktiv

Ditt chassi:
Medföljande fläktar 1st 120mm fram och 1st 120mm bak (fractal 15dB)
Fläktplatser fram 2st 120mm
Fläktplatser bak 1st 120mm
Fläktplatser sidan 1st 120/140mm
Fläktplatser topp 2st 120/140mm
Fläktplatser botten 1st 120/140mm

Köp detta när du har två grafikkort:
- 140mm på sidan som blåser in kall luft
https://www.inet.se/artikel/5321548/scythe-slip-stream-140mm-...

- 2st 120mm till så du får 2st där fram
https://www.inet.se/artikel/6308641/scythe-120mm-slip-stream-...
Flytta den som sitter där fram till utblås i taket.

Om de medföljande fläktarna inte är tysta nog, så köp 2st https://www.inet.se/artikel/6308177/motstand-12v-5-5v-3-pin för att tysta ner dom.

"XFX/Powercolor/Gigabyte"
XT är klockad lite från fabrik om jag inte minns fel.
XFX har längre garanti om jag inte minns fel.
Dock, om du skall ha crossfire sedan, och du köper ett till "vanligt" 5850, så kommer ditt "XT" att klocka ner sig till samma hastighet som det vanliga.

5850 ger dig mest prestanda per krona. Ett exempel:
http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200910/HAWX001.png
Du betalar ca 1000:- för lite extra prestanda.
Spara dom 1k till ett till kort till om 1 år (om du nu känner behovet då)

Corsair har bra kvalitet, men deras ljudnivå är inte så tyst. Så är du ljudkänslig så finns det tystare. Kolla in http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Moderkortet för 2000:- är ju onödigt dyrt.
Det jag valde ut tex, har ju crossfire stöd, och kostar 1100:-
Ser inte anledningen att betala 1000:- extra.

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen :). Uppdatering:

Böt till HD5850.
Böt nätagg till Corsair TX istället för HX (gör väl ingen märkbar skillnad? Förutom priset då). Valde att inte välja "be quiet!" då ljudnivån inte är något jag brukar störas av.
Böt moderkort till Asus P7P55D-E PRO vilket är billigare än det förra men fortfarande ganska dyrt men det var det billigaste jag hittade med SATA III och USB 3.0 samt CrossFire stöd. Med P7P55D som du valde ut måste man väl köra ett kort i PCI-E x8 porten och ett i PCI-E x4 porten? Står "Dual x8+x4" iallafall men det kanske betyder något annat? Isåfall skulle det väl ge en prestandaminskning mot 2st x8? P7P55D-E PRO har ju även USB 3.0 och SATA III som sagt.
Så jag behöver inte köpa till någon fläkt förrän jag köpt det andra grafikkortet? Tänkte att det kunde vara lika bra att köpa nu för det är ju inte så dyrt och så får inet sätta in dem så slipper jag.

Synpunkter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Synpunkter?

För 13000 får du definitivt plats med ett HD5970 om du väljer AMD, ger högre spelprestanda.

Skulle du vilja ha en dator för nuvarande pris så får du minst ett HD5870 istället för ett HD5850 för samma pris om du väljer AMD.

Hade det inte varit spel du sysslat med så hade jag tyckt att sämre grafikkort till förmån för bättre processor hade varit ok.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

om du väljer ett 750 tx så kommer du få ett råttbo i ditt chassi. Välj hx istället då det kommer förbättra kabeldragningen och där med luftflödet, sen så får du 2+ år garanti mer än tx.

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
För 13000 får du definitivt plats med ett HD5970 om du väljer AMD, ger högre spelprestanda.

Skulle du vilja ha en dator för nuvarande pris så får du minst ett HD5870 istället för ett HD5850 för samma pris om du väljer AMD.

Hade det inte varit spel du sysslat med så hade jag tyckt att sämre grafikkort till förmån för bättre processor hade varit ok.

Lät intressant. Har du förslag på ett paket? Vet ingeting om AMD, tycker de flesta verkar ta i5(eller i7) även till speldatorer. Samtidigt verkar det inte nödvändigt att ta ett 5870 då prestandaökningen tycks kosta mer än det smakar och jag antar att det är ännu mer oprisvärt att gå upp i en 5970? Sen om jag kör CF med 5850 i framtiden borde det väl räcka mer än väl?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dskjono
om du väljer ett 750 tx så kommer du få ett råttbo i ditt chassi. Välj hx istället då det kommer förbättra kabeldragningen och där med luftflödet, sen så får du 2+ år garanti mer än tx.

Böt tillbaka till HX. Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

http://www.thinkcomputers.org/asrock-p55-extreme-intel-p55-lg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Lät intressant. Har du förslag på ett paket? Vet ingeting om AMD, tycker de flesta verkar ta i5(eller i7) även till speldatorer. Samtidigt verkar det inte nödvändigt att ta ett 5870 då prestandaökningen tycks kosta mer än det smakar och jag antar att det är ännu mer oprisvärt att gå upp i en 5970? Sen om jag kör CF med 5850 i framtiden borde det väl räcka mer än väl?

