Ipadhysteri i New York

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Va?
Du kan väl inte ha undgått att folk stör sig på att man inte kan multitaska?

Bara det är en begränsning utan motsvarighet.

Menade inte multitasking, utan att man inte kan installera vad man vad man vill på den.

Som sagt verkar det det på gång ju på gång med OS 4.0.
Multitasking för tredjepartsprogram, Apple's kan redan göra det.

Edit:
Måste tilläga att jag inte ser någon katastrof i att multitastking saknas. Visst hade det varit bättre (det är väl därför det kommer), men det är inte en dator vi snackar om. Man använder inte en iPad/iPhone på samma sätt som en dator.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
N900 har flash.

Nej Nokia N900 har Flash 9.4 som inte är en full, helt 10 kompatibel version.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

rastersize, Apple är ingen tillverkare så de betalar för mer än bara komponenterna också. Taiwaneserna som anställer kineserna för att sätta ihop den ska nog ha mer än $10 dollar också. Snarare så den kostar 300 - 350 dollar för dom, sen ska återförsäljarna ha lite och från Apple har man gratis frakt. De tjänar förmodligen bra mycket mer på tillbehören till den. De har precis samma kostnader som alla andra, något högre de de tog fram en specialdesignad ARM-processor (som iofs är för nästa iPhone) också.

Apples mainstreamprodukter är inte ett dugg dyra om man jämför liknande, men de är nog bättre på att lyckas få kunderna ta applecare/förlängd garanti och så vidare och sen säljer de inte lågbudgetgrejer vid sidan om flagskeppen. En-processor Mac Pro är dock helt jävla värdelös prismässigt, iMac skulle jag säga är bättre än konkurrensen, finns faktiskt inga jämförbara och desktop + bra skärm kostar iaf som en iMac vilket som. Mac pro med dubbla processorer spöar tom PC-workstations med identisk hårdvara prismässigt. Helt klart värd sitt pris för användarna av den, t ex post-production hus. Går tom att göra online-redigering på den numera. Något som inte görs på Windows-burkar utan det är specialhårdvara som brukar gälla för det. Saker att klaga på finns det dock alltid. Men är det inte rätt produkt så köp det helt enkelt inte. Det är inga bra budget eller företagsdesktops, men allt beror ju på vad det ska användas till, finns företag som i princip inte behöver några vanliga kontorsdatorer. Där behöver det inte vara fel, även om de flesta lika gärna kan köra Windows-burkar så lär de knappast förlora något på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Nej Nokia N900 har Flash 9.4 som inte är en full, helt 10 kompatibel version.

Så om inte den senaste versionen stöds så kan man lika gärna skrota det?

Inte för att jag själv bryr mig. En n900 lär väl utrustas med flashblock för att bli användbar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Menade inte multitasking, utan att man inte kan installera vad man vad man vill på den.

Som sagt verkar det det på gång ju på gång med OS 4.0.
Multitasking för tredjepartsprogram, Apple's kan redan göra det.

Edit:
Måste tilläga att jag inte ser någon katastrof i att multitastking saknas. Visst hade det varit bättre (det är väl därför det kommer), men det är inte en dator vi snackar om. Man använder inte en iPad/iPhone på samma sätt som en dator.

Fasst det var kanske det jag menade med begränsning?

Självfallet finns det inte någon killer-app som utvecklas utanför apples store eftersom det inte direkt är lönt att lägga massa tid på att utveckla ett program *ingen* kan köra...

Uppenbarligen använder man inte en iPad/iPhone på samma sätt som en dator eftersom det inte går.

Att iphonen framställs som en smartphone och inte fixar multitasking är patetiskt. Att iPaden som påstås vara en konkurrent mot en netbook inte har multitasking är direkt löjeväckande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Så om inte den senaste versionen stöds så kan man lika gärna skrota det?

Inte för att jag själv bryr mig. En n900 lär väl utrustas med flashblock för att bli användbar.

