Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Blir till att visa upp tre nätverksskisser tror jag allt:

Nuvarande hemma hos föräldrarna:
Får ut 6 Mbit ned och 0.6 Mbit upp utav vårat 6-8 Mbit ADSL ifrån Telia, inte helt rolig hastighet nej. Mellan Mac Pro och filserver kan jag komma upp i ~90 MiB/s vilket jag tycker är helt okej (har tagit bort link aggregationen i verkligheten).

Ser fint ut på samtliga nätverksskissar, blev lite intresserad av hur "link aggregation" fungerar.

Ifall man har två stycken gigabit NIC:s med gigabit-kablage till en gigabit switch får man då alltså ut 2Gbit/s (Halv Duplex, från klienten till switchen enbart annars 1Gbit/s va?)? Eller är det bara ifall ett NIC skulle hänga sig (eller sluta fungera på något sätt) så har man fortfarande det andra att ta över direkt?

Skulle jag, i mitt hemnätverk, märka någon skillnad inom stabilitet eller prestanda ifall jag använde två stycken INTEL 1000 kort "linkade" till min gigabit switch med två stycken CAT 6 kablar?

Fungerar link aggregation endast mellan klient och switch eller skulle det fungera mellan t.ex. min DIR-655 och switchen också? (att sätta upp två stycken (istället för 1) CAT 7 kablar melllan routern och switchen).

Ursäkta ifall det blev lite många frågor men försöker lära mig så mycket som möjligt inom nätverk.

Tack på förhand,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GnomeN:

Ser fint ut på samtliga nätverksskissar, blev lite intresserad av hur "link aggregation" fungerar.

Ifall man har två stycken gigabit NIC:s med gigabit-kablage till en gigabit switch får man då alltså ut 2Gbit/s (Halv Duplex, från klienten till switchen enbart annars 1Gbit/s va?)? Eller är det bara ifall ett NIC skulle hänga sig (eller sluta fungera på något sätt) så har man fortfarande det andra att ta över direkt?

Skulle jag, i mitt hemnätverk, märka någon skillnad inom stabilitet eller prestanda ifall jag använde två stycken INTEL 1000 kort "linkade" till min gigabit switch med två stycken CAT 6 kablar?

Fungerar link aggregation endast mellan klient och switch eller skulle det fungera mellan t.ex. min DIR-655 och switchen också? (att sätta upp två stycken (istället för 1) CAT 7 kablar melllan routern och switchen).

Ursäkta ifall det blev lite många frågor men försöker lära mig så mycket som möjligt inom nätverk.

Tack på förhand,
GnomeN.

Rent teoretiskt kan man få ut 2 Gbit från en klient och en switch som kör Link Aggregation. Men normalt brukar man köra som failsafe, det vill säga, går ena länken ner tar den andra över. Om man kör läget där paketen delas upp för teoretiskt 2 Gbit brukar man kalla det 2x1Gbit, typ. Normalt kan man inte utnyttja mer än 1 Gbit beroende på protokollsbegränsningar (SMB/CIFS t.ex.) och begränsning av prestandan på hårddiskar.

Man kan köra Link Aggregation mellan två switchar men då måste det finnas funktioner för det, vilket det inte gör på en konsumentswitch som DIR-655. Det är ingen idé att köra CAT7, CAT6 duger utmärkt för gigabit.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Skrivet av GnomeN:

Tack på förhand,
GnomeN.

Skrivet av Kr^PacMan:

Rent teoretiskt kan man få ut 2 Gbit från en klient och en switch som kör Link Aggregation. Men normalt brukar man köra som failsafe, det vill säga, går ena länken ner tar den andra över. Om man kör läget där paketen delas upp för teoretiskt 2 Gbit brukar man kalla det 2x1Gbit, typ. Normalt kan man inte utnyttja mer än 1 Gbit beroende på protokollsbegränsningar (SMB/CIFS t.ex.) och begränsning av prestandan på hårddiskar.

