Permalänk
Medlem

Söker lätt film- och surfburk

Hallå där, nu när solen och värmen börjar titta fram så skulle det sitta fint med en passande bärbar att ha på verandan för att surfa lite och sedan framåt kvällen plugga in den i tvn och dra igång en film. Söker därför efter en lätt och smidig burk som skall kunna spela upp 1080p filmer som även har okej batteritid.
Mina kriterier på datorn är följande:
* Max 3kg
* 13-16" Skärm
* Minst 1 HDMI uttag
* Core 2 duo processor, likvärdig eller bättre
* Ett helt okej grafikkort, tex GT 130M
* minst 4h batteritid

Behöver alltså ingen monsterburk så jag har tänkt att ge ca 6k, men kan ju alltid punga ut lite extra ifall det skulle behövas

Permalänk
Medlem

I dagens läge finns det mest troligen ingen ny dator som inte klarar av internet eller att visa film. En dator som ska köra en film i 1080p kräver att skärmen är 16:9 alltså 1920x1080 pixlar i skärmstorlek. Jag surfade runt lite och hitta en relativt snygg laptop som var ganska billig.

Laptopen är vit och kostar 5195 och uppfyller vissa av dina krav.

Laptopens systemspecifikation: (ursprungligen från länken)
Bildskärm: Storlek / upplösning 11,6 " / 1366 x 768
Bildformat: 16:9
Bakgrundsbelysning: LED
Skärmyta: Glare
Pekskärm: Nej
Processor: Processormodell Intel Celeron ULV 743 1,3 GHz
Chipset GS45
Minne: Minnesstorlek (inkl./max) 4 GB / 4 GB
Minnesplatser (totalt/lediga): 1 / 0
Minnestyp: SO-DIMM DDR2 800 MHz
Lagring: Hårddisk 250 GB, 5400 RPM, SATA, Mekanisk
Optisk enhet: Nej, medföljer ej
Grafik & ljud: Grafik Intel GMA X4500
Integrerat ljudkort: Ja
Nätverk: Trådlösa protokoll IEEE 802.11b/g
Trådbunden: standard Fast Ethernet 10/100 Mbit/s
Anslutningar:
USB 2.0-anslutning 3 st
RJ-45-anslutning 1 st
HDMI-anslutning 1 st
3,5 mm-ljudanslutning, ut 1 st
3,5 mm-ljudanslutning, in 1 st
Batteri:
Antal battericeller 3 st
Tangentbord
Fingeravtrycksläsare: Nej
Inbyggt pekdon Touchpad
Språklayout: Svenska
Operativsystem: Medföljande operativsystem Microsoft Windows 7 Home Premium, 64-bit
Operativsystemsspråk: Svenska
Generell information:
Minneskortläsare SD/SDHC, MMC, Memory Stick
Inbyggd webbkamera Ja, 1,3 Mp
Garanti: 1 år, Hämta/lämna-service
Dimensioner (B x D x H): 292 mm x 214 mm x 23,5 mm
Vikt: 1,4 kg

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

I dagens läge finns det mest troligen ingen ny dator som inte klarar av internet eller att visa film. En dator som ska köra en film i 1080p kräver att skärmen är 16:9 alltså 1920x1080 pixlar i skärmstorlek. Jag surfade runt lite och hitta en relativt snygg laptop som var ganska billig.

Laptopen är vit och kostar 5195 och uppfyller vissa av dina krav.

Laptopens systemspecifikation: (ursprungligen från länken)
Bildskärm: Storlek / upplösning 11,6 " / 1366 x 768
Bildformat: 16:9
Bakgrundsbelysning: LED
Skärmyta: Glare
Pekskärm: Nej
Processor: Processormodell Intel Celeron ULV 743 1,3 GHz
Chipset GS45
Minne: Minnesstorlek (inkl./max) 4 GB / 4 GB
Minnesplatser (totalt/lediga): 1 / 0
Minnestyp: SO-DIMM DDR2 800 MHz
Lagring: Hårddisk 250 GB, 5400 RPM, SATA, Mekanisk
Optisk enhet: Nej, medföljer ej
Grafik & ljud: Grafik Intel GMA X4500
Integrerat ljudkort: Ja
Nätverk: Trådlösa protokoll IEEE 802.11b/g
Trådbunden: standard Fast Ethernet 10/100 Mbit/s
Anslutningar:
USB 2.0-anslutning 3 st
RJ-45-anslutning 1 st
HDMI-anslutning 1 st
3,5 mm-ljudanslutning, ut 1 st
3,5 mm-ljudanslutning, in 1 st
Batteri:
Antal battericeller 3 st
Tangentbord
Fingeravtrycksläsare: Nej
Inbyggt pekdon Touchpad
Språklayout: Svenska
Operativsystem: Medföljande operativsystem Microsoft Windows 7 Home Premium, 64-bit
Operativsystemsspråk: Svenska
Generell information:
Minneskortläsare SD/SDHC, MMC, Memory Stick
Inbyggd webbkamera Ja, 1,3 Mp
Garanti: 1 år, Hämta/lämna-service
Dimensioner (B x D x H): 292 mm x 214 mm x 23,5 mm
Vikt: 1,4 kg

Tycker inte det där såg ut som nån höjdare om man kollar på TS önskemål (fetstilta problemområden) Klen processor, bara GMA x4500 grafik, han ville ha 13 tum som minst, 11,6 kanske inte är rätt då? och bara 3cell batteri, det blir nog inga 4 timmar av det...

Jag skulle nog förselå UL30VT om det går an att lägga 6990:- annars finns det enligt mig bättre alternativ för 5000 än förslaget ovan.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Hmm, det där med upplösningen tänkte jag inte på. Om jag stryker mitt 1080p krav, vidgar sig utbudet då?
Har kollat in ul30vt och den verkar ju helt underbar! grävde lite i den "officiella" tråden och blir bara mer hungrig på den. Men innan jag slår vill jag bara veta om det finns något/några alternativ. Läste bl.a att skärmen inte var mycket att skryta om, kanske blir detta ett problem om man vistas utomhus i solen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennism:

Hmm, det där med upplösningen tänkte jag inte på. Om jag stryker mitt 1080p krav, vidgar sig utbudet då?
Har kollat in ul30vt och den verkar ju helt underbar! grävde lite i den "officiella" tråden och blir bara mer hungrig på den. Men innan jag slår vill jag bara veta om det finns något/några alternativ. Läste bl.a att skärmen inte var mycket att skryta om, kanske blir detta ett problem om man vistas utomhus i solen?

Är maxpriset 7000kr är UL30VT ett klockrent val. Det som eventuellt är lite sämre med skärmen är betraktningsvinklarna, men de är sällan bra på några billigare bärbara. I solljus är den inte sämre än någon annan med blank skärm. Att sitta i solljus är alltid problematiskt med blanka skärmar, men utbudet för matta skärmar är desvärre mycket begränsat.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennism0:

Hallå där, nu när solen och värmen börjar titta fram så skulle det sitta fint med en passande bärbar att ha på verandan för att surfa lite och sedan framåt kvällen plugga in den i tvn och dra igång en film. Söker därför efter en lätt och smidig burk som skall kunna spela upp 1080p filmer som även har okej batteritid.
Mina kriterier på datorn är följande:
* Max 3kg
* 13-16" Skärm
* Minst 1 HDMI uttag
* Core 2 duo processor, likvärdig eller bättre
* Ett helt okej grafikkort, tex GT 130M
* minst 4h batteritid

Behöver alltså ingen monsterburk så jag har tänkt att ge ca 6k, men kan ju alltid punga ut lite extra ifall det skulle behövas

Jag föreslår istället för att du låter oss söka efter en dator, att du googlar efter en (det är super enkelt) och sedan frågar oss vad vi tycker om den. Detta är som att låta oss vara dina arbetare, visst är det perfekt att vi hjälper dig men att du ändrar dig löser ingenting.

Som du sa så ville du ha det ovanstående och jag rekommenderar det dom andra kommit fram till att du borde satsa på UL30VT om du inte är redo att "punga" ut ännu mer. Din gräns var 6k med lite "extra".
Den totala utgiften för UL30VT kan hamna på ca 7000 efter frakten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!