Nokias surfplattor har kört flash sedan den kom ut 2005, någon fullfjädrad flash som levererar samma apps och upplevelse som PC-varianten har ännu inte kommit, 9.4 betyder att alla flash 10 applikationer inte kommer fungera. Det är ett slags mellanting. 10.1 levererar samma upplevelse och spelar samma videos och flashprogram som desktopversionen. Handikappade versioner slår sällan igenom. Det är ungefär som att du skulle försöka köra flash 9 idag. I princip funkade inte Flash 9.4 på N900 med Youtube så man kan verkligen fundera på vad som var meningen. Åter igen Adobe har inte visat ännu att de klarar av detta i en skarp produkt och hålla det i synk med desktop-utvecklingen. Flashapplikationer uppdateras väldigt snabbt, så nej gamla versioner eller versioner som inte implementerar det som används när de uppdaterar sina flashprogram är inte användbara. Skulle iPhone ha skeppats med flash 9 för telefoner skulle alla blivit tokiga och Apple skulle bli stämda, folk skulle kasta iPhones i huvudet på Steve Jobs och Adobe skulle få ännu mer bad rep än nu.

Permalänk
Medlem

Körde flash 9 till rätt nyligen på en dator, fungerade fint för det allra mesta. Eller jae, rätt värdelöst - precis som det senaste adobe har att erbjuda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Körde flash 9 till rätt nyligen på en dator, fungerade fint för det allra mesta. Eller jae, rätt värdelöst - precis som det senaste adobe har att erbjuda.

Saken är dock att 10.1 för mobiler inte är samma sak som 10.1 för desktops utan har potential att vara bättre. Visserligen pallar inte mobilhårdvaran 1080p än. Men det är en bättre arkitektur än desktopvarianten som fortfarande måste köra in allt den får hjälp med av gpun i sitt softwaredrivna system. Lyckas Adobe med det kommer operatörerna få det tungt att klara all den trafiken... Folk kommer inte behöva speciella apps och lågbitrate strömmar, de kommer köra samma som till desktops (fast 1080p kan vi utesluta, men det gäller ju macs också så länge vi talar flash player).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
rastersize, Apple är ingen tillverkare så de betalar för mer än bara komponenterna också. Taiwaneserna som anställer kineserna för att sätta ihop den ska nog ha mer än $10 dollar också. Snarare så den kostar 300 - 350 dollar för dom, sen ska återförsäljarna ha lite och från Apple har man gratis frakt. De tjänar förmodligen bra mycket mer på tillbehören till den. De har precis samma kostnader som alla andra, något högre de de tog fram en specialdesignad ARM-processor (som iofs är för nästa iPhone) också.

Apples mainstreamprodukter är inte ett dugg dyra om man jämför liknande, men de är nog bättre på att lyckas få kunderna ta applecare/förlängd garanti och så vidare och sen säljer de inte lågbudgetgrejer vid sidan om flagskeppen. En-processor Mac Pro är dock helt jävla värdelös prismässigt, iMac skulle jag säga är bättre än konkurrensen, finns faktiskt inga jämförbara och desktop + bra skärm kostar iaf som en iMac vilket som. Mac pro med dubbla processorer spöar tom PC-workstations med identisk hårdvara prismässigt. Helt klart värd sitt pris för användarna av den, t ex post-production hus. Går tom att göra online-redigering på den numera. Något som inte görs på Windows-burkar utan det är specialhårdvara som brukar gälla för det. Saker att klaga på finns det dock alltid. Men är det inte rätt produkt så köp det helt enkelt inte. Det är inga bra budget eller företagsdesktops, men allt beror ju på vad det ska användas till, finns företag som i princip inte behöver några vanliga kontorsdatorer. Där behöver det inte vara fel, även om de flesta lika gärna kan köra Windows-burkar så lär de knappast förlora något på det.

Du behöver inte predika för mig, har en Mac Pro, MacBook, AppleTV och iPhone 3G.
Jag skrev dessutom inte ett ord om att Apples produkter skulle vara dyra. Dyr är dessutom ett subjektivt ord.

Jag rapporterade bara vad komponenterna i iPad:en uppskattas kosta. Sen la jag till en liten fotnot för att inte få någon "aaahaha-guuud hur kan apple ta så mycket mer än vad den kostar att göra"-(idiot)person över mig. Sen så har Apple för det mesta högre marginaler (ej inräknat vad det kostar Apple att producera mjukvaran för hårdvaran) än vad DELL, HP, Asus och så vidare har. Troligen främst för att Apple också utvecklar en stor del utav mjukvaran som körs på hårdvaran till skillnad ifrån DELL/HP/.../Asus som bara kör in Windows/Linux. Jag anser dock att det mervärde som Apple-hårdvara ger mig i form av mjukvara gör att det är det värt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Flash i icke Lite-version finns fortfarande inte till någon handhållen enhet överhuvudtaget.

