Permalänk
Medlem

Internet + TV + IP-telefoni

Hejsan,

Fadern har planer på att byta fast telefoni och digitaltv mot något kombinationspaket via telejacket där Internet, TV och IP-telefoni ingå. Han har inte så stora krav, 8 MBit bredband och någon form av basutbud på TV borde räcka gott. Smålänningar som vi är så är givetvis prisbilden vädigt viktig.

Jag har själv väldigt dåligt koll på TV och IP-telefonibiten, så jag tänkte kolla om någon annan nyligen har kikat på liknande kombination och har räknat på kostnader och kanske även har lite koll på hur kvaliteten är på Internet/TV/Telefoni hos de olika leverantörerna?

De bor på mindre ort, så jag antar att det bara är Telia, BBB och Tele2 som är aktuella. Kollade på deras hemsidor, men det var svårt att få en överblick över priser och vad som ingår.

Tacksam för all feedback och rekommendationer / avrådan!

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Telias priser:

Bredband 6-8mbit/s
IP-Telefoni med ett prisavtal som heter Mini (för de som ringer lite, vanligast att detta ingår från start)
Digital-tv med kanalpaket start (här ingår svt1, 2 och tv4)

339kr/mån - bindingstid 18 månader
engångsavgift för hdready digitalbox tillkommer, 295kr.
kort/krypteringsavgift tillkommer på 249kr/halvår
Trådlöst routermodem (Thomsom TG784) ingår kostnadsfritt.
Vill man ha inspelningsbar kostar det 100kr i 18 mån alternativt 2995kr om man köper boxen. Dock ovärt om han som jag tror ska köra via ADSL och då går det bara att spela in samma kanal som man ser på (begränsning i tekniken), tycker dock att funktionen Telia har att man kan spela in program på digitalboxen via Mina Sidor är mycket smidigt.

vill man ha ytterligare kanaler så som tv3, kanal5 m.fl. så kostar det 99kr extra i månaden.

Tilläggas ska göras att det kan bli problem med bildstörningar samtidigt som det kan fungera klockrent för han, det är ändå en kopparlina vi pratar om, detta borde gälla för samtliga operatörer du nämnt då jag antar att han ska köra iptv?

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem

Ok, så ca 380 kr i månaden då + 295 uppstart för Telia då. Tackar.

Yes, han ska köra IP-TV, eller kort sagt allt via kopparn.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk

Innan ni byter tänk på att om ni har larm kommer han att behöva komplettera detta med en gsm sändare för att få det att fungera+ att ip tele inte är lika driftsäkert som vanlig fast tele.

Dock är det billigare så det är ett +

Permalänk
Medlem

Vad vinner man på att köpa ip-telefoni hos telia?
Vad vinner man på att köpa digital-tv hos telia när man ändå bara vill ha basutbud?

Min erfarenhet är att många som nappar på paketerbjudanden gör de för att det känns billigt och smidigt men inte för att något det önskar sig ha.

Permalänk
Medlem

1. Vinner inte mycket mer än att man får lite mer pengar över vid månadens slut,får möjligtvis mer problem och ingen möjlighet att använda en egen voip utrustning.
2. Även här inget om de har tillgång till comhem som är mer stabilt enl eget tycke, man har inga andra val än att använda Telias digitalbox samt högre interleave, vilket innebär lite högre ping dock endast lite jobbigt om man spelar spel som Counter Strike eller dylikt. Är väl ca 20-30ms högre med Digitv.
Och sedan tillkommer en kort(som ej används)/krypterings avgift på 249kr halvåret

Men om inte något utav detta stör, så tycker jag i alla fall att Telia har bra priser samt så har HDTV lanserats, dock är det vissa kriterier som måste uppnås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luppi:

1. Vinner inte mycket mer än att man får lite mer pengar över vid månadens slut,får möjligtvis mer problem och ingen möjlighet att använda en egen voip utrustning.
2. Även här inget om de har tillgång till comhem som är mer stabilt enl eget tycke, man har inga andra val än att använda Telias digitalbox samt högre interleave, vilket innebär lite högre ping dock endast lite jobbigt om man spelar spel som Counter Strike eller dylikt. Är väl ca 20-30ms högre med Digitv.
Och sedan tillkommer en kort(som ej används)/krypterings avgift på 249kr halvåret

Men om inte något utav detta stör, så tycker jag i alla fall att Telia har bra priser samt så har HDTV lanserats, dock är det vissa kriterier som måste uppnås.

Interleave kommer att höja din ping med 16ms (om du kör via Telia).
Detta är ju dock nästan ett måste om man ska köra iptv, eftersom det ser till att det inte blir lika mycket paketförluster.