Permalänk
Medlem

Återigen en tråd om GX640

Ursäkta att ännu en tråd skapas om denna dator!

Mailade CLICKok:s support och frågade dels om hur många som kommer in på måndag och om grafikkortet.

Jag skrev utförligt och sade: På eran sida står det att datorn kommer ha GDDR5 GPU, denna information stämmer om man jämför med MSI:s egen hemsida. Men har tittat på andra återförsäljare där det står DD3 minne, undrar därför vad som gäller?

Detta är svaret jag fick från deras support:

Hej och tack för ditt mail,

Kommer 12 st den 12 april.

Videominne
1 GB DDR3 SDRAM

Ha nu en fin dag och hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar!

Vad är nu detta, kommer det bara bli DDR3 i alla fall? Isåfall tänker jag köpa en DELL

Permalänk
Medlem

lol, verka ju en aning skumt, är det samma med GX740 tro?

Jag beställer ju knappast från deras sida om det inte äns är den orginella GX740.:o

Står ju längst ner.

OBSERVERA!

Produktbilden ger dig generellt intryck av produktinformationen och behöver nödvändigtvis inte se ut precis som på bilden.

Vi förbehåller oss för tryckfel, ändringar av priser och specifikationer utan varsel.

Tror jag väntar ett tag med att beställa, tills informationen stämmer. Som jag ser det nu så är det en ren fake version ju.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 48" C4 OLED @ 144 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haku
lol, verka ju en aning skumt, är det samma med GX740 tro?

Jag beställer ju knappast från deras sida om det inte äns är den orginella GX740.:o

Står ju längst ner.

OBSERVERA!

Produktbilden ger dig generellt intryck av produktinformationen och behöver nödvändigtvis inte se ut precis som på bilden.

Vi förbehåller oss för tryckfel, ändringar av priser och specifikationer utan varsel.

Tror jag väntar ett tag med att beställa, tills informationen stämmer. Som jag ser det nu så är det en ren fake version ju.

Vänta med att beställa? Du skriver ju i din sig att du redan har en, och att den har ddr5.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

Gjorde en uppföljning på detta för er som är intresserade

Min nya fråga till företaget: "Så ni har fel information på er hemsida?"

Svar:

Hej och tack för ditt mail,

Specar på 640 och 740 blandades ihop. Nu felet har fixat

Ha nu en fin dag och hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar!

Permalänk
Medlem

Med andra ord så kan man kasta GX 640 i sjön.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

hm, om det skiljer 1k mellan varianterna är det mycket mer värt att köpa 740 med 5870 GDDR5, eller vad säger ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

shieeet, nu har "alla" leverantörer ändrat sin status och menar att gx740 kommer 05/06. Orkar man vänta så länge (om den ens kommer då, de har ju ändrat leveransdatum 10000ggr)?

Sugen på att köpa på deviltech istället <3

Permalänk
Medlem

Gx740 är MYCKET vassare med sitt GDDR5 .
Tro mig, det är värt skillnaden.....

Leveransen på GX740 kommer att dröja som sagt. Tog en månad efter release för G73an att landa hos någon i Sverige.

Och Gx740 blev just släppt, så räkna med en månad där också.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeddius
Gx740 är MYCKET vassare med sitt GDDR5 .
Tro mig, det är värt skillnaden.....

Leveransen på GX740 kommer att dröja som sagt. Tog en månad efter release för G73an att landa hos någon i Sverige.

Och Gx740 blev just släppt, så räkna med en månad där också.

Är du nöjd med din G73? Tror du GX740 kommer vara ett bra alternativ till den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Thornblom:

Tror helt klart att GX 740in kommer att hålla måtten för spel och dylikt.
Folk har mycket funderingar kring kylningen då den endast kommer med en fläkt och G73an med nästan samma specs kommer med två.
Ett minus på Gx740in är väntetiden. Den blir lång tyvärr.

Mitt tips är att om du köper GX740an så bör man köpa en kylplatta.
Zalmans NC 2000 rekommenderas starkt, Har en själv.

Angående G73an så kommer jag återkomma med reviews och dylikt gällande den när den landat hos mig, kommer levereras på Fredag troligen.

Kruxet som jag ser med Gx740an är att den kör med Dual core medans G73an kör Quad core... därav så är G73an lite med säker inför framtiden.
Dock så skiljer priserna mellan de två otroligt mycket, bara tumma och måtta och fundera på om det är värt tusenlapparna som man får lägga imellan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm blir att vänta då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vafan tänker MSI med.Hur i helvete kan man välja att använda ddr3 när det flashhalsar något enormt.......

Permalänk
Medlem

Pengar.
Kan tänka mig att dem kommer tjäna massor på Gx640 pga av GDDR3 och folket som köper Laptopen och är helt ovetandes om att minnena på grafikkortet är en ordentlig flaskhals.

Kan tänka mig att dem får ut GDDR3 korten väldigt billigt.
För mig är det helt oförståligt att ens denna versionen av GX640 ens existerar.
Versionerna i USA har alla i7 - 720m processorer och GDDR5 grafikkort ( GX640)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken socket MSI-datorerna har?

Är i5 430 socket 988 eller 1288?
Skulle det gå för en lekman att uppgradera cpu till en i7?

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk

EU versionen ska ha GDDR5 också, står på msi's sida iaf. Notera att det inte står att spec. kan skilja beroende på vilken land det gäller, utan det där är för EU versionen.

http://uk.msi.com/news.php?news_no=17

http://www.notebookcheck.net/Newsentry.153+M5f4809b5eeb.0.htm...