Man kan köra Link Aggregation mellan två switchar men då måste det finnas funktioner för det, vilket det inte gör på en konsumentswitch som DIR-655. Det är ingen idé att köra CAT7, CAT6 duger utmärkt för gigabit.

Som Kr^PacMan skrev och du kommer inte märka någon skillnad mot hur du har det idag såvida du inte just nu maxar bandbredden mellan servern och klienten. CAT6 ska du köra på, det är ju specificerat för upp till 10 Gbit/s per kabel vilket jag hoppas räcker till dig just nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar! Nu förstår jag lite mer om link aggregation men som ni säger så tror jag inte jag har något nytta för det.

Jag har CAT 6 och CAT 5e överallt förutom mellan Modem -> Router -> Switch där jag har två stycken 0,5m CAT 7 kablar. Kanske är onödigt men eftersom det är mellan dem mest data passerar tänkte jag att jag skulle ha bäst kablage där.

Det var ingen större prisskillnad heller.

Fortsätt att visa hur era nätverk ser ut,
GnomeN.

Visa signatur

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

Glömde rita dit min AP (Cisco Aironet 350) den hänger i catalyst 2950:n... Är lite sugen på en PoE-switch för att slippa injektorn till den..

Det finns givetvis en och annan dator, bland annat sambons två HP DL360:or samt hennes två IBM AS/400 ( med tillhörande komplett fungerande tokenring-nät! (DEN NI!))... Annars är det mest lite laptopar och tv-spel som är kopplade till nätverket..

Visa signatur
Permalänk

Mitt nät

Ja, jag kör med en vlan trunk till min stationära dator XD. Kör så för att kunna köra den direkt mot Internet samtidigt som den är ansluten till mitt interna lan. Kör så för att inte belasta routern med allt seedande.
Management kablarna till servrarna är för att komma åt ssh och webinterface för att starta om och konfa servrarna remote.
I routern/servern så ska jag slå ihop båda nätverkskorten i en bond när jag får tid, men för tillfället är det en vlan trunk och en för Internet. Router/servern Natar 6 olika wan ips dom är kopplade till olika domäner sen så gör jag portforward till precis det jag vill internt sen (väldigt behändigt). Har 10 ip addreser från Bahnhof.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Skrivet av GnomeN:

Hehe, är du säker på att en t.ex. DIR-615 inte skulle ge dig bättre prestanda?

En riktig router skulle garanterat ge mig lite mer kräm, dock kostar de pengar och jag utnyttjar bandbredden nästan aldrig så mycket att det skulle behövas

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

ISP T3 (100/100)

Hårdvaran i detta kan jag snabbt lista:

• D-link DGS1005D (5 ports Gigabitswitch, 2 stycken)

• D-link DIR855 (Router för både kabelanslutningar och trådlöst)

I molnet, som skall symbolisera det trådlösa nätverket på både 2,4 Ghz och 5 Ghz, så har jag:

• iPhone 3GS (Sambon)

• HTC Desire (Min)

• Canon MP620 (Skrivare/Scanner/Kopiator)

• DELL XPS M1330 (Min)

• Samsung N120 (Sambon)

• Min: CPU >Intel i7 920@ 3,8 Ghz : Mobo >Asus P6T Deluxe v2 : GFX > 8800 GT 512MB : RAM > Corsair DOMINATOR 1600Mhz 6 GB : HDD > Raptor 300 GB Sys : 2 TB Lagring : OS >Vista Ent x64
    (Används för spel och annat som en dator kan användas till)

• Chris: CPU >Intel E6700@3 Ghz : Mobo >Asus P5K : RAM 4 GB , HDD > 250 GB Sys/Lagring : OS >Vista Ent x64
    (Används för lite dagligt arbete som inte lämpar sig på en laptop)

• HTPC (Mini ITX): CPU >Intel E5200@2,5 Ghz : Mobo > Intel DG45FC : RAM > 4 GB A-DATA , HDD > 250 GB Sys/Lagring : OS > Vista 7 Pro x64
    (Används för att spela upp film/musik på TV:n)

