Monterade NH-D14, efter det startar inte datorn.

Permalänk
Medlem

Monterade NH-D14, efter det startar inte datorn.

Tjenare!

Igårkväll fick jag hem min nya NH-D14, lycklig som jag var monterade jag den genast. Efter lite krångel på olika sätt så satt kylaren där, påmonterad! Jag startar datorn och allt går igång som vanligt, förutom att datorn aldrig börjar boota. Den bara står där och snurrar.. Jag kollar på moderkortets lampor som visar vad som inte startar. Och visst, CPU lyser med röd lampa.. Fasen tänker jag, och stänger av. Jag monterar av kylaren och ser så jag inte dragit åt några skruvar för hårt eller liknande, men det tror jag inte jag hade gjort. Monterar sedan på kylaren igen och provar.. Samma sak igen...

Så nu vänder jag mig till er kära Sweclockers, är det någon som har någon idé om vad felet kan vara?

Min setup:
CPU: Intel core I5 750
Mobo: Asus Maximus 3 Formula
RAM: Corsair dominator 4 gb
Chassi: CM storm Sniper

Hoppas någon kan hjälpa! Tänkte prova montera på min gamla kylare efter jobbet och se om det funkar då.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Öh, har du kopplat fläkten till cpufläkten? Alltså till pins,en där det står cpufan.

Permalänk
Skrivet av Fridh:

Öh, har du kopplat fläkten till cpufläkten? Alltså till pins,en där det står cpufan.

- Det hindrar inte datorn från att starta.

Permalänk
Medlem

Om datorn inte hittar en cpufläkt så vill iaf inte min dator starta eftersom den anser att något är fel. Samma om jag inte har en kylare på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fridh:

Öh, har du kopplat fläkten till cpufläkten? Alltså till pins,en där det står cpufan.

Det hade jag gjort, fläktarna snurrade som dom ska, allt i hela datorn var som vanligt.

Permalänk

Kolla om dom där små grejerna i CPU sockeln inte är böjda (på moderkortet) det lyckades jag fucka upp när jag skulle montera en cpu fläkt...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Kolla om dom där små grejerna i CPU sockeln inte är böjda (på moderkortet) det lyckades jag fucka upp när jag skulle montera en cpu fläkt...

Tänkte kolla det sen. Är det bara att böja upp dom om så är fallet?

Permalänk
Medlem

Allt ska skruva åt ordenligt med dessa kylare inget annat. Och Ordentligt betyder just ordentligt inte överdra eller inte dra hela vägen utan ordentligt.

Backplaten ska dit och plastdistanserna på och sedan på med fästena för kylare och dra dit skruvskallarna eller muttrarna då tills det tar stopp och sitter där sedan ska kylaren dras på lite på var sida i taget tills skruvarna inte kan dras lägre då är momentet rätt och fjädrarna är spänner åt lika mycket på var sida.

nocutas kylare ger bra respons när saker är dragna som det ska. Går lätt och kontinuerligt sedan tar det stop helt enkelt.

Glöm inte att ta bort gummi isoleringen i mitten när du kör 1156 sockel annars lär du skada moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Allt ska skruva åt ordenligt med dessa kylare inget annat. Och Ordentligt betyder just ordentligt inte överdra eller inte dra hela vägen utan ordentligt.

Backplaten ska dit och plastdistanserna på och sedan på med fästena för kylare och dra dit skruvskallarna eller muttrarna då tills det tar stopp och sitter där sedan ska kylaren dras på lite på var sida i taget tills skruvarna inte kan dras lägre då är momentet rätt och fjädrarna är spänner åt lika mycket på var sida.

nocutas kylare ger bra respons när saker är dragna som det ska. Går lätt och kontinuerligt sedan tar det stop helt enkelt.

http://www.guru3d.com/imageview.php?image=21168

Glöm inte att ta bort gummi isoleringen i mitten när du kör 1156 sockel annars lär du skada moderkortet.

Jag skruvade precis så som du beskriver det. Men backplaten hade jag lite problem att få dit, den ligger och trycker mot själva moderkortsplåten. Tror ni detta kan ha någon påverkan? Tack.

Permalänk

Mina ram och cpu leds lyser alltid men min tuffar på sjukt bra :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nattef:

Jag skruvade precis så som du beskriver det. Men backplaten hade jag lite problem att få dit, den ligger och trycker mot själva moderkortsplåten. Tror ni detta kan ha någon påverkan? Tack.

Kan inte vara så att backplaten kortsluter moderkortet på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

Mina ram och cpu leds lyser alltid men min tuffar på sjukt bra :S

Konstigt.. Dock har inte jag samma tur..