Men en i5 cpu så behöver man inte lika mkt kylning som med en i7 720qm, 720'n tillverkas fortfarande i 45nm medan i5 i 32nm. Och 720qm har 45w TDP, i5 35w. Jag skulle rekommendera kylplatta oavsett, det blir mycket mera ergonomiskt och datorn blir tystare och svalare.

Permalänk
Medlem

Jag har frågat webhallen igår om det är GDDR3 eller GDDR5 i GX640 och dom sa "Grafikkortet skall ha GDDR5"

Permalänk
Medlem

Konstigt att ClickOK säger GDDR3.
Kan det vara så att det kommer att komma ut 2st versioner av GX640 i Sverige?.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeddius
Konstigt att ClickOK säger GDDR3.
Kan det vara så att det kommer att komma ut 2st versioner av GX640 i Sverige?.

Jag tror att alla har GDDR5, men ClickOk blandar ihop det igen, för överallt jag har läst så ska GX640 ha GDDR5

Såg precis på core system att GX740 ATI Radeon HD 5870 har DDR3 :S
För några dagar sedan va det DDR5 , varför håller dom på och ändrar fram och tillbaka, man blir ju totalt förvirrad...

Permalänk

740 har garanterat gddr5. Och alla officiella källor som msi osv säger att även 640 EU versionen har det.

Permalänk
Medlem

Ja, clickok gjorde ett misstag och dom har sagt det, efter jag frågade så svarade dom och sa det var ett DDR5.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eliaz
Någon som vet vilken socket MSI-datorerna har?

Är i5 430 socket 988 eller 1288?
Skulle det gå för en lekman att uppgradera cpu till en i7?

Kolla här, ser lovande ut:
http://www.youtube.com/user/Frostycomputers#p/u/5/7wUL26hAolY

Men om du vill ha snabbare dator har du nog mer glädje för pengarna om du byter HDDn mot en SSD-disk. Påverkar visserligen inte framerates etc., men datorn upplevs som mycket snabbare. i5:an är fullt tillräcklig för i stort sett alla spel, grafikkortet är flaskhalsen.

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade så går det nu att köpa MSI GX640 ifrån USA, det går även lägga till I7 och liknande om man skulle vilja det

XOTIC

Någon erfaren som kan säga hur mkt det skulle kosta mig i svenska kronor med frakt och allt? Och hur lång tid skulle det ta att beställa?

Tack så mycket på förhand

PS: Har ringt runt till lite mer återförsäljare och 70% säger att det kommer bli GDDR5 grafik, men de vågar inte lova något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vexxan
För er som är intresserade så går det nu att köpa MSI GX640 ifrån USA, det går även lägga till I7 och liknande om man skulle vilja det

XOTIC

Någon erfaren som kan säga hur mkt det skulle kosta mig i svenska kronor med frakt och allt? Och hur lång tid skulle det ta att beställa?

PS: Har ringt runt till lite mer återförsäljare och 70% säger att det kommer bli GDDR5 grafik, men de vågar inte lova något

Kan tänka mig att det blir så här

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vexxan

XOTIC

För någon vecka sedan kollade jag xoticpc.com efter fraktavgift och då låg den på ca 220$.
Kollade igår på excaliber eller vad dom heter, och deras frakt låg igår på 113$.
Tänkte att jävlar, det var skillnad i fraktpris så jag gick till xoticpc igen igår för att kolla och nu stod det 500$ för frakt till sthlm för asus g73.
Japp du såg rätt, 500$ = ~3600kr

Jösses!

Nu kan jag fetglömma xoticpc.com

*edit*
glöm vad jag skrev, jag hade visst lagt två stycken i varukorgen. När jag tog bort en blev fraktien ~220$ igen.

Iofs tycker jag det är anmärkningsvärt att frakten fördubblas om man beställer två stycken.
xoticpc är fortfarande dubbelt så dyra i frakt som excaliber.
*slutedit*

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

De sa till mig att frakten är på 240$.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xlnt
Kolla här, ser lovande ut:
http://www.youtube.com/user/Frostycomputers#p/u/5/7wUL26hAolY

Men om du vill ha snabbare dator har du nog mer glädje för pengarna om du byter HDDn mot en SSD-disk. Påverkar visserligen inte framerates etc., men datorn upplevs som mycket snabbare. i5:an är fullt tillräcklig för i stort sett alla spel, grafikkortet är flaskhalsen.

Det framgår inte vilken i7 han byter till. Har för mig att i7 620 inte har samma socket som i7 720 men jag kan ha fel.

Skulle vara intressant att veta exakt vilken socket gx740 har.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

Hittade info på msi's hemsida (döh)
http://eu.msi.com/index.php?func=downloadfile&dno=10367&type=...

i den står: socket mPGA 989

Det ska väl stå 988, vilket är mycket goda nyheter för det innebär att man kan uppgradera hela vägen till i7 920XM om man skulle vilja.

Nu blev datorn väldigt intressant i mitt fall.
Procerssorer blir ju som bekant mycket billigare efter ett tag.
Om ett år kanske man får en i7 720 för 2000kr.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

Om man nu byter ut GX740s i5 till i7, kommer den klara av den extra värme och energi? Funkar det att bara använda en kylplatta eller måste man modifiera värmen inne i själva datorn också? Kanske svårt att veta när den inte har släppts än ;p men någon kanske är duktig på sånt här

Permalänk
Medlem

Om du byter till en i7 Quad som har 45w TDP blir det såklart varmare.
Dock inte så varmt att du måste modda. Med kylplatta kommer det fungera utmärkt, men att spela Bad Company 2 i längre perioder utan kylplatta är nog inte att rekommendera då.

Visa signatur
Permalänk

Eftersom den finns med i7 så är kylningen säkerligen dimensionerad för detta. Kylplatta är nog inte fel oavsett