Böt tillbaka till HX. Tack för svaret.

HD5970 är mer pålitligt och effektiv lösning jämfört med två kort i crossfire. Sen är grafikkort den bästa investeringen om man vill att datorn ska hålla för spel ett bra tag framöver. kort som HD5850 kommer vara ganska dåliga om ett eller två år men det värsta håller längst vilket kanske inte kommer vara bäst i två år men nästintill garanterat klara alla spel utan värre kompromisser i två år. Du köper inte prestandaökningen för nuet utan för framtiden.

Ska man ändå lägga så mycket pengar som 12000 på en speldator finns det ingen anledning att snåla på den i särklass viktigaste komponenten.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Bättre att köpa ett 5850.

Sen när priset gått ner lite mer köp 1 till så har du 5970 för 3500 ist för 5000+.

och köra 3 way sli senare när korten faller eller köpa helt nytt ist för att trycka i 5 lax

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

"Skadeglädje är dubbel glädje!"

Permalänk
Medlem

Haha ska du spela så välj en Intel i7 för 3000 kr och sen ett nvidia geforce 210!! För intel är sjukt bra i spel! Nej Amd presterar lika bra i spel men gör datorn 1000kr billigare! Detta kan du lägga på ett bätre grafikkort (i detta fallet ett 5870 ist för 5850) vilket gör skillnad! Du får alltså precis samma prestanda i spel med en phenom II x4 som med en intel I5 om du kör med ett t.ex 5870. Då är det ju onödigt att köra på intel, som är mycket dyrare!:)

Såg att folk rekommenderart I5 + Hd5850. Kör på en amd phenom II x4 + ett HD5870 istället! Mycket bättre prestanda, för samma pris!:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Enligt http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6193&page=8 presterar ju i5 bättre än phenom 2 x4 i flera spel?
För mig lutar det just nu åt ett i5 paket. Om jag köper ett 5850 och ett till senare borde det räcka ganska länge, sen kan jag ju kasta ut dem och köpa ett nytt grafikkort då det behövs.

Är det onödigt att köpa ett moderkort med USB 3 och SATA 6Gb/s? Blev ju 1,9k för det men samtidigt hamnar jag under min budget ändå (11,800kr).

Derileec: Skärm behöver jag inte och inte den dyra kylningen då jag inte vet hur man överklockar

Permalänk
Medlem

PowerColor Radeon HD5970 2GB

Gigabyte GA-P55A-UD4

Intel Core i5 750, 2.66GHz

Corsair TX 850W 80+

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3

Fractal Design Define R2, Svart (går enkelt att modifiera för att rymma HD5970).

500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ

13 349 kr från Inet (med fraktfritt Sweclockers blir det 59 kr billigare)

Bästa datorn du kan få för de pengarna skulle jag tro.

Det finns bra guider på nätet om hur du bygger ihop datorn. Även hur du modifierar R2 för att rymma HD5970.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lupizza
http://itel.se/pkgconf.php?id=18

Nej.

Permalänk
Medlem

Känns svårt att motivera ett köp av en 5970 för 6000:-. Jag väger mellan antingen 5850 eller 5870 just nu.

Permalänk

1+ på AMD + 5870 eller 5850

Har själv ett klockat 5850 och måste säga det presterar sjukt bra maxar lätt dom spelen jag testat hittils

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Tror jag kör på i5 dock. Hur ser detta paket ut då? Om jag beställde det nu skulle jag väl bli nöjd?

Permalänk

Ja det ser bra ut, du kommer bli nöjd.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Kommer minnena att klocka ner sig från 1600 till 1333? På inet står det "Hastighet: 2200/1600/1333/1066MHz", inte 1600(O.C.) som det står på vissa andra moderkort. Borde inte det betyda att de inte klockar ner sig, eller? Förstår inte riktigt hur det där funkar.

Permalänk
Skrivet av Prlan:

Kommer minnena att klocka ner sig från 1600 till 1333? På inet står det "Hastighet: 2200/1600/1333/1066MHz", inte 1600(O.C.) som det står på vissa andra moderkort. Borde inte det betyda att de inte klockar ner sig, eller? Förstår inte riktigt hur det där funkar.

Ja minnena kommer att starta på 1333MHz, men du kan ändra den inställningen i bios.

Ditt förslag såg bra ut, men som sagts förut, så är ett 5850 mer prisvärd än ett 5870.

Det säger jag som har 2st 5870 i CF

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

Nåt att tänka på är att ljuddämpningen på fractal design lådan kommer lukta illa ett tag, sitter bitem plattor i den som har en gummiaktig lukt. Stank väl gummi i rummet en 2-3 veckor för mig innan lukten försvann.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog byta ut nätagget, 750w är lite väl mycket för under 900 får du 650w, modulärt från Fractal Design.
Där tjänar du 400:-

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Tappar man garanti om man klockar upp minnena till 1600MHz? Och tappar man den extra garantin man fick av byggnationen om man öppnar upp burken och lägger in ljudkortet?