Skrivet av TAG9217:

Kan inte vara så att backplaten kortsluter moderkortet på något sätt?

Jag tänkte på det, och tejpade så att de ställen som ligger emot varandra inte får någon kontakt. Det hjälpte inte.. Just nu känns det som att det är att pinsen vid processorn har böjts, men ska kolla detta ikväll.. Är det bara att böja tillbaka om det har hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nattef:

Konstigt.. Dock har inte jag samma tur..

Jag tänkte på det, och tejpade så att de ställen som ligger emot varandra inte får någon kontakt. Det hjälpte inte.. Just nu känns det som att det är att pinsen vid processorn har böjts, men ska kolla detta ikväll.. Är det bara att böja tillbaka om det har hänt?

Såvitt jag sett, hört och läst så ska dem vara böjda på socket 1156, d.v.s. att när du trycker ner processorn i socketen så ska pinsen böjas för att den ska sitta extra bra.

Permalänk
Avstängd

Dra ur minnena och gör en reset cmos..

Permalänk
Medlem

gummibitarna på bilden ska va mot moderkortet och inte tvärtom så kan vara att det kortsluts om du inte satt den rätt men den kan vara böjd så det kortsluts

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Du ska ta bort den i mitten på LGA processorer alltså intel då sockeln har en egen metal backplate.

Själv kör jag med Nocutas 1366 fäste vilket är helt i metal och har en offset ute på varje pinne så den sitter precis över sockelns backplate så den kan aldrig monteras fel. Dock levereras den bara vad jag vet med NH-U12P SE1366 kittet men fungerar fint till NH-D14 med så.

Allt står i Nocutas manual. Så svårt är det inte.

Som sagt du ska dra av gummibiten dom börjat dra av på bilden och lämna dom lägst ut kvar sedan ska den sidan vändas inåt för sockelns backplate ska passa in mellan gummidistanserna.
Licksom självförklarat varför man ska ta bort gummibiten. Ska ju inte ha nån stress på sockeln eller moderkortet för då pajar du saker och ting.

Inte bara kortis som kan uppstå utan risken vid grov felmontering av kylning är att man böjer moderkort tills lödningar och kretsar spricker och det finns gott om små sådan. Behöver inte ens synas att det hänt.

Hoppas du läste manualen före du monterade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du ska ta bort den i mitten på LGA processorer alltså intel då sockeln har en egen metal backplate.

Själv kör jag med Nocutas 1366 fäste vilket är helt i metal och har en offset ute på varje pinne så den sitter precis över sockelns backplate så den kan aldrig monteras fel. Dock levereras den bara vad jag vet med NH-U12P SE1366 kittet men fungerar fint till NH-D14 med så.

Allt står i Nocutas manual. Så svårt är det inte.

Som sagt du ska dra av gummibiten dom börjat dra av på bilden och lämna dom lägst ut kvar sedan ska den sidan vändas inåt för sockelns backplate ska passa in mellan gummidistanserna.
Licksom självförklarat varför man ska ta bort gummibiten. Ska ju inte ha nån stress på sockeln eller moderkortet för då pajar du saker och ting.

Inte bara kortis som kan uppstå utan risken vid grov felmontering av kylning är att man böjer moderkort tills lödningar och kretsar spricker och det finns gott om små sådan. Behöver inte ens synas att det hänt.

Hoppas du läste manualen före du monterade?

Gummibiten tog jag bort innan jag monterade självklart. Allt är monterat enligt manualen och på det sätt ni har beskrivit här. Inget är monterat med våld utan allt är gjort på rätt sätt. Har ingen aning om vad felet kan vara. Kan lägga upp bilder när jag kommer hem idag. Ingen som varit med om något liknande tidigare?

Permalänk

Varit med om att datorerinte startar brukar vara många problem allt från minnes 'fel' till nätagg eller diskar som bråkar.

gör den vanliga felsökningen dra ur allt onödigt och börja sen bygga dig uppåt. om du inte få några fel. testa gärna nätagget i en annan dator med.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Varit med om att datorerinte startar brukar vara många problem allt från minnes 'fel' till nätagg eller diskar som bråkar.

gör den vanliga felsökningen dra ur allt onödigt och börja sen bygga dig uppåt. om du inte få några fel. testa gärna nätagget i en annan dator med.

Hehe jo men tror det har något med kylarbytet och göra..

Permalänk
Medlem

Har suttit i strömkabeln från nättagget till cpun?

