Hur ändra enhetsbeteckning?

Permalänk

Hur ändra enhetsbeteckning?

Min master-hårddisk har enhetsbeteckningen C:\ vilket är i sin ordning. Min slav-hårddisk har dock olyckligtvis fått beteckningen F:\ vilket inte är OK. Jag vill att den ska vara D:\ istället.

DVD-enheten har för närvarande beteckningen D:\ (vill hellre att den ska vara E:\) och CDRW-enheten är E:\ (vill hellre att den ska vara F:\).

Jag kör med Windows XP som operativsystem. Hur ändrar man enklast dessa enhetsbeteckningar? Jag HAR testat med Den här datorn > högerklick > hantera > lagring > diskhantering > högerklick på Hårddisken > ändra enhetsbeteckning, men jag kan bara välja mellan F:\ och uppåt i alfabetet. Endast det två HD-enheterna syns till - inte CD-enheterna. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Ladda hem PQ partition magic .. med det programet kan du ändra enhetsbeteckningen

Permalänk
Medlem

Control Panel > Adminstration Tools > Computer Management > Disk Management.

Finns där i NT4 samt W2K, förmodligen i XP oxå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Control Panel > Adminstration Tools > Computer Management > Disk Management.

Finns där i NT4 samt W2K, förmodligen i XP oxå.

Som jag skrev har jag redan testat det, men jag kan bara välja mellan F:\ och uppåt. I vilket fall så stängde jag av datorn och starta om med enbart hårddiskarna. Då lyckades jag ändra slav-disken från F:\ till D:\.

Men nu dyker nästa problem upp: Jag satte sedan dit IDE- och strömkablaget för DVD-enheten (CD-RW-enheten är fortfarande bortkopplad). Trots detta så väljer datorn tjurigt att tilldela DVD-enheten beteckningen F:\ istället för E:\.

Hur ändrar man enhetsbeteckningen för CD-enheterna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raffe
Trots detta så väljer datorn tjurigt att tilldela DVD-enheten beteckningen F:\ istället för E:\.

Problemet fixat! Jag valde att kontroll-detekta DVD-enheten via BIOS. Efter omstart var enhetsbokstaven för DVD:n ändrad från F:\ till E:\. Sedan monterade jag kablaget för CD-RW:n och den enheten fick automatiskt tilldelad bokstaven F:\

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raffe

Som jag skrev har jag redan testat det, men jag kan bara välja mellan F:\ och uppåt. I vilket fall så stängde jag av datorn och starta om med enbart hårddiskarna. Då lyckades jag ändra slav-disken från F:\ till D:\.

Men nu dyker nästa problem upp: Jag satte sedan dit IDE- och strömkablaget för DVD-enheten (CD-RW-enheten är fortfarande bortkopplad). Trots detta så väljer datorn tjurigt att tilldela DVD-enheten beteckningen F:\ istället för E:\.

Hur ändrar man enhetsbeteckningen för CD-enheterna?

jo men du får ju först ändra den enhet som har det enhetsnamnet... typ lägga den på z eller nått.... sen löser sig det nog.. men du har ju redan fixat det..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salvekvic

jo men du får ju först ändra den enhet som har det enhetsnamnet... typ lägga den på z eller nått.... sen löser sig det nog.. men du har ju redan fixat det..

Precis, du måste ju flytta undan den enhet som har namnet först, innan du kan ge namnet till nån annan enhet.