Utanför nätverket står servern direkt mot internet

• Server : CPU > E8400 @ 4,0 Ghz : Mobo > eVGA 680i : RAM > Corsair XMS 4x2 GB : HDD > Raptor 150 GB Sys : ~6 TB Lagring : OS > Win 2k8 SP2 RC2 x64
    (Används för lagring/hemsida/FTP/Ventrilo/Proxy, samt även som laborationsmaskin för olika saker jag vill testa/prova)

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Mirror:

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Mitt nätverk

Alla kablar är CAT6. Jag får ut 96mbit på bredbandskollen.se. Läser till servern i lite drygt 600mbit och skriver i drygt 700mbit, det är troligen diskarna som sätter stopp för högre hastigheter.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsefar:

http://emj.se/~emj/homenet.png

Glömde rita dit min AP (Cisco Aironet 350) den hänger i catalyst 2950:n... Är lite sugen på en PoE-switch för att slippa injektorn till den..

Det finns givetvis en och annan dator, bland annat sambons två HP DL360:or samt hennes två IBM AS/400 ( med tillhörande komplett fungerande tokenring-nät! (DEN NI!))... Annars är det mest lite laptopar och tv-spel som är kopplade till nätverket..

Här var det Cisco för hela slanten!

Fint nätverk dock.

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter en D-Link 635 vid mitt nätverksuttag (100/100Mbit från NaO i lägenheten. Den tillhandahåller trådlös anslutning till min Macbook Pro och min iPhone. Kändes överflödigt att måla upp dom tre grejerna på en bild

Permalänk

Paint is the shit, indeed !

Visa signatur

# Passive income is the shit

Permalänk

Mitt nätverk...

Den trådlösa länken är på 54 Mbps, och accesspunkten är en router (som DHCP-servern numera är inaktiverad på) man fick från Telia när man förlängde bredbandsabonnemanget, hehe. En ZyXEL P-320W.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk

Bild:

Servern:
PhpSysInfo 3.0.4

Hela det interna nätet använder IPv6 primärt (tilldelade med RA), och har fasta IPv4 som backup.
Alla klienter är syncade med en AD server som körs virtuellt på Ubuntu servern (som är router/brandvägg och allt).

Hela nätverket (alla portar på switchen, och båda interfacen på servern) övervakas via SNMP och grafer fås med Cacti.
Kommer åt allt via VPN utifrån (Ansluter man utifrån via IPv4 får man en IPv6 som kan kommunicera med både internet och interna nätverket hemma).

Sen är alla vitala delar (Servern, modemet och switchen) bakom en UPS.

Försöker även att konsentrera så mycket som möjligt av datan till servern. Alla användare får spara sin data där, den tankar torrents osv

På servern körs även alla möjliga experiment och test med alla möjliga saker, så den kan leva sitt egna liv ibland, men den fyller sin funktion för det mesta iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandnabba:

Bild:
http://pici.se/pictures/small/CIGZhDaVj.png

Servern:
PhpSysInfo 3.0.4

Hela det interna nätet använder IPv6 primärt (tilldelade med RA), och har fasta IPv4 som backup.
Alla klienter är syncade med en AD server som körs virtuellt på Ubuntu servern (som är router/brandvägg och allt).

Hela nätverket (alla portar på switchen, och båda interfacen på servern) övervakas via SNMP och grafer fås med Cacti.
Kommer åt allt via VPN utifrån (Ansluter man utifrån via IPv4 får man en IPv6 som kan kommunicera med både internet och interna nätverket hemma).

Sen är alla vitala delar (Servern, modemet och switchen) bakom en UPS.

Försöker även att konsentrera så mycket som möjligt av datan till servern. Alla användare får spara sin data där, den tankar torrents osv

På servern körs även alla möjliga experiment och test med alla möjliga saker, så den kan leva sitt egna liv ibland, men den fyller sin funktion för det mesta iallafall.

