Permalänk
Medlem

Ny kylare på g.

Tjena halloj...

Sitter i skrivande stund och funderar på vilken kylare som skulle kunna tänkas passa bäst in i följande:

Prolle: Intel Q9650 @ 3.8 Ghz
Mobo: Asus P5Q-E
Chassi: Silverstone Raven RV01
G-kort: Sapphire 5850

De jag funderat på är:

Noctua NH-C12P SE14

Noctua NH-D14

alt. en vatten variant typ H50.

Min tanke är det att Noctuas liggande modell måste tillföra ett betydligt bättre flöde över resten av moderkortet då den blåser ner luften genom kylflänsarna på moderkortet.

Men är det nödvändigt?

Har i dagsläget inga problem med värme och sitter med en Tai Sol kylare av okänt ursprung.

Noctuas stående modell är ju grym... inget snack om saken... Men den drar ju luften förbi moderkortet istället för ner på det.

Corsair H50 är ju bra den också, dock inget luftflöde över resterande komponenter alls.

Är jag ute och cyklar med mina funderingar eller har ni några andra bra förslag eller idéer?

Tacksam för svar

Ha en fortsatt underbar dag.

Visa signatur

Intel C2Q 9650 / Samsung skit minnen / ATI Radeon 5850 / Samsung 22"

Permalänk
Avstängd

Jag installera Noctua NH-D14 för ett par veckor sedan.

Finns inte mycket att klaga över ..förutom storleken, den är verkligen enorm men kyler väldigt bra må jag säga.

Kör den på min i7 920 @ 3.8 Ghz men är inte riktigt klart med klockingen men bör inte vara problem att köra den på 4.0 ghz heller så kan inte annat än att rekommendera Noctua NH-D14.

Om du missat att läsa om d-14 på swec egna test så kan du göra det här
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6211&page=3

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D - Intel i7 920 + NH-D14 @ 4.0 GHz - Asus P6T deluxe V2 - OCZ XTC Platinum 6 GB 1600Mhz - Radeon HD5870 2GB - 2st 74GB Western Digital VelociRaptor (Raid0) - 3 stycken Samsung 2233rz (Eyefinity)

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också D-14 köpte via inet och vart hel nöjd. Temp skillnaden gav mig gåshud!

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,
Corsair Force 60Gb, Samsung F3 Spinpoint 1Tb.

Permalänk
Medlem

Tackar för inläggen

Har kollat på fler recentioner ang. D-14 och visst verkar den bra (dock stor som ett hus)

Får nog ta och beställa en sådan och se om man får plats med minnen i alla slottar sedan ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Värsta fall får du ta bort kylflänsarna på ram minnena.

Edit: Om du har några vill säga Själv har jag inga så det var inget problem.

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,

Permalänk
Medlem

Kollade länken och jösses vad stor och tung den är!
Tar inte moderkortet stryk av det?

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorkin

Inte vad jag har märkt flyttat mitt chassi en del, bara man är försiktig är det lugnt:)

Edit: Det finns tyngre kylare ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorkin

Tänkte försöka mig på att få till någon form av upphängning för att hjälpa till lite med vikten.

Backplaten är väl iofs ganska stor den också, så den sprider ju ut vikten på en relativt stor yta så det borde inte vara några prob. (kanske dock inte ska ha den med sig på studsmattan^^)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör en H50 nu och är nöjd. Liten och smidig.

I de test sweclockers gjorde så körde dom antagligen med 1 fläkt?

I alla fall. Efter lite pillande och ändringar med bla 2 fläktar. Vrida på radiatorn så fick jag en total temp skillnad på 9 grader.

Och om nu denna ligger i jämn klass med Noctua så borde H50 kyla bättre med dubbla fläktar osv. Men jag har sett tester som vissa att Noctua kyler 10 grader kallare än H50.... Och sen kan man väll installera 1 till 120mm på noctua..(som om den inte är stor nog =P)

Min H50 har dok börjat göra nåt irreterande ljud ifrån sig. Så fundera på att byta in den mot en Noctua istället. Men den känns för stor.

Sen har jag kollat lite på CoolIt ECO, Men lite för lite tester på den. Men enligt coolit sälva så ska den prestera bättre en H50 enl deras test.

Permalänk
Medlem

h50 har en massa onödiga mekaniska delar som låter/kan gå sönder jämfört med en rejäl heaptipekylare och prestrerar sämre. enda anledningen till att välja h50 är ifall man inte får plats med en heatpipekylare.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | 5080FE | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | da v3 | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
h50 har en massa onödiga mekaniska delar som låter/kan gå sönder jämfört med en rejäl heaptipekylare och prestrerar sämre. enda anledningen till att välja h50 är ifall man inte får plats med en heatpipekylare.

Eftersom de enl corsair verka vara ett vanligt fel att Pumpen börja låta med ett skorrande ljud så vet jag inte om jag vill ha en ny H50 i utbyte. Då den kanske oxå får samma fel.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Finns lite fakta åt TS

H50 vs Noctua NH-D14 that is!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir en ny fin D14 för min del, sedan skulle jag vilja få tag på en uppsättning nya fläktar till mitt raven chassi så man får ännu mer fart på luften

Funderar på att köra noctua fläktar raktöver då de är både tysta och presterar fint.

Någon som har andra synpunkter?
Sitter 2st 180 fläktar i botten och 1st 120 i toppen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minisch
Blir en ny fin D14 för min del, sedan skulle jag vilja få tag på en uppsättning nya fläktar till mitt raven chassi så man får ännu mer fart på luften

Funderar på att köra noctua fläktar raktöver då de är både tysta och presterar fint.

Någon som har andra synpunkter?
Sitter 2st 180 fläktar i botten och 1st 120 i toppen.

Dom är dyra men du får vad du betalar för imo. Men du kan spara en del och köpa scythe fläktar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robhead
Dom är dyra men du får vad du betalar för imo. Men du kan spara en del och köpa scythe fläktar.

Får ta och kika på dessa och se hur de ser ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ojojoj....

Fick hem min Noctua D14, monterade i den (Stor är den ^^), startade upp och hade ju vissa förväntningar.

Första tanken: hmm, är den ikopplad? Den är ju istort sett tyst.
Kollade Idle tempen... hade sjunkit från 35grader till 25 ^^
kollade max temp med linpack... 44grader från nästan 70 innan...

Tackar Noctua för denna första klassens kylare

Rekommenderas starkt till alla som får plats med den

Visa signatur