Denna kontakt alltså
View Image Motherboards.org

Visa signatur

Desktop Rigg
| Antec Ninehundred II | AMD Phenom II 810 @3.2GHz | NH-U12P | Asus M4A78T-E | 1024x3 1333mhz Corsair | Gigabyte HD4890 | Samsung Spinpoint F1 640GB | Corsair TX650W | Ur funktion för tillfället. Den överlevde inte frakten över atlanten xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracoth:

Har suttit i strömkabeln från nättagget till cpun?

Denna kontakt alltså
View Image Motherboards.org

Den sitter i!

Permalänk

kolla glapp i kablar.. dvs ta ur och sätta i igen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem en gång i tiden. Noctua-kylare då också, fast en NH-U12P.

Jag hade råkat fått lite kylpasta under processorn, som blockerade pinsen. Lite gnugg med tops och problemet löst.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Du kan ha råkat kortslutat något på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

kolla glapp i kablar.. dvs ta ur och sätta i igen

Gjort..

Skrivet av iNfragiq:

Jag hade samma problem en gång i tiden. Noctua-kylare då också, fast en NH-U12P.

Jag hade råkat fått lite kylpasta under processorn, som blockerade pinsen. Lite gnugg med tops och problemet löst.

Har kollat under processorn nu, såg ut som det ska där...

Skrivet av FearKill:

Du kan ha råkat kortslutat något på moderkortet?

Börjar bli rädd att det är så... Fast moderkortet funkar som det ska, allt startar på rätt sätt, lampor lyser osv.. Ska prova med min gamla kylare nu och se om det funkar då..

Tack för all hjälp hittills, någon som har något mer förslag?

Permalänk
Medlem

Testa kortsluta startpinsen funkade för mig när min inte ville starta

Permalänk
Medlem

Rätta mig om ja har fel men har inte alla intels nyare stockkylare 4 pins kontakt till cpu fläkten och om man kör med en vanlig 3 pins fläkt så startar inte systemet eftersom moderkortet tror att cpu fläkten står still. Hade ett sånt problem på mitt asus p5q deluxe när ja skulle montera min thermalright 90 ultra kylare ja fick göra en fullösning genom att koppla styckkylarens fläkt till cpu fan och ha den kylaren liggandes brevid och ha 90 ultran fläkt kopplat till chassi fan tills ja kom in i bios och kunde disabla att moderkortet skulle läsa av cpu fläkten. Sen efteråt så kunde ja äntligen koppla bort stockkylaren fläkten och köra min egna 3 pins

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Borde fungerar utmärkt med 3 pins. 4 pin är bara en PWM fläkt vilket betyder att fjärde kabeln är för varvtals reglering.
Men både 3 och 4 pins kan läsas av och även varvtals regleras så klart bara på olika vis.
Moderkortet borde starta med vilket som.

Permalänk
Medlem

PWM= Pulse-width modulation. Styr du bara montorn via Frekvensen. Spelar ingen roll om den inte är igång eller inte. Så fungerar systemet. Så det problemet är borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabite:

Testa kortsluta startpinsen funkade för mig när min inte ville starta

Är det inte just vad man gör om man har en "extern" startknapp?

Skrivet av Juckpuck:

Rätta mig om ja har fel men har inte alla intels nyare stockkylare 4 pins kontakt till cpu fläkten och om man kör med en vanlig 3 pins fläkt så startar inte systemet eftersom moderkortet tror att cpu fläkten står still. Hade ett sånt problem på mitt asus p5q deluxe när ja skulle montera min thermalright 90 ultra kylare ja fick göra en fullösning genom att koppla styckkylarens fläkt till cpu fan och ha den kylaren liggandes brevid och ha 90 ultran fläkt kopplat till chassi fan tills ja kom in i bios och kunde disabla att moderkortet skulle läsa av cpu fläkten. Sen efteråt så kunde ja äntligen koppla bort stockkylaren fläkten och köra min egna 3 pins

Skrivet av pa1983:

Borde fungerar utmärkt med 3 pins. 4 pin är bara en PWM fläkt vilket betyder att fjärde kabeln är för varvtals reglering.
Men både 3 och 4 pins kan läsas av och även varvtals regleras så klart bara på olika vis.
Moderkortet borde starta med vilket som.

Skrivet av FearKill:

PWM= Pulse-width modulation. Styr du bara montorn via Frekvensen. Spelar ingen roll om den inte är igång eller inte. Så fungerar systemet. Så det problemet är borta.

Provade med en 4 pins hursomhelst, och det är som ni sa, det spelade ingen roll. Problemet är kvar.. Processorn kollad och allt såg ut att stämma under den. Kommer inte kunna greja mer ikväll eller något imorgon, fortsätter tisdag kväll. Men ge gärna mer tips! Tack!