Jag vill veta varför jag ska köpa en MacBook Pro...

Permalänk

Jag vill veta varför jag ska köpa en MacBook Pro...

...till min son. Han har försökt övertyga mig och nu undrar jag om det är värt att köpa en MacBook Pro till min son. Prismässigt är inget att oroa sig för men jag vill veta om det verkligen är värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Jag tycker definitivt det är värt pengarna så länge man värderar mer än bara ren prestanda/krona. Men det där med prisvärdhet är ytterst subjektivt.

Jag tycker ni ska åka till en Apple-återförsäljare och känna lite på dem och bilda en egen uppfattning.

Frågan jag kan ställa är ju också vad sonen din kommer använda datorn till?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Inte värt pengarna. Kommer du inte ihåg hur man tjattade till sig den fetaste amigan enbart för att den var så bra och man lärde sig sååå nyttiga saker

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Apple lever ju garanterat längre änn andra laptops iaf..

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Touchpaden.

Det räcker nästan så, inte sett en PC med liknande platta ännu :/ Små och plastiga, bah!

Edit: Och tja, ett riktigt värt operativsystem med tillhörande mjukvara. Jag har inte varit mer nöjd med någon annan dator än mina Macbooks.

Permalänk
Medlem

Bara trackpaden tycker jag är värd pengarna.

edit: en min sen

Permalänk
Medlem

Ja man får inte bara laptoppen utan även ett intresse för ett spännande innovativt företag. Tror det är svårt att få det med andra företag som Apple.
Vad är inte mer spännande att följa deras presentationer som WWDC tex.
Lite så tycker jag allafall och värt alla pengar flera gånger om och detta vet alla Apple ägar om.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjarven:

Ja man får inte bara laptoppen utan även ett intresse för ett spännande innovativt företag. Tror det är svårt att få det med andra företag som Apple.
Vad är inte mer spännande att följa deras presentationer som WWDC tex.
Lite så tycker jag allafall och värt alla pengar flera gånger om och detta vet alla Apple ägar om.

Jo kan inte annat än att hålla med ang. intresset: när man köper en X siba/elgiganten/onoff windowspryl så går man hem, installerar den, och hoppas på att den kommer hålla länge (vilket den sällan gör) men med Apple så får man ett nyvaket intresse för deras teknik såväl som företaget just för att allt är - precis som herrn säger ovan - så innovativt.:) Med Win-saker så har man en stor tröskel på - så var det för mig - flera år där man läser pyttelite i taget för att man måste, men med Apple så kan man spontanläsa då och då flera gånger i veckan, istället för som det var innan, 15-30 min varannan månad.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Apple lever ju garanterat längre änn andra laptops iaf..

Garanterat? Du får gärna utveckla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man skulle ju vilja veta vad din son vill ha den till?

Äre som typ 2003 års flashen att man ville ha den fränaste mobilen med västa kameran eller 2000 års grejjen att man skulle inte ha en cd-spelare utan en MP3 spelare som kostade flera tusingar!

Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Garanterat? Du får gärna utveckla.

Ja okej garanterat kanske var att ta i, men nästan alla laptops (no-apple) håller samma kvalité i ca 2 år och dör.
Apples som jag har haft runtomkring mig har klarat sig i mer än 3,5 år.
Och det har jag aldrig någonsin sett hos ett annat märke (laptop)

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk

Å andra sidan så hinner du köpa 3 PC-laptop till samma pris som 1st MAC. Så man borde väl kunna räkna 6 år för PC-sidan va?

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Skrivet av adriankarlsson:

Å andra sidan så hinner du köpa 3 PC-laptop till samma pris som 1st MAC. Så man borde väl kunna räkna 6 år för PC-sidan va?

Fair enough, men jag skulle tagit mac:en.
Dubbelt så snygg, för det mesta problem fri.
Adobe program.
Garage Band.
oooosv.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Å andra sidan så hinner du köpa 3 PC-laptop till samma pris som 1st MAC. Så man borde väl kunna räkna 6 år för PC-sidan va?

Jag tror dig när jag får se den laptopen som kostar en tredjedel av macens pris och som har samma komponenter i.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Men det är väll uppenbart nu?

Ska din son spela spel ska han EJ ha en macbook.

Surfa, musik, redigering, och annat ska han ha en macbook, förstår inte varför man ska krånga till det?

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Apple har inte bäst kvalitet på sina burkar, det har Lenovo. Apple kan inte ens mäta sig med Lenovo. En kompis macbook dog av ett glas vatten, de verkar inte ens ha rännor för vätskan, medan min Asus skitlaptop för inga pengar alls tog en kopp kaffe med ett leende på läpparna.

Nej hårdvarukvaliten är inget speciellt, har inte heller upplevt servicen som sådan. Du får heller inte komma åt så djupa api'er i maskinen som på andra plattformar. Hårdvaruaccel för video kan man glömma bland annat(kan vara fixat senaste ~året) .

Dom är dock skitsnygga, har ett bra OS och GALET bra laptop features(batteri, touchpad , storlek).

Det är de laptopspecifika grejerna de är bra på, så köp den för det i sånna fall. Tro inte att de är något speciellt i övrigt.

Visa signatur

moops

Permalänk

Beror inte det på vilken Lenovo man har?
De billiga Lenovo har väl inte jättebra kvalité?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit sugen att skaffa en Mac pga datoerna är så snygga och bra i helhet. Förra sommaren jobbade jag ihop till en iMac , sparade ihop lite till på hösten och köpte så fort 27"n kom i oktober. Jag säger jag är helt såld. Det enda är att jag har ju iofs glossy (blankskärm) vilket jag inte gillar men om ser på bildspel eller video så upplevs det grymma färger. Jag tycker också programmen som är till OSX är bättre, snyggare och mer genomtänkt än Windows motsvarigheterna. Jag är iofs inte så van med Exposé, Spaces eller trackpaden på det bärbara som jag inte har testat tillräckligt för att säga nånting om. Jag kommer alltid köpa Mac. Man får lust att köpa iPad eller en MBP nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjagrisen:

Men det är väll uppenbart nu?

Ska din son spela spel ska han EJ ha en macbook.

Surfa, musik, redigering, och annat ska han ha en macbook, förstår inte varför man ska krånga till det?

+1 läs denna http://www.sweclockers.com/nyhet/12242-valve-erkanner-dalig-p...

Permalänk
Medlem

Lugn och fin nu, detdär är temporärt, det blir bättre än vad nyheten låter som!

Men nej, ska han bara spela så köp en PC, annars en Mac, spelprestandan kommer bli bättre på Mac framöver!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Å andra sidan så hinner du köpa 3 PC-laptop till samma pris som 1st MAC. Så man borde väl kunna räkna 6 år för PC-sidan va?

Å andra sidan så bör du ju tänka efter vad du köper för skit datorer om du har råd med 3 stycken PC laptops till kostnaden av 1 Macbook Pro?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Livslängden på en Macbook är lika bra/dålig som på de flesta andra märken och servicen har jag upplevt som dålig oavsett vilken typ av Apple produkt det har varit (5 gånger, alla gånger uselt). tex förstörde de min systers efter hon lämnat in den, då sa de att garantin inte gällde!
Känslan och designen är toppklass! Vill man göra krävande saker bör man leta efter en PC, men som multimedia, skriva, surfa osv funkar utmärkt.

Ska din son inte spela och du har pengarna att betala lite mer än vad en pc med samma prestanda hade kostat så tycker jag du ska göra så. //Propan

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

macbook pro = muchos punani

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Jo det min son vill göra handlar om det som är kreativt. Jag läser svaren här och ser att det är det han letar efter.
Han är mycket inne i fotografi och media och skulle kunna göra allt från att lyssna på musik till att skapa den.
Tror nog att jag överväger till att köpa den..

Permalänk

Gör det. Skärmen är ju bra.
Har haft andra bärbara datorer med, men deras skärmar har varit sämst.
EDIT: 13", 15" eller 17"?

Permalänk
Skrivet av racemouse:

gör det. Skärmen är ju bra.
Har haft andra bärbara datorer med, men deras skärmar har varit sämst.
Edit: 13", 15" eller 17"?

13"

Permalänk

Tack allihopa! Jag fick nu svar på min fråga!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

(...)med Apple så får man ett nyvaket intresse för deras teknik såväl som företaget just för att allt är - precis som herrn säger ovan - så innovativt.:) Med Win-saker så har man en stor tröskel på - så var det för mig - flera år där man läser pyttelite i taget för att man måste, men med Apple så kan man spontanläsa då och då flera gånger i veckan, istället för som det var innan, 15-30 min varannan månad.:)

Förstår inte riktigt hur du menar? Vad är det man läser om och varför skulle man i så fall läsa mer om ämnet på en Mac? Om intresset finns så läser man väl om ämnet oavsett operativsystem, eller?

Om du menar att läsa på om olika funktioner i operativsystemet så kan jag tänka mig att OSX är bättre på att säga vad som finns än Windows men om intresset för att lära sig finns så tror jag att man läser ändå.

Har själv länge varit intresserad av Mac men det känns, för mig, som att inte alltför mycket verkligen är annorlunda gentemot PC för den högre prislappen. Har man pengarna så ser jag värdet i en Mac men de är inte det där verkligen speciella som så många får det att låta som.

Permalänk
Medlem

Bra val. Kvalitén hos Apples produkter handlar inte om att hårdvaran håller bättre kvalité. Det är helheten som ger kvalités intrycket. Det är exakt samma intel CPU som sitter i En mbp som i en tex dells laptops. Touchpaden, unibody chassit, grymma batteriet och hur mjukvaran fungerar med hårdvaran. Jag har inte ägt en macbook pga att jag inte känner att jag behöver inte bärbar dator. Min iPhone fixar jobbet gallant. Men min iMac börjar komma upp i två år nu och jag kan säga att den är lika snabb nu som förr. Min kompis har en dell inspiron som han har vårdat pedantiskt. Han använder kylplatta och har inte tagit med sig datorn någonstans utom på semestern. Nu efter 2,5 år så har han moderkort bytts 3 gånger. Så det känns som att Apple tänker efter några extra gånger hur placeringen av alla komponenter ska se ut. Lite off topic men mitt Apple keyboard ser fortfarande nytt ut efter 4 års flitigt spelande. Inga döda tangenter och man ser fortfarande "w,a,s,d" trycket på knapparna. Så apple släpper inget förän produkten är färdig till 101%. Det är därför deras datorer kanske inte har det allra senaste hårdvaran. Men det best fungrande. Samma sak met cut copy and paste till iOS. Dom var inte först, men jag tkr att det är den bästa. Samma sak kmr nog hända med multitasking till iOS. Dom släppte det sisst men det är dom som har fått till det.

Så för att sammanfatta det hela. Apple vill kundens bästa. Det är därför folk som får upp ögenen för dom gillar dom så mkt. Så ja din son kmr att bli nöjd med en mbp till kreativt arbete.

Spel är en annan femma. Såg att något länka till artikeln om dåligiga drivers till mac. Så sant Apple har själva sagt att deras maskiner inte är gjorda för spel. Och då tror jag inte att ati/nvidia har så stor lust att maximera alla drivers OS X. Om sonen nu skulle vakna upp i övermorgon att han vi lira CoD MW2 pä sin mbp så är det skit lätt att pirata ner Windows och installera det via boot camp. Tog typ 10 min för mig att göra det. Och vipps så är han mbp som vilken dell/hp som helst när det kmr till spel.

Kanske blev ett lite för långt inlägg och lite off topic men om någon läser detta kanske han kan lära sig fördelarna av Apple.

//Erik B.

§1
Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Ja okej garanterat kanske var att ta i, men nästan alla laptops (no-apple) håller samma kvalité i ca 2 år och dör.
Apples som jag har haft runtomkring mig har klarat sig i mer än 3,5 år.
Och det har jag aldrig någonsin sett hos ett annat märke (laptop)

http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus-bast-hp-samst-i-k...

Kan definitivt hålla med att en Mac "känns" mer kvalitativ, inte alls så plastiga, knakar inte när man lyfter dem osv. Betyder inte att de håller längre däremot.

Visa signatur