Permalänk
Medlem

Dator dör.

Hallo.

Byggde ett stycke dator för ca. 6 månader sedan, och för ett par veckor sen började den krångla.

Efter att ha formaterat och fått in alla drivers och program jag vanligtvis behöver så funkade datorn i någon dag, men sen dog den oväntat när jag var borta från 20min och ville inte starta alls igen.
Jag öppnade upp och började pilla lite här och var, till slut gick den igång men jag kom inte ens in i bios och det klassiska start-pipet kom inte, alla fläktar snurrade och lampor lyste som de skulle.
Lämnade då in den på felsökning till en jugoslav som jag inte hörde vad han sa, haha.

Han sa att processorn och moderkortet var körda, men helt plötsligt kunde han göra vad han kallade "flasha moderkortet", jag tror han resettade cmos. Då funkade datorn igen.
I en timme, sen dog den igen.

Och så är det nu, jag kan starta och ha den igång i ca 30min, sen dör den.
Processorn låg på 42grader när den dog senast.

Nånting är ju gälet och jag gissar på att någonting behöver köpas nytt.
Frågan är vad!

MB: Asus M4A785TD-V EVO
CPU: AMD Phenom II X4 965 BE
PSU: Corsair TX650W

Permalänk
Keeper of the Bamse

Funkar datorn om den fått stå stilla en stund?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Funkar datorn om den fått stå stilla en stund?

Yes, det gör den.
Har ärligt talat inte testart starta den direkt efter den dött sen senast jag resetade cmos, möjligt att den startar då också.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja alltså favoritordet vid felsökning är ju "värme", och dina problem låter lite som att cpu-kylare är lite lös eller liknande, så att temperaturen sticker iväg för snabbt, då dör datorn innan du kommer upp i några hemska temperaturer, alternativt att den inte hinner uppdatera sifforna i dina mätprogram.

Vilket program använder du för att mäta cpu-temperatur?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ja alltså favoritordet vid felsökning är ju "värme", och dina problem låter lite som att cpu-kylare är lite lös eller liknande, så att temperaturen sticker iväg för snabbt, då dör datorn innan du kommer upp i några hemska temperaturer, alternativt att den inte hinner uppdatera sifforna i dina mätprogram.

Vilket program använder du för att mäta cpu-temperatur?

ASUS PC Probe II kikade jag i, temperaturen för CPU stämde även in i AMD OverDrive där jag också kikade en gång.

Den ligger lugnt på runt 40-42 när jag spelar, borde väl märka en skillnad i temperatur om det är värmen som är problemet?

Permalänk
Medlem

Vill du försöka laga dator gratis eller vill du bara köpa nya delar?

Finns många trådar där folk byggt datorn dåligt och fått samma fel efter en tid. Behöver inte ens har varit våldsam och damm inblandat.

Inte alltid temp stämmer. Många datorer visa olika temp beroende på vad man använder för att kolla upp den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av panpo98:

Klockrent!!!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ha, ja det var ju en intressant fråga, med rätt uppenbart svar.
Klart jag vill laga den gratis om det går, men har insett att det troligtvis behövs en eller flera nya delar

Definiera byggt dåligt!

Permalänk
Medlem

Delar, kablar, distanser som sitter dåligt eller fel. Processor kylaren har redan nämnt som ett vanligt fel men istället för att försöka att sätt fast den ordentligt så sitter du och stirrar på ett program. Orka du inte följa råden så orkar du alltså inte att laga den gratis. Dina tidigare inlägg höjde inte direkt intrycket.

3 delar har redan nämnt. Riv ut allt, kontrollera dom (distanser under moderkortet, även minnen, kablar från nätagget osv) och sätt ihop dom ordentligt. Är det för jobbigt kan du göra det framför TV så lär du ha tagit isär och satt ihop datorn innan 2 av dina favorit program tagit slut.

Väldigt vanligt att vi måste tjata innan ni kontrollerar och upptäcker att ni faktiskt satt fast tex kylaren dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Delar, kablar, distanser som sitter dåligt eller fel. Processor kylaren har redan nämnt som ett vanligt fel men istället för att försöka att sätt fast den ordentligt så sitter du och stirrar på ett program. Orka du inte följa råden så orkar du alltså inte att laga den gratis. Dina tidigare inlägg höjde inte direkt intrycket.

3 delar har redan nämnt. Riv ut allt, kontrollera dom (distanser under moderkortet, även minnen, kablar från nätagget osv) och sätt ihop dom ordentligt. Är det för jobbigt kan du göra det framför TV så lär du ha tagit isär och satt ihop datorn innan 2 av dina favorit program tagit slut.

Väldigt vanligt att vi måste tjata innan ni kontrollerar och upptäcker att ni faktiskt satt fast tex kylaren dåligt.

Är det uppfattningen du fått får jag be om ursäkt.
Jag är villig att göra vad som krävs men är begränsad av min inte-så-stora kunskap inom området, därför ställer jag frågor.

Ska plocka isär och ihop datorn snarast och lägga extra märke till de saker du nämnde.

Permalänk
Medlem

Byggde om den från grunden och problemet kvarstod.

Permalänk
Medlem

Prova en runda (låt det stå några timmar)memtest86+ då. Du bränner ut programmet på en cd-skiva och bootar med. Skulle du ha en skiva av ngn linux dist. så ligger det där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Prova en runda (låt det stå några timmar)memtest86+ då. Du bränner ut programmet på en cd-skiva och bootar med. Skulle du ha en skiva av ngn linux dist. så ligger det där med.

Brände ut en skiva med det, men innan jag hann testa föreslog en vän att jag skulle testa med annat nätagg.
Testade det och hade datorn igång i 3 timmar eller så, så nytt nätagg beställt!

Tack för all hjälp.