Behöver hjälp med att föra över filer fr gammal "xp hårdisk" till ny hårdisk win 7

Permalänk

Behöver hjälp med att föra över filer fr gammal "xp hårdisk" till ny hårdisk win 7

Jag ( som många andra ) har gått direkt från XP till windows 7
enklaste sättet att gå över var naturligtvis att köpa en ny hårdisk att installera in win 7 på .
nu börjar problemen .........

jag ( som många andra ) upptäcker snabbt att windows 7 säkerhet e inte å leka med ´(suck) efter att ha installerat " take ownership" + att ha dragit ner UAC till :"meddelas aldrig" så trodde jag att det var lungt .... NOT !

jag har kvar min "gamla" xp hårdisk som jag hade installerat xp på
och från den hårdisken har jag nu fört över en del filer som jag ville ha sparat , dock ej 3 st filer på totalt 3 mb .
save filerna från GTA 4 e helt omöjliga att föra över , jag har prövat allt , att "take ownership" vilket inte funkade , det vanliga med högerklicka och gå in i egenskaper / säkerhet
fel messet som kommer är :

"du måste ha behörighet att utföra den här åtgärden
du måste ha behörighet från namn-data för att ändra filen"

filerna ligger i :
H:\Documents and Settings\mitt namn\Lokala inställningar\Application Data\Rockstar Games\GTA IV\savegames\user_e000000cea4b8f43

filerna är 1 dat fil och 2 st "fil"

finns det nån med lite inside knowledge om hur man löser detta ?

Permalänk
Medlem

Det du kan göra om du inte har tagit bort/rört allt för mycket på den gamla hårddisken är ju att ta bort Windows 7 hårddisken, boota upp på XP, kopiera över filerna till en annan katalog typ C:\BACKUP\....

Sedan är det bara att boota upp på Windows 7 igen och kopiera dom filer du vill ha.

Att klaga på NTFS filsystem när det gäller ägarskap mm är inte direkt så bra, det är detta som gör det möjligt att kunna ha flera användare på en dator där vissa användare inte kommer åt andra användares filer mm.

EDIT:

Sedan kan jag varmt rekomendera att du gör om ditt konto till vanlig användare. Sedan så aktiverar du Administratörskontot och sätter lösenord på det.
Sedan när du tex måste installera ett program som måste skriva filer i vissa områden på C: så måste du skriva in lösenordet för admin-kontot och vipps så installeras programmet.

Jobbigt? Inte direkt. Fördelen är att du är EONER så mycket mer skyddat att få virus, spyware och annan skit i datorn.

Varför tror du tex varken Linux eller OSX inte är så drabbat av så mycket skit som Windows? Det handlar inte enbart om att Windows är vanligast om du tror det. I OSX och Linus är du ALDRIG inloggad som administratör. Om du måste röra något i systemet som är kritiskt måste du helt enkelt skriva in adminlösenordet och då får man en tankeställare om det ploppar upp något i stil "sex.exe kräver adminrättigheter för skriva till windowsmappen"...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Vila i frid

Om du inte vet hur Ownership etc funkar i Windows så rekommenderar jag dig att boota från en Linux-CD t.ex. Ubuntu så kan du flytta filerna hur du vill eftersom Linux struntar i ntfs-rättigheterna.