HP DM3 eller Toshiba T130 (Athlon Neo/HD4330 vs. Pentium/4500 MHD)
Hej är i valet och kvalet mellan två prestandamässigt liknande datorer. Bägge begagnade... Toshiban mer använd än HP:n, HP:n ca 500 dyrare än Toshiban.
De har samma storlek (13,3"), upplösning, minnen (4GB DDR2), anslutningar, hd, etc, etc. Skillnaden ligger i processor och grafik.
HP DM3 har Athlon Neo X2 L335 (dualcore) på 1,6 GHz och Mobility Radeon HD 4330 med 512 MB dedikerat minne.
Toshiba T130 har Pentium SU4100 (dualcore) på 1,3 GHz och GMA 4500MHD utan dedikerat minne.
Det jag är ute efter är en liten men hyfsat kall laptop som klarar av att spela upp 1080p mkv-filer utan problem. Kommer alltså koppla den till en fullHD-tv genom hdmi ibland. Jag har testat Toshiban med codec-paketet K-Lite och spelaren Mediaplayer Home Cinema. Spelade upp en trailer, och tyvärr hade jag lite bråttom när jag gjorde testet. Tror jag bara körde på batteri och då kanske den inte gick på full kraft. Iaf flöt inte trailern på som den borde och jag tackade därmed nej.
Mitt största krav är alltså att 1080p-filmer med mkv flyter på som de ska. De andra krav jag har är att batteritiden ska vara rätt bra, datorn kall och tyst, och man gärna ska kunna köra World of Warcraft (spelar ingen roll om de är på lägsta inställningarna, ska inte köra raids eller liknande på den), men World of warcraft är bara en bonus. Hellre en kall laptop än en bastu-/bullermaskin som klarar world of warcraft.
Så vad jag förstått har Toshiban fördelarna med att vara kallare, tystare och längre batteritid. Medan HP:n har bättre grafikkort (för tex spel), mer robust (skal av bla aluminium) och snyggare (enligt mig). Frågan är alltså vilken som passar mig. Hur varm blir DM3:an osv osv. Klarar båda av 1080p oklanderligt under rätt förutsättningar (tror tex att VLC hackar rejält på båda). Enligt prisjakt har dm3 bara 802.11g, men det verkar konstigt på en hyfsat ny dator, kan det stämma? Isåfall en klar nackdel för dm3:an.
Kom med tips, gärna från folk som haft någon av datorerna eller med liknande specs.