Permalänk
Medlem

AMD Burk med Budget på ca 5500kr

Hej alla!
Har nu tänkt att sätta ihop en dator, har en budget på ca 5500kr med grafikkort.
Har aldrig byggt ihop en förut så det blir ju kul att lära sig
Ska jag betala 90kr mer för ett moderkort med usb 3.0?
Har tänkt mig de här delarna:

DDR3 minnet är säkert felsatt pris så det blir nog 4gb 1333mhz ifall det är det eller inte orkar vänta på att de ska komma in.
Grafikkort har jag tänkt köpa på alina eftersom jag inte riktigt bestämt mig riktigt om det blir hd5750 eller hd5770.
Är det någonting jag har glömt som behöver vara med eller är det något som ni vet rakt på sak inte passar med varandra?
Stort tack till svar

Permalänk
Medlem

ser bra ut, men satsa på usb 3.0 aldrig fel
och släng in en billig SSD till OS och något program/spel

Permalänk
Medlem

5770 är bra mkt bättre än 5750 så satsa på 5770 om ekonomin tillåter.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av neot:

ser bra ut, men satsa på usb 3.0 aldrig fel
och släng in en billig SSD till OS och något program/spel

Tar moderkortet med usb 3.0 då, låter coolt
SSD skulle vara nice men ligger relativt högt i pris så kanske sätter in det senare

Skrivet av Göteborgaren:

5770 är bra mkt bättre än 5750 så satsa på 5770 om ekonomin tillåter.

Ekonomin klarar en del till, väljer nog 5770 så blir priset på allt ca 6000kr.
Dock så spelare jag inte mycket spel men tror den stannar kvar ett tag så det blir nog bra.

Tror jag är nöjd med det där. Tack för hjälpen med val

Permalänk
Medlem

Har du kollat om ditt moderkort klarar av att ha 3st ramstickor? En del klarar bara av att ha 1, 2 eller 4 st i taget.

Permalänk
Medlem

Ta den här HDD:n så får du både mer utrymme och mycket snabbare disk. Kostar bara 80 kr mer.
500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ - Inet.se Och när det gäller grafikkort ska du ta 5770 utan tvekan, kostar någon hundra lapp mer men är mycket bättre! Har själv ett 5750 medans en kompis har 5770. Märks stor skillnad, 5770 är bättre.

Till nätagg behöver du nog inte mer än 400w. Och ramminnerna är nog bara lite slöare (där av priset) så det är inte säkert att dom är fel satta. Men ta 4GB snabba minnen ist!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiquiV:

Har du kollat om ditt moderkort klarar av att ha 3st ramstickor? En del klarar bara av att ha 1, 2 eller 4 st i taget.

Byt till 2st 2gb minnen. Tror de kommer ta lång tid innan de kommer i lager.

Skrivet av Gladeern:

Ta den här HDD:n så får du både mer utrymme och mycket snabbare disk. Kostar bara 80 kr mer.
500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ - Inet.se Och när det gäller grafikkort ska du ta 5770 utan tvekan, kostar någon hundra lapp mer men är mycket bättre! Har själv ett 5750 medans en kompis har 5770. Märks stor skillnad, 5770 är bättre.

Till nätagg behöver du nog inte mer än 400w. Och ramminnerna är nog bara lite slöare (där av priset) så det är inte säkert att dom är fel satta. Men ta 4GB snabba minnen ist!

Beställde från misco så det skulle bli att betala frakt på inet eftersom hdd inte går upp i 500kr.
Tack iallafall
Har beställt datorn nu, byte inte nätagget till 400w för man vet ju inte vad man kanske köper till i framtiden ;P
Tack för hjälpen med lite val.

Permalänk

5770 som någon sa är verkligen extremt bra för pengarna, och ville bara säga att det chassit du valt, antec three hundred är bara att rekommendera !

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

5770 som någon sa är verkligen extremt bra för pengarna, och ville bara säga att det chassit du valt, antec three hundred är bara att rekommendera !

Jo har läst att det är något extra för pengarna och nu blev jag ännu nöjdare eftersom någon rekommenderar det så jag inte gjort ett dåligt val
5770 köper jag snart tror jag, är XFX bra?

Permalänk

min kompis har XFX 5770 och maxxar faktiskt Mw2, WoW och lite annat smått o gott i 1080p så ja, XFX är skitbra

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffipoff:

min kompis har XFX 5770 och maxxar faktiskt Mw2, WoW och lite annat smått o gott i 1080p så ja, XFX är skitbra

Så bra.

Permalänk
Skrivet av Normano:

Jo har läst att det är något extra för pengarna och nu blev jag ännu nöjdare eftersom någon rekommenderar det så jag inte gjort ett dåligt val
5770 köper jag snart tror jag, är XFX bra?

Kul att man kan hjälpa till
Min vän sitter faktiskt på antec threehundred och 5770 XFX, han spelar mycket och chassit är lagom tyst och kyler bra, klarar faktiskt att maxa BFBC2 konstigt nog

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk

Ta 2x2gb, 3x2gb är för 1366 socket.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Kul att man kan hjälpa till
Min vän sitter faktiskt på antec threehundred och 5770 XFX, han spelar mycket och chassit är lagom tyst och kyler bra, klarar faktiskt att maxa BFBC2 konstigt nog

Låter nice, får kanske köpa extra kyllning fal ldet blir för varmt, pappa har det rätt så varmt hemma, 25 grader celcius.
Får se hur det går för mig om jag kan maxa Portal 2 när det kommer ut men om man kan maxa BFBC2 så lär Portal 2 också fungera fin fint

Skrivet av RymdSegel:

Ta 2x2gb, 3x2gb är för 1366 socket.

Aha, visste inte det, tack för infon, bra att veta i framtiden

Permalänk

klockar man 5770'n en liten bit kan man komma upp i samma prestanda som 5830/5850 som är betydligt dyrare

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffipoff:

klockar man 5770'n en liten bit kan man komma upp i samma prestanda som 5830/5850 som är betydligt dyrare

Låter nice, men då lär man behöva en maffig kylare?

Permalänk
Medlem

Update: Nu har jag köpt grafikkortet, XFX HD5770 Aliens vs Predator för 1549kr
Nu är det bara att vänta på att datorkomponenterna kommer från Misco.se

Permalänk
Medlem

Lägg till något billigt på inet isåfall så du går upp till 500:-/över 500:-, både mer utrymme + bättre prestanda får du med en F3a

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Skrivet av Normano:

Hej alla!
Har nu tänkt att sätta ihop en dator, har en budget på ca 5500kr med grafikkort.
Har aldrig byggt ihop en förut så det blir ju kul att lära sig
Ska jag betala 90kr mer för ett moderkort med usb 3.0?
Har tänkt mig de här delarna:
http://img571.imageshack.us/img571/9/datur.png

DDR3 minnet är säkert felsatt pris så det blir nog 4gb 1333mhz ifall det är det eller inte orkar vänta på att de ska komma in.
Grafikkort har jag tänkt köpa på alina eftersom jag inte riktigt bestämt mig riktigt om det blir hd5750 eller hd5770.
Är det någonting jag har glömt som behöver vara med eller är det något som ni vet rakt på sak inte passar med varandra?
Stort tack till svar

har du kollat ifall du kan låsa upp de extra kärnorna med det moderkortet? tror det står i manualen på deras hemsida

EDIT: bf:bc2 blir en väldigt seg historia med enbart 2 cpu-kärnor...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Lägg till något billigt på inet isåfall så du går upp till 500:-/över 500:-, både mer utrymme + bättre prestanda får du med en F3a

Kom att tänka på det precis efter jag beställt
Kunde köpt Antec Three Hundred som har samma pris, Synd.

Update: Märkte precis att Misco.se ochså säljer den hårddisken, vet ni om man kan ändra på ordrar som inte är skickade enligt Order sidan?

Skrivet av femkantig:

har du kollat ifall du kan låsa upp de extra kärnorna med det moderkortet? tror det står i manualen på deras hemsida

EDIT: bf:bc2 blir en väldigt seg historia med enbart 2 cpu-kärnor...

Moderkortet klarar att låsa upp till x4 tror jag, varianten utan usb3 klarar det.
Får hoppas att det går (y)