Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Laptopkylare skadligt för hårddisken?

Permalänk
Medlem

Laptopkylare skadligt för hårddisken?

Slits hårddisken mycket av att vara i en liten lutning så som den blir om laptopen placeras i en Zalman NC1500? Egenskaper för Zalman ZM-NC1500

Hade tänkt ha min laptop som stationär och undrar om hårddisken skulle få kortare levnadstid när den belastas hårt då den lutar.

Visa signatur

E6400 / GA-965P-S3 / 2GB Kingston 533 / Samsung SP-250 / GigaByte 8800GT 512mb / Hiper HPU-4M530

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Klart disken får mindre livstid ju mer den belastas, hur den är vinklad spelar ingen roll bara man inte leker med disken eller flyttar runt på laptopen alltför hårt..

Permalänk
Medlem

Hårddiskar ska helst vara placerad i en rät vinkel under drift för att få jämn belastning på lagrena, dvs liggande platt eller på sidan men inte lutande. Exakt hur stor skillnad det gör vet jag dock inte.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Entusiast

Precis som Gramner nämner, är en rät vinkel gentemot gravitationen det bästa, stående eller liggande. Detta för en optimal belastning av hårddiskens kullager.

...men...

Slitaget på kullager är så pass liten, att datorn hinner nog åldras och förpassas till skrot innan kullagren har hunnit slitas ut, även i onormala vinklar.

Så mitt tips: Ta det med en nypa salt.. .eller en skopa salt.

Däremot så slits hårddiskens kullager extra hårt, om man förflyttar hårddisken under drift, då gyro-effekten sätter rejäl stress på kullagren.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)