Hur kommer det sig att 10.1 finns till Android men inte till iphone?
(det där kan ha låtit sarkastiskt, men det var det inte. läs det som en helt uppriktig fråga)

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Hur kommer det sig att 10.1 finns till Android men inte till iphone?
(det där kan ha låtit sarkastiskt, men det var det inte. läs det som en helt uppriktig fråga)

Det finns inte, 10.1 har inte skeppat än. Du kan inte köpa någon Androidtelefon med 10.1 skeppandes tillsammans med den. Beta kan du bara få tillgång till för vissa telefoner och det behöver inte vara öppet för allmänheten. Palm WebOS/Pre är fortfarande de som kommit längst i strået. Men du kan inte köpa någon Palm Pre med förladdat Flash än för det är inte släppt officiellt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Det finns inte, 10.1 har inte skeppat än. Du kan inte köpa någon Androidtelefon med 10.1 skeppandes tillsammans med den. Beta kan du bara få tillgång till för vissa telefoner och det behöver inte vara öppet för allmänheten. Palm WebOS/Pre är fortfarande de som kommit längst i strået. Men du kan inte köpa någon Palm Pre med förladdat Flash än för det är inte släppt officiellt.

Nej ok, rent så finns det inte ute till Android än eftersom 10.1 inte är släppt. Men det är ju bekräftat från alla håll att det kommer till Android mer eller mindre samtidigt som 10.1 släpps
Poängen här som jag försökte fråga om var varför det snart finns till Android men inte iphone.

Saxat från http://www.engadget.com/2010/02/15/adobe-brings-air-to-androi...

Citat:

As to Flash Player 10.1, that's also heading to Android, to be completed within the first half of this year, while also including support for WebOS, Symbian, Windows Mobile and BlackBerry devices.

Återigen är det här helt uppriktiga frågor från mig eftersom jag gärna blir mer insatt i frågan.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Ripcurl08, telefonleverantörerna måste stödja och uppdatera för att du ska få det, ARMv6 hårdvara som många både gamla nya Androidlurar använder kommer inte stödjas. Mobilvarianterna kommer inte poppa ut samtidigt till alla OS och till alla telefonmodeller. Många kommer som sagt inte stödjas, nämnas kan nya HTC Legend som har Qualcomm MSM 7227 göras, samt alla andra telefoner med samma processor/SoC. Adobe har jobbat i sitt Open Screen Project med olika leverantörer och bolag sedan två år tillbaka. Apple brukar inte visa upp demos på det sättet som HTC, Palm osv gjort. Så jag skulle inte säga att det inte hänt något där bara för att vi inte sett något. De är som sagt inte klara med sin underprodukt än hur som helst. Tvekar inte på att Apple hakar på. Men de har inte jobbat tillräckligt nära med Adobe för att vara först i att leverera något. De har o andra sidan haft fullt upp med sitt eget, vilket de flesta andra också haft, men där ska du tänka dig att det även finns många leverantörer både av mobiler och plattformar för att bygga mobiler.

Som sagt, leverantörerna måste baka in det, hårdvaran måste stödja det, mjukvaran måste stödja det. Flash är inte någon Dalvik APK/Java-applikation som alla kan installera och använda, det är optimerad C-kod som måste portas och drivrutinerna måste klara av att hantera de höga kraven flash har. iPhone 3GS och iPad, och nästa iPhone är hårdvarumässigt kapabla, men mjukvarumässigt hade det inte fungerat även om Apple var det företag Adobe hade det närmaste samarbetet med, de kan inte vänta 2-3, 6 månader. Då är det redan dags för nästa iPhone. Precis som många inte kommer uppdatera gamla telefoner för flash så kommer vi säkert heller aldrig se det på 3GS heller. Utan det blir en ny och fin features i en framtida produkt... Precis som för Symbiantelefonerna osv. N97 kommer heller aldrig få det.

Du ser t ex inga demos på Symbian-telefoner här - http://www.adobe.com/devnet/flashplayer/articles/mobile_demos... Utan det gäller en handfull enhet, det är dom som får det först. För att ta en produkt där Dell 5" tablet kommer förmodligen runt sommaren. Vilket är varför inte iPad har flash. Man kan inte döma dagens produkter med morgondagens standarder även om jag själv inte tycker det är någon höjdarprodukt förstår jag Apple och varför de gör som de gör. Har du sådana standarder kommer du bli besviken på flash i Androidlandskapet också.