Fint nätverk.

Vad finns det för fördelar med att ha IPv6 över IPv4?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GnomeN:

Fint nätverk.

Vad finns det för fördelar med att ha IPv6 över IPv4?

Tackar!

Teoretiskt sett så kan det vara aningen snabbare då TCP headern är mindre (är betydligt effektivare i routingen. Dock inget som påverker den interna prestandan).

Själv kör jag det till största del för att lära mig och för att experimentera.
Har fått tunneln via Sixxs, och det gör att jag även har full kontroll över reverse DNSen.

Min egna dator har t.ex den publika adressen "2001:16d8:ff13:dead:217:f2ff:fec3:ae19", ett DNS uppslag på den gen:

emil@macbook.sandnabba.se: ~ $> host 2001:16d8:ff13:dead:217:f2ff:fec3:ae19 9.1.e.a.3.c.e.f.f.f.2.f.7.1.2.0.d.a.e.d.3.1.f.f.8.d.6.1.1.0.0.2.ip6.arpa domain name pointer macbook.sandnabba.se.

Troligtvis funkar inte detta utifrån idag, inte heller får man rätt adress om ni slår upp "macbook.sandnabba.se", och det beror helt enkelt på att Telia avbeställde mitt AllTele bredband med fast IP, så DNSen är lite paj för närvarande... (lång historia).

Nästa fördel är såklart att NAT inte finns, så alla interna datorer har varsin publik (unicast) adress.

Finns bra många fler fördelar. Se wikipedia:
IPv6 - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GnomeN:

Här var det Cisco för hela slanten!

Fint nätverk dock.

mvh,
GnomeN.

jo, cisco gör trevliga saker. Jag brukar dock aldrig lyckas hålla mitt nätverk likadant så länge, blir alltid nya tokigheter... Snart blir det nog dags för MPLS-core i hemnätet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nätverket är kopplat över två olika hushåll med en VPN tunnel mellan dom som tyvärr är väldigt slö men den duger till lite HTTP och RDP iaf. Servern på 192.168.1.x nätverket kör Hyper-V och hostar även lite andra serverar under sig.

Sandbox: Min och brorsans test dator för lite all möjlig programmering som behöver testat

WWW Servern: Kör flera olika webbsidor för mestadels internt bruk. Du kan läsa mer om en av siterna som körs på denna länken som är egenutvecklad http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digitalt-skapande/898439-fordonskostnader-elektronisk-korjournal/#post9751287

PF-Sense: Jag håller på att testa runder lite med PFSense under Hyper-V.

Fjärranslutningsserver: Ansluta till nätverket över internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandnabba:

Tackar!

Teoretiskt sett så kan det vara aningen snabbare då TCP headern är mindre (är betydligt effektivare i routingen. Dock inget som påverker den interna prestandan).

Själv kör jag det till största del för att lära mig och för att experimentera.
Har fått tunneln via Sixxs, och det gör att jag även har full kontroll över reverse DNSen.

Min egna dator har t.ex den publika adressen "2001:16d8:ff13:dead:217:f2ff:fec3:ae19", ett DNS uppslag på den gen:

emil@macbook.sandnabba.se: ~ $> host 2001:16d8:ff13:dead:217:f2ff:fec3:ae19 9.1.e.a.3.c.e.f.f.f.2.f.7.1.2.0.d.a.e.d.3.1.f.f.8.d.6.1.1.0.0.2.ip6.arpa domain name pointer macbook.sandnabba.se.

Troligtvis funkar inte detta utifrån idag, inte heller får man rätt adress om ni slår upp "macbook.sandnabba.se", och det beror helt enkelt på att Telia avbeställde mitt AllTele bredband med fast IP, så DNSen är lite paj för närvarande... (lång historia).

Nästa fördel är såklart att NAT inte finns, så alla interna datorer har varsin publik (unicast) adress.

Finns bra många fler fördelar. Se wikipedia:
IPv6 - Wikipedia, the free encyclopedia

Nice, speciellt att alla interna datorer har varsin publik adress. Kan vara användbart ibland och är när man tänker efter mer logiskt. T.ex. min bror spammar ett forum och fixar sig en IP ban vilket leder till att jag inte längre kan skriva på det forumet.

Skrivet av sammyj:

Nätverket är kopplat över två olika hushåll med en VPN tunnel mellan dom som tyvärr är väldigt slö men den duger till lite HTTP och RDP iaf. Servern på 192.168.1.x nätverket kör Hyper-V och hostar även lite andra serverar under sig.

Sandbox: Min och brorsans test dator för lite all möjlig programmering som behöver testat

WWW Servern: Kör flera olika webbsidor för mestadels internt bruk. Du kan läsa mer om en av siterna som körs på denna länken som är egenutvecklad http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digitalt-skapande/898439-fordonskostnader-elektronisk-korjournal/#post9751287

PF-Sense: Jag håller på att testa runder lite med PFSense under Hyper-V.

Fjärranslutningsserver: Ansluta till nätverket över internet

Intressant att dina två hushåll är ihoplänkade.

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är mitt bidrag

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Entusiast

Bilden får tala för sig.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Har dock stora problem då Internet "dör" så fort man sätter igång utorrent xD typ msn och spel funkar så länge man inte stänger av dom samt att man kan ladda ner via utorrent men går inte att gå ut på hemsidor eller starta nya program/spel som kräver tillgång till internet

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Lägger väl ut ett litet simpel nät som jag har hemma.

Önskar man satt på 100/100 Lina alltså Synd att de inte har det här än

Permalänk
Medlem

Det interna nätverket är ganska så mycket overkill med tanke på internet hastigheten. Men kan inte få mer när man bor långt bort i skogen.

Visa signatur

AMD® Ryzen 7 7800X3D - ASUS Prime AMD Radeon RX 9070 XT OC - ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort - Phanteks Glacier One 360M25 - Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB - 2xKingston NV3 SSD 2TB - Corsair RMe Series RM850e PSU
--------------------------------------------------------------------------------------
AMD® Ryzen 7 1700 - Asus TUF Gaming Radeon RX 5800 XT - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB - Gigabyte GA-AB350-Gaming 3, Socket-AM4 - Samsung SSD 840 EVO 256GB

Permalänk
Medlem

Inte så noggrant men aja

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Lägger väl ut ett litet simpel nät som jag har hemma.

http://www.gliffy.com/pubdoc/2114816/M.png

Önskar man satt på 100/100 Lina alltså Synd att de inte har det här än

Mm, önskar också att man satt på fiberlina. Dock har jag Glocalnet just nu och funderar på att byta till Telias snabbaste ADSL abonnemang främst för att få bättre ping. Jag undrar då vad du pingar med Telia ungefär?

Länka gärna en TPTEST.

Skrivet av VEmpire:

Det interna nätverket är ganska så mycket overkill med tanke på internet hastigheten. Men kan inte få mer när man bor långt bort i skogen.
http://www.gliffy.com/pubdoc/2114824/M.png

Du får väl iallafall bra hastigheter internt, vad har du för överförings hastighet mellan dina datorer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GnomeN:

Mm, önskar också att man satt på fiberlina. Dock har jag Glocalnet just nu och funderar på att byta till Telias snabbaste ADSL abonnemang främst för att få bättre ping. Jag undrar då vad du pingar med Telia ungefär?

Länka gärna en TPTEST.

Du får väl iallafall bra hastigheter internt, vad har du för överförings hastighet mellan dina datorer?

Där har du mitt TPTest

http://img514.imageshack.us/img514/7639/tptest.jpg

Pingar runt 10-20ms till Göteborg. Bor i Borås. Har 8/1Mbit. Men får ut 8.5-9Mbit ner och ca 1.2Mbit ut. När jag laddar ner mm.

Där har du även test på Pingtest.net

http://www.pingtest.net/result/17448508.png

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!