Lägg in era tips på bra "småprogram" !

Permalänk
Medlem

Large Apps:
Visual Studio+SP5+VA+VSPP Compiler Suite
Office Office Pack
Photoshop Picture create and manipulation
Illustrator Vector drawing program

Small Apps:

Audio:
WinAmp Boombox
Lame+RazorLame Mp3 encoding suite

Development:
Nasm Assembler

Network:
Miranda Light ICQ Client
Analyser Sniffer
VNC Remote control computers
The All-Seeing Eye Game server search tool
mIRC IRC Client
Opera Fast webbrowser
PuTTY Telnet, SSH Client
Q3 Server Spy Icon that flashes when a server is active on the LAN

Graphics:
Virtual Dub Movie editing tool
IrfanView Image Viewer
Media Exploder Homebrew movie player

Utils:
*** Windows Commander *** The allmighty file manager
Daemon Tools CD Image Mounter
Junction UNIX-Style Symbolic Links
FrHed HexEditor
Metapad Like notpad but better
VCDGear cue/bin,mpg,dat convertion utility
ExeScope PE info tool
Shortcut Central Systemwide keyboard binder
Bochs PC Emulator
Acrobat Reader 4.0 Use 4.0 of this PDF reading tool. Later versions are slower.

Det är alla program jag använder...

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Samurize
D-Tools
Tclock
Sensiva
Winiso
Lame MP3 Encoder + EAC
Trillian

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks

Det är alla program jag använder...

Vad bra att du skrev på engelska så våra utländska besökare också förstår

Jag får väl klämma till med några av mina favoriter:

Pytteprogram:

PuTTY
All-Seeing Eye
Lame/Razorlame
PageDefrag
Refreshlock
ApacheBench
Regclean
DivFix

Inte så små:

mIRC (!)
Winamp
FlashFXP
Ultraedit
BSPlayer
EAC
WinRar
Daemon Tools
Meaya Popup Ad-Filter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Vad bra att du skrev på engelska så våra utländska besökare också förstår

Ja visst var det
Har svårt att hitta dom svenska termerna..

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Zidrav
Litet program för att göra checksummor och patch-filer av vilken fil som helst, bra om man har stora filer som är fel på och någon annan har samma fil fast utan felen. Patchfilerna brukar inte bli mer än några 100kb, ganska bra istället för att ladda ner hela filer i CD storlek.

Permalänk
Medlem

netscape7 - bästa internet läsaren, fixa den nu

www.netscape.com/download

Visa signatur

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble.

Permalänk
Medlem

flashfxp ;p

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rob08
netscape7 - bästa internet läsaren, fixa den nu

www.netscape.com/download

Kom igen.. småprogram?
Isåfall är Photoshop 7 och MS Office också två bra småprogram...

Nåväl, för att motivera inlägget..
K-Meleon Är en browser för windows som använder samma renderingsmotor som Netscape och Mozilla (Gecko),
men som är MYCKET mycket mindre bloatad.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex

Kom igen.. småprogram?
Isåfall är Photoshop 7 och MS Office också två bra småprogram...

Nåväl, för att motivera inlägget..
K-Meleon Är en browser för windows som använder samma renderingsmotor som Netscape och Mozilla (Gecko),
men som är MYCKET mycket mindre bloatad.

Testar K-Meleon just nu, verkar rätt bra ju

EDIT: Hur ändrar man textstorlek?

Permalänk
Medlem

[.size=4]Titta[/size.] (utan punkter)

Skulle vara bra om ni angav vad man kunde hitta små programen oxå iaf om dom är svår hittade
Analyser

Några program
Junction Link Magic - Junctions skapar program
http://www.sysinternals.com/ - Där finns många bra program

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

*host* Irfanview *host*

'

Irfanview..... ......prova det nyss å jag måste säga att ACDSee äger irfanview all the way

Permalänk

SPYWAREGUARD, varnar om spyware innan de installers.

Permalänk
Medlem

Adaware, bör finna si varje dator

Permalänk
Medlem

Det här dillet om enkla knapptryckningar för att söka i google och googlebars och allt vad ni säger ... jag skriver bara in
"google <sökterm1> <sökterm2> osv .."
i adressfältet i MSIE .. hur jäkla smidigt som helst. Slå det om ni kan!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt uptime program.
Med källkod

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

Dessa program kan jag varmt rekommendera!

1. Windows Commander (Den klart bästa filhanteraren, använder den dagligen)

2. ACDsee (Fin fint' program för att kolla på bilder)

3. AudioGrabber (Kanon för att rippa musik från cd-skivor)

4. ICQ Lite (Det bästa kompis programmet)

5. CDR Label (Kanon program för att göra cd-omslag)

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Ni har glömt MultiRes. När man tex avslutar spel så stannar upplösningen, då är det perfekt. Tillåt mig citera migsjälv: (:D)

Litet användbart verktyg för att snabbt ändra upplösning i Windows, kan även användas för att låsa uppdateringsfrekvensen.

MultiRes 1.40 @ SweClockers

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

sök på EMS på download.com. programmet heter typ EMS Free Surfer, och är den bästa pop up dödarn jag sett.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Avstängd

windows commander? är det denna ni menar:

From the developer: "This program hides running applications so your taskbar doesn't get cluttered. I made this program for myself and use it all the time. I figured that other people out there hate it when they have too many applications open and can't tell them apart. Also, built into this program is a user-programmable winamp hot key system. Using this app lets you setup hot keys that will command winamp no matter what application you are currently in."

?

den har fått 3 tummar ner och 1 upp av 4
kan ju inte vara samma program eller?

Permalänk
Medlem

links: Windows Commander har nyligen bytt namn till Total Commander och finns att hämta här:
http://www.ghisler.com/

Permalänk
Medlem

Att ICQ lite är bäst är väl lite att ta i.. jag tycker trillian är bäst Men man måste ju få välja själv.

Actual Title Buttons = Låter dig minimera valfritt program till systray, och själv välja transparens på alla fönster... fräckt.. fast jag tror det är shareware eller nåt..

Permalänk
Avstängd

KomHem - autologin för adsl. Jag har telia adsl, men den har fungerat som en fast anslutning sen jag fixade komhem, bra som fan

Har haft det jättelänge, minns tyvärr inte vart jag laddade det

Visa signatur

Problem som har en lösning behöver man inte oroa sig över, problem som inte har någon lösning är det ingen idé att man oroar sig över. ^_^

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lägg in era tips på bra "småprogram" !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dave84
Vilken spionverksamhet?

Jag undrar detsamma?

Permalänk
Medlem

Light Alloy (första länken på google)
INFO: Mediaspelare, den absoult bäst jag har testat. Saknar man en codec som krävs för att spela upp filen man valt så popar det upp en ruta med en länk var man kan ladda ner den.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Kanske har missat att dom här programmen kanske redan finns med. Skadar nog inte om dom står med igen

LF Connection Keeper - För ADSL med login. http://www.lfdomain.com/

Ad-Aware - Tar bort spy program osv. http://www.lavasoftusa.com/swedish/software/adaware/

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

Total Commander 5.5 (aka. Windows Commander)
ICLogin
Miranda
FlashFXP

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Göwd.
Slowview /Betyg: 6 av 5
Info: Det _absolut_ bästa bildbrowser/slideshow programet...
Snabbare än acdsee
Billigare än acdsee (gratis )
Cleanare än ACDSee

^Bra sagt! (:D)

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataper
Det här dillet om enkla knapptryckningar för att söka i google och googlebars och allt vad ni säger ... jag skriver bara in
"google <sökterm1> <sökterm2> osv .."
i adressfältet i MSIE .. hur jäkla smidigt som helst. Slå det om ni kan!

CTRL + N -> Sök ord, kör MyIE2 CTRL + N = Ny sida. Sen är det bara att söka. Så kommer man till google med en gång.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

Lite oumbärliga proggs

Programnamnet = länk till hemsidan.

Miranda IM - gratis
Alla andra har redan nämnt det, så det bör väl jag också göra. Instant messaging, med plugin-stöd för ICQ, MSN, Jabber, AIM, Yahoo och IRC. Det finns även plugins för många andra funktioner. Inte skinable, men man kan byta ikoner och ändra bakgrundsbilder i alla fall.

Slickrun - gratis
Ett mycket bra sätt för power users att jobba snabbare med datorn. Fungerar ungefär som Run/Kör i Windows startmeny, men är mycket smartare! Man kan internt skapa "magic words" (genvägar) till sina program, programmet "gissar" vilket programnamn du försöker skriva och kompletterar automatiskt. Om man t ex kopplat Slickrun till Win+Q, trycker man bara Win+Q, börjar skriva "Mozilla", efter två första bokstäverna har programmet gissat vad du försöker skriva och kompletterat, då är det bara att trycka enter för att starta programmet. Koolt är också att det även funkar med kataloger och webadresser. Man kan även skicka med parametrar och på så sätt skapa "magic words" som t ex google. Win+Q, skriv bara "google sweclockers" för att söka efter sweclockers. Man kan ställa in många grejer i programmet, bland annat utseende och om det ska gömmas efter varje kommando (rekommenderas).

ATNotes - gratis
Ett av de mer avancerade programen för datorbaserade post-it-lappar. Lapparna kan lätt konfigureras utseendemässigt och programmet har stöd för snabbfunktioner. Inkluderar även en mycket användbar reminder-funktion för folk som jag med kort minne.

Custom Adressbook - gratis/shareware
Liten, flexibel adressbok, där man själv kan välja vilka fält som ska finnas i boken. Gratisversionen räcker till det mesta, den som kostar har lite fler funktioner, bl a kryptering av adressboken.

Super Calculator 2 - gratis
En liten, snabb, men framför allt kraftfull "miniräknare". Den ser varken ut som eller fungerar som windows egna, eller de flesta andra miniräknare för datorn. I stället skriver man in sina uträkningar på en rad t ex "5*cos(pi)^2" och trycker sedan enter, därpå får du resultatet på nästa rad. Lite som Matlab eller Maple, om ni har jobbat med dem.

Renamefiles - gratis
Suveränt program när man behöver döpa om många filer, t ex bilder från digitalkameran.

TClockEX - gratis
En av alla dessa windows-klock-ersättare. Denna är dock enkel att konfigurera och stabil.

Poppeeper - gratis & Simplecheck - Shareware
Två program som gör ungefär samma sak, dvs kollar din email regelbundet och talar om när du fått mail. Skillnaden är att Poppeeper även klarar Hotmail och liknande konton och att Simplecheck inte är gratis. Om man bara ska ha programmet för att kolla POP-konto rekommenderar jag dock Simplecheck. Tycker helt enkelt att det känns smidigare och är "smartare" på att visa vad som är nya och gamla mail.

Crimson Editor - gratis
Kanske inte direkt en pytteliten applikation, men ett av de bättre gratisprogrammen om man ska koda. Vare sig det gäller C++, HTML eller Java. Syntax highliting för de flesta språk, samt en massa andra bra funktioner.

Metapad - gratis
Såg att någn annan nämnt den och kan inte annat än instämma. Utmärkt ersättare för Notepad. Liten, snabb och med lite extrafunktioner. Instruktioner finns på hemsidan för hur man ska gå tillväga för att ersätta Windows Notepad med Metapad.

Slowview - gratis
Mycket bra gratis bildvisare, gillar dess interface bättre än t ex Irfanviews.

Batch Thumbs - gratis
Ett bra och avancerat, men ganska rörigt program för att snabbt skapa HTML-gallerier med thumbnails från ett gäng med bilder. Tar ett tag att komma in i, men är sedan bättre än de flesta andra liknande program jag testat.

Sequoiaview - gratis
Ett program som grafiskt visar upp storlekar på filerna på din HD, mycket bra för att hitta gamla skräpfiler som ligger och tar plats, eller hitta stora filer som kan tas bort när diskutrymmet börjar krympa.

Eyedropper - gratis
Pyttelitet program för att hitta färger i Windows eller olika program. Oumbärligt när man gör hemsidor. Klarar av att visa Hex(HTML), RGB & CMYk. Använder sig av ett litet förstoringsglas för att hitta rätt i små detaljer.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk

Re: Lite oumbärliga proggs

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wowtip
**** [/B]

Du är ju guld värd!! Skit bra program du tipsade om!
Edit